شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نقش روابط‌عمومي كه اغلب به اشتباه درك مي‌شود
چهارشنبه، 20 اردیبهشت 1402 - 08:23 کد خبر:51605
تمركز تبليغات بر فروش محصولات به مصرف كنندگان از طريق قرار دادن كنترل شده پيام هاي رسانه اي پولي، نقشي محدود و خاص است. از سوي ديگر، نقش بازاريابي گسترده‌تر از نقش تبليغاتي است، اما همچنان به جاي ذينفعان يا عموم مردم كليدي سازمان، بر مصرف‌كنندگان متمركز است. برعكس، نقش روابط‌عمومي كمك به سازمان‌ها براي توسعه و حفظ تنوع روابط كليدي با سهامداران است كه موفقيت بلندمدت سازمان را تضمين مي‌كند. اهداف روابط‌عمومي گسترده تر از اهداف تبليغات يا بازاريابي است و نتايج آنها بسيار گسترده است.




 شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا) || روابط‌عمومي (PR) در مورد شهرت است - نتيجه كاري كه انجام مي دهيد، آنچه مي گوييد و آنچه ديگران در مورد شما مي گويند. روابط‌عمومي رشته‌اي است كه با هدف كسب درك و حمايت و تأثيرگذاري بر عقايد و رفتار به شهرت مي‌پردازد. اين تلاش برنامه ريزي شده و مستمر براي ايجاد و حفظ حسن نيت و درك متقابل بين يك سازمان و عموم مردم آن است (موسسه چارتر از روابط‌عمومي، انگلستان).
 
 روابط‌عمومي چتري است كه تحت آن ساير فعاليت هاي ارتباطي - از جمله بازاريابي و تبليغات، انجام مي شود (آستين و پينكلتون، 2009). تكنيك هاي روابط‌عمومي اغلب در بازاريابي و تبليغات و همچنين ارتباطات بازاريابي براي فروش محصولات و خدمات استفاده مي شود. عملكرد روابط‌عمومي طيف وسيعي از فعاليت‌ها را در بر مي‌گيرد كه مي‌تواند منجر به سردرگمي شود - براي كساني كه در اين حرفه نيستند، در مورد اينكه چگونه
روابط‌عمومي با بازاريابي و تبليغات متفاوت است. براي اينكه ما تفاوت را درك كنيم، بايد به اهداف هر يك نگاه كنيم كه به طرق مهمي متفاوت است.
 
 تمركز تبليغات بر فروش محصولات به مصرف كنندگان از طريق قرار دادن كنترل شده پيام هاي رسانه اي پولي، نقشي محدود و خاص است. از سوي ديگر، نقش بازاريابي گسترده‌تر از نقش تبليغاتي است، اما همچنان به جاي ذينفعان يا عموم مردم كليدي سازمان، بر مصرف‌كنندگان متمركز است. برعكس، نقش روابط‌عمومي كمك به سازمان‌ها براي توسعه و حفظ تنوع روابط كليدي با سهامداران است كه موفقيت بلندمدت سازمان را تضمين مي‌كند. اهداف روابط‌عمومي گسترده تر از اهداف تبليغات يا بازاريابي است و نتايج آنها بسيار گسترده است.
 
 برخلاف تبليغات يا بازاريابي، ذينفعان در فعاليت هاي روابط‌عمومي محدود به مصرف كنندگان نيستند، بلكه شامل سهامداران، كاركنان، جامعه مستقيمي كه سازمان در آن فعاليت مي كند، رهبران افكار، قانون گذاران، سازمان هاي دولتي، تنظيم كننده هاي صنعت، نمايندگان رسانه ها و بسياري ديگر را شامل مي شود.
 



 نوشته: عايشه رشيد ، منتشر شده در 4 جولاي 2017، كارشناس باتجربه ارتباطات استراتژيك
 منتشر شده در 4 جولاي 2017، ترجمه: عليرضا شواخي زواره،كارشناس و پژوهشگر روابط‌عمومي و ارتباطات
  منبع: شارا،شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران