شبكه اطلاعرساني روابطعمومي ايران (شارا) || «براي بحث در مورد برابري جنسيتي ديگر چيزي وجود ندارد چون به اندازه كافي پيشرفت كردهايم.»
من از اين كه ميگويند خبرنگاران يك اشتباه ديگر هم دارند خسته شدهام: يعني گزارشگري از تنوع و جنسيت. اين ظالمانه است.
دستور كار اخبار به حدي با موضوعات وجودي درگير است كه من براي نگاه كردن به تفاوت ميان مردان و زنان وقتي ندارم. به هر حال آنها قابل توجه نخواهند بود.
به عنوان خبرنگار آيا اين باورها به ذهن شما خطور ميكنند؟ اگر بله، تنها نيستيد. صرفنظر از جنسيت، بسياري از خبرنگاران و سردبيران حداقل با يكي از اين باورها موافق هستند.
با وجود رايج بودن اين باورها، ممكن است باعث از دست دادن بخشي از مخاطبان احتمالي خبرتان شود: يعني زناني كه ديگر خود را در اخبار نميبينند.
بسياري از زنان به طور كلي ارائهدهندگان اخبار را رها ميكنند و به جاي آن، بيشتر موضوعاتي را كه توسط خانواده يا دوستانشان در رسانههاي اجتماعي به اشتراك گذاشته ميشوند، ترجيح ميدهند.
تجزيه و تحليل مصرف اخبار كه ما توسط پلتفرم SimilarWeb در مركز بينالمللي مشاوره راهبرد مخاطبان، AKAS انجام دادهايم، يك شكاف جنسيتي بزرگ ۲۰ درصدي را بين استفاده مردان و زنان از اخبار آنلاين در سطح جهان نشان ميدهد.
اين مركز را همراه Richard Addy، تأسيس كردهام. در هند، نيجريه، ايالات متحده آمريكا، بريتانيا، كنيا و آفريقاي جنوبي مردان به ترتيب ۲۹، ۲۵، ۲۲، ۲۱، ۱۸ و ۷ درصد بيشتر از زنان، اخبار مصرف ميكنند. چرا اخبار آنلاين براي خدمترساني به مخاطبان زن، به اندازه كافي فعاليت نميكند؟
يكي از نقاط كور اصلي صنعت خبر، ناتواني در تشخيص يا گزارش دادن در مورد شكافهاي هدفمند و ديرينه بين مردان و زنان است كه به مردان مزاياي ناعادلانهاي نسبت به زنان ميدهد. آخرين تجزيه و تحليل AKAS GDELT كه يك ميليارد موضوع خبري آنلاين را از سال ۲۰۱۷ به اين سو بررسي كرده، دريافته است كه در سراسر جهان كمتر از ۰،۰۸ درصد مقالات حاوي عبارتهاي «جنسيت» يا «شكاف جنسيتي» هستند.
در طرح «از خشم تا فرصت» (به انگليسي: From Outrage to Opportunity) كه در ماه نوامبر سال ۲۰۲۲ آغاز شده، من زواياي موضوعات كمتر استفاده شده را براي هفت شكاف ساختاري اساسي بين زنان و مردان تحليل كردم: شكاف در دستمزد، قدرت، اعتماد، صلاحيت، ايمني، تندرستي و عمر.
تجزيه و تحليل اطلاعات AKAS GDELT نشان ميدهد كه تنها ۰،۰۲ درصد پوشش خبري جهاني از سال ۲۰۱۷ به اين سو، به يكي از اين شكافها اشاره كرده است. در نتيجه ديد ساختاري به اين موضوع تا حد زيادي وجود ندارد. اين فروگذاري توسط سردبيران و روزنامه نگاران اغلب عمدي نيست.
وقتي از سردبيران ارشد اخبار درباره اينكه چرا نسبت موضوعات يا زواياي برابري جنسيتي در پوشش خبري بسيار كم است، پرسيدم، سه دليل ظاهر شد.
نخست، از هر سه سردبير دو تن آنها به فقدان آگاهي يا مهارت در يافتن موضوعاتي با زاويه جنسيتي تأكيد كردند. يك سردبير ارشد زن از يك كشور در حال توسعه اين موضوع را اين گونه تبيين كرد: آنچه وجود ندارد، حساسيت روزنامهنگاران براي نگاه واقعي به زواياي جنسيتي موضوعاتي است كه پوشش ميدهند.
اگر روزنامهنگاري براي جستجوي زاويه جنسيتي در يك موضوع خبري جاري در مورد سلامت در كشور من آموزش ديده باشد، به تغييرات پيشنهادي سياسي نگاه ميكند، چگونه ميتواند بر مردان و زنان تاثير متفاوتي داشته باشد؟
دليل دوم براي كمبود گزارش در مورد شكافهاي جنسيتي را ميتوان به درك محدود در صنعت خبر از آنچه كه يك ديد جنسيتي ساختار موضوعات را ميسازد، نسبت داد. براي مثال، نيمي از سردبيران مصاحبه شونده، به جاي اينكه نفوذ شكافهاي هدفمند ديرينه بين مردان و زنان را در همه موضوعات خبري ببينند، موضوعات جنسيتي را بهعنوان «اخبار نرم» را در يك دستور كار خبري رقابتي كماهميتتر ارزيابي كردند.
دليل سوم زماني پديدار شد كه اين تعريف محدود از يك موضوع جنسيتي از اين هم فراتر رفت، به طوري كه يك سوم از ويراستاران ارشد مصاحبه شونده اذعان داشتند كه در مورد نياز به استفاده از ديد جنسيتي در گزارشها ترديد دارند.
اين نگرش توسط يكي از مديران رسانهاي خبري زن از شمال جهان اين گونه خلاصه شده است: «ما فقط براي پوشش برخي از موضوعات ظرفيت زيادي داريم و آنها را پوشش خواهيم داد زيرا ميدانيم كه جلب توجه خواهند كرد.»
نوشته Luba Kassova
Mar 1, 2023
منبع: ijnet