شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : كاربردهاي كلان‌داده‌ در روابط‌عمومي
شنبه، 20 اسفند 1401 - 16:04 کد خبر:51705
روزانه اطلاعات زيادي در شبكه‌ توليد مي‌شود. اين اطلاعات براي بيشتر كسب‌وكارها ارزشمند است، زيرا بينش‌ها و افق‌هايي پيشِ روي ما مي‌گذارد كه تا چند دهه پيش امكان دسترسي به آن نبود. در صورتي كه به درستي از كلان‌داده‌ها استفاده شود مي‌تواند زمين بازي متخصصان روابط‌عمومي را تغيير دهد.



شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا) || روزانه اطلاعات زيادي در شبكه‌ توليد مي‌شود. اين اطلاعات براي بيشتر كسب‌وكارها ارزشمند است، زيرا بينش‌ها و افق‌هايي پيشِ روي ما مي‌گذارد كه تا چند دهه پيش امكان دسترسي به آن نبود.

در صورتي كه به درستي از كلان‌داده‌ها استفاده شود مي‌تواند زمين بازي متخصصان روابط‌عمومي را تغيير دهد.

روابط‌عمومي براي بهبود عملكرد كارزارهايش و خلق ارزش بيشتر براي مشتري، به شدت به داده‌ها و تجزيه و تحليل آن متكي است.

كلان‌داده‌ها براي نگارش و اجرايي كردن استراتژي روابط‌عمومي بسيار مهم شده‌اند و متخصصان روابط‌عمومي مي‌بايست درك كاملي از نحوه‌ي استفاده آن داشته باشند تا به سود برند خويش از اين امكان استفاده كنند.

مخاطبان و مصرف‌كنندگان كالا و خدمات ما مدام در حال به جا گذاشتن ردپاي ديجيتال هستند. مجموعه‌ي داده‌هاي جمع‌آوري‌شده ديد وسيعي به ما مي‌دهند در رابطه با رفتار مشتري و الگوهايي كه از آنها پيروي مي‌كنند. همچنين مي‌توان از آن براي ارزيابي كارزارهاي روابط‌‌عمومي استفاده كرد.

از جمله مهمترين كاربردهاي كلان‌داده در عرصه‌ي
روابط‌عمومي عبارتند از:

1 سنجش رسانه‌هاي اكتسابي: وقتي يك شخص ثالث هر گونه تبليغي را منتشر مي‌كند و ما براي آن پولي نمي‌دهيم، در واقع داريم از رسانه‌ي اكتسابي (Earned Media) استفاده مي‌كنيم.

رسانه‌هاي اكتسابي اهميت زيادي براي ما دارند؛ زيرا بر تجربيات و توصيه‌هاي مثبت مشتري تكيه دارند. پيش از ظهور كلان‌داده، عملكرد رسانه‌هاي اكتسابي به روش‌هاي سنتي سنجيده مي‌شد كه نتايج قابل اعتمادي هم ارائه نمي‌كرد.

امروزه اندازه‌گيري رسانه‌هاي اكتسابي از نظر لايك‌ها و ميزان تعاملي بودن پست‌ها به‌سهولت قابل دسترسي است. پس كارگزاران روابط‌عمومي مي‌توانند به‌راحتي عملكرد خود را در شبكه بسنجند.

2 تجزيه و تحليل احساسات: از طريق تركيب داده‌ها و ابزارهاي گوش دادن اجتماعي (Social Listening)، متخصصان روابط‌عمومي مي‌توانند اطلاعات مهمي در مورد احساسات مشتريان خود به دست آورند.

درك آنچه مشتري احساس مي‌كند به روابط‌عمومي اجازه مي‌دهد تا استراتژي‌اي را طراحي كند كه مطابق با جمعيت هدف باشد. همچنين مي‌تواند كمك‌حال ما در مواقع بحران باشد و رويكرد منفي رسانه‌ها به سازمان ما را تعديل كند؛ چون دارد رفتار مشتري ما را به‌درستي مي‌سنجد.

3 استخراج تاريخچه روند: از طريق تجزيه و تحليل داده‌ها، متخصصان روابط‌عمومي مي‌توانند از روندي كه در گذشته پديد آمده رمزگشايي و پيش‌بيني كنند چه زماني ممكن است دوباره اتفاق بيفتد.

روابط‌عمومي با دسترسي به داده‌هاي مربوط به هشتگ‌هاي پرطرفدار- يعني آنچه كه مشتريان به طور مثبت در مورد آن صحبت مي‌كنند و آنچه باعث واكنش منفي مي‌شود – مي‌تواند استراتژي مؤثرتري طرح‌ريزي كند.

منبع: مداد سياه