شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : سهام توييتر، متعلق به توييتر نيست!
سه شنبه، 26 شهریور 1392 - 06:53 کد خبر:5194

 

  شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران(شارا)- شركت توييتر بالاخره تصميم به ارائه عرضه سهامش به طور عمومي دارد. عرضه‌اي كه كاربران در آن محور هستند. به عبارتي كاربران هستند كه توييتر امروز را به وجود آورده‌اند، بنابراين مالكيت آن نيز بايد عمومي باشد كه گويا بالاخره تصميم به اين مهم گرفته است. 

شركت توييتر در آخرين ساعات پنج‌شنبه ۱۲ سپتامبر با انتشار توييتي در حساب كاربري شركت خود، از اقدام براي عرضه عمومي سهام توييتر خبر داد و چنين اعلام كرد كه به صورت محرمانه درخواست خود را به كميسيون بورس و اوراق بهادار آمريكا ارايه كرده است . اين توييت در پنج ساعت اول بيش از هزار بار از سوي كاربران ري‌توييت شد.

شارلين لي موسس گروه آلتيمتر و نويسنده  نيويورك تايمز در اين پست، برخي دلايلي كه چرا اين شركت تصميم گرفته پس از فيس بوك و لينكداين درصدد فروش سهام خود برآيد را مورد بررسي و موشكافي قرار مي‌دهد:

- توييتر آخرين شبكه از بين چهار شبكه اجتماعي بزرگ عمومي مي‌شود. دراكوسيستم شبكه‌هاي اجتماعي، توييتر برحسب راهبردهاي اجتماعي‌اش ديده مي‌شود وتنها بازيكن بزرگ باقي مانده است كه هنوز مورد تصرف سهام‌داران قرار نگرفته است. شبكه‌هاي اجتماعي يوتيوب (متعلق به گوگل)، لينكداين(عرضه عمومي سهام) و فيس بوك (عرضه عمومي سهام). براي اين شبكه كه زودتر از آنچه انتظار مي‌رفت سهام آن عرضه شد، انديشه و تفكري مشخصي براي ” آخرين دعوت” وجود خواهد داشت كه درمورد فيس بوك وجود نداشت.

- ارسال محرمانه به توييتر امكان كنترل مي‌دهد. توييتراز قانوني كه سال گذشته به تصويب رسيد و هدف آن تسهيل فرآيند سهامي عام‌شدن شركت‌هاي خصوصي كم درآمد بود، بهره برد كه به شركت‌هاي با درآمد سالانه كمتر از يك ميليارد دلار اجازه مي‌داد بدون آنكه نياز باشد اسناد مالي مورد نياز براي سهامي عام شدن را پيشاپيش منتشر كنند، قادر به ارائه تقاضاي خود باشند. اين به معني آن است كه برخلاف فيس بوك، توييتر براي هركلمه‌اي كه نوشته است مورد كالبد شكافي ميكروسكوپي قرار نمي‌گيرد. اين امتياز خوبي است چرا كه مدل كسب و كار توييتر، مدل ساده‌اي براي تشريح نيست و همانطور كه نمايش توييتر آغاز مي‌شود، آنها مي‌توانند داستان‌هاي خود را به صورت اصولي و با قاعده براي سرمايه‌گذاران جمع آوري كنند، روشي منظم كه آنها راقادر مي‌سازد تا داستان رشد و پيشرفت خود را به جهانيان بگويند.

- بهره‌مندي توييتر از زمان و دوستان. توييتربايد يك “متشكرم” به فيس بوك بگويد به خاطر اينكه مسير را براي آنها هموارنمود. فيس بوك سال گذشته را صرف آموزش بازار درباره تبليغات رسانه‌هاي اجتماعي نمود. فيس بوك دراين زمينه كارهاي دشوار و سنگين بسياري انجام داد وفرش قرمز را براي توييتر پهن كرد.

- چالش: مدل تبليغات توييتر. بزرگترين چالش كه توييتر با آن مواجه است اين است كه شكل اصلي كسب درآمدش ازطريق “توييت‌هاي حمايتي” انجام مي‌شود كه يك روش تبليغات محلي است. ( گزارش منتشر شده در تبليغات محلي را ببينيد). مشكل اساسي با اين توييت‌هاي حمايتي اين است كه در حال حاضر آنها يك فرمت تبليغاتي استاندارد نيستند كه بتوانند به بيرون از پلت فرم توييتر راه پيدا كنند و باعث مي‌شود خريد آگهي و مقياس‌سازي براي خريداران رسانه‌ها دشوارتر صورت گيرد.

- نظم و انضباط براي كسب و كار. توييتي كه توييتر يك دقيقه بعد از توييت عرضه عمومي بر روي كامپيوتر كاربران اين شبكه ظاهر شد اين بود كه ” حالا به سر كارمان بر گرديم”. اين شركت در حال آماده سازي خود براي چنين  روزي است  و مي‌داند كه اين فرايند مدتي به طول مي‌انجامد. كوشش و تلاش طولاني براي حدود شش ماه آينده قبل از عرضه عمومي واقعي ادامه دارد و اين گروه به جاي بيرون كشيدن مقادير عظيم براي محاسبه ارزش خالص بالقوه، به نظم و انضباط براي تمركز بركار نياز خواهند داشت. كاري كه انجام آن آسان نيست.

شارلين لي مي‌گويد: هنوز روزهاي اوليه است و پيش بيني مي‌كنم كه ما مطالب بسياري در مورد كسب و كار توييتر در طول هفته‌ها و ماه‌هاي بعد ياد خواهيم گرفت. من، به عنوان يك فرد،  دوست دارم كه تنها نظاره‌گر اعداد نباشم بلكه داستان آنها را نيز بشنوم. چرا كه به عنوان يكي از چهار پلت فرم بنيادين فضاي آنلاين، آنها توانايي آن را خواهند داشت كه به آينده شكل دهند.

 آنچه كه مسلم است، كاربران يا مردم مي‌توانند بهترين سهام‌داران توييتر باشند تا نظارت دقيق به روي فعاليت‌ها و بخصوص بحث حريم خصوصي داشته باشند.

 

http://socialmedia.ir/social-networks/twitter/twitter-ipo.html