شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : 5 مرحله ايجاد انگيزه در يك محيط حرفه‌‌‌اي
چهارشنبه، 19 اردیبهشت 1403 - 09:50 کد خبر:51607
مدير بايد درباره اهداف شخصي و سازماني با كاركنان صحبت كند. هدف‌‌‌گذاري يكي ديگر از جنبه‌‌‌هاي مهم انگيزشي براي مديريت است. مديريت مي‌تواند در مورد اهداف شخصي كاركنان بحث و تبادل نظركرده تا آنان را با اهداف سازمان هماهنگ كند. هدف‌‌‌گذاري باعث شفافيت در مورد نقش‌‌‌ها و مسووليت‌‌‌ها مي‌شود.

۱-يك مدير بايد انگيزه كاركنان را درك كند. انگيزه يك‌طرفه نيست. همان‌طور كه كاركنان تشويق مي‌‌‌شوند تا در جهت اهداف سازمان كار كنند، مديريت نيز بايد تشويق شود تا انگيزه كاركنان را درك كند. اين رابطه متقابل، منجر به نتايج موثر مي‌شود. مراحل ايجاد انگيزه، به بينشي عميق‌‌‌تر از موضوعات معمولي سازمان نياز دارد.

۲- ايجاد يك محيط يادگيري. تصور كنيد يكي از اعضاي تيم مي‌‌‌خواهد روي پروژه‌‌‌اي كار كند كه نياز به استفاده از مهارت فني دارد. سازمان مي‌تواند با كمك به او در ايجاد اين مهارت‌‌‌ها، از خواسته‌‌‌هاي او حمايت كند. فراهم كردن يك محيط يادگيري باعث ايجاد حس وفاداري در بين كاركنان و ايجاد انگيزه در آنان براي ادامه مسير كاري مي‌شود. مدير مي‌تواند به كاركنان انگيزه دهد تا به عنوان يك تيم كار كنند و از تركيبي از مهارت‌‌‌هاي آنها براي حل مشكلات استفاده كند. در نهايت، چند فكر بهتر از يك فكر است.

۳- مدير بايد درباره اهداف شخصي و سازماني با كاركنان صحبت كند. هدف‌‌‌گذاري يكي ديگر از جنبه‌‌‌هاي مهم انگيزشي براي مديريت است. مديريت مي‌تواند در مورد اهداف شخصي كاركنان بحث و تبادل نظركرده تا آنان را با اهداف سازمان هماهنگ كند. هدف‌‌‌گذاري باعث شفافيت در مورد نقش‌‌‌ها و مسووليت‌‌‌ها مي‌شود.

۴- رهبري. عمل كردن به آنچه موعظه نام دارد، آشكارترين شكل انگيزه است. به عنوان مثال، اگر مدير مي‌‌‌خواهد كاركنان را به وقت‌‌‌شناس بودن تشويق كند، نمي‌تواند خود دير كند و در ورود و خروج به سازمان نامنظم باشد. رهبري به معناي تركيب و تمرين آن چيزي است كه مديريت سازمان تمايل دارد به كاركنان خود آموزش دهد. اگر كاركنان ببينند كه مديرشان كوشاست و سخت كار مي‌كند تا به نتيجه برسد، تمايل بيشتري به دنبال كردن اين رفتار خواهند داشت. همچنين اگر مدير مي‌‌‌خواهد برخي از ويژگي‌‌‌ها در كاركنان نهادينه شود، بايد آن ويژگي‌‌‌ها را از خود به نمايش بگذارد؛ در اين صورت متقاعد كردن كاركنان آسان‌‌‌تر خواهد بود.

۵- بايد از تلاش تيمي قدرداني شود. كار گروهي بر پايه قدرداني متقابل از كار يكديگر بنا شده است. پاداش‌‌‌ و به رسميت شناختن كاركنان كمك بزرگي به آنان و سازمان خواهد كرد. انتظار انجام فعاليتي بدون تشويق و ترغيب مديران بالادستي، انتظاري بيهوده است. برانگيختن كسي به اين معناست كه به او گفته شود توانايي او بيشتر از چيزي است كه به آن باور دارد. بنابراين، تصديق تلاش آنها، يك راه ساده براي انجام آن است.

اينها تنها تعدادي از جنبه‌‌‌هاي متعدد فرآيند انگيزش هستند. فراموش نشود كه انگيزه نياز به كار گروهي، ارتباط باز و همكاري دارد و اهداف سازماني نيازمند تلاش جمعي است. يك مدير، مهم است كه قبل از تصميم‌گيري چند مورد را در نظر بگيرد، اينكه مي‌شود با استفاده از فرآيند تصميم‌گيري خوب اين كار را به طور موثر انجام داد. مدير بايد تلاش كند تا با كلمات محبت‌آميز و همدلي، روحيه تيم خود را تقويت و تيم خود را به سمت موفقيت هدايت كند.
 

تاليف: دكتر رحمان عابدين‌زاده‌نياسر

منبع: donya-e-eqtesad


 

با كليك روي لينك زير به كانال تلگرام ما بپيونديد:
https://telegram.me/sharapr
 

اينستاگرام شارا:

https://www.instagram.com/kpri.ir

 

فروشگاه روابط‌عمومي (بفرماييد كتاب): http://kpri.ir

◽️