شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : وبينار "روابط‌عمومي و مديريت بحران" برگزار شد
دوشنبه، 8 اسفند 1401 - 11:31 کد خبر:51598
در سال هاي اخير وظيفه روابط‌عمومي ها در حوزه مديريت بحران در كنار ساير وظايف از جمله مديريت وجهه و مسئوليت اجتماعي، فرهنگ سازي، اعتماد سازي، ايفاي نقش سخنگويي، مديريت افكار عمومي، اطلاع يابي و اطلاع رساني، خلق سرمايه اجتماعي و هدايت ايده هاي تحقيق در مورد سازمان پررنگ شده است.




شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا) || وبينار "روابط‌عمومي و مديريت بحران" با هدف واكاوي ارتباطي و رسانه اي زلزله هاي اخير در ايـران، تركيه و سوريه از منظر روابط‌عمومي، با همكاري و مشاركت انجمن روابط‌عمومي آذربايجان شرقي و موسسه فرهنگي و هنري راهبرد، شامگاه يكشنبه هفتم اسفندماه برگزار شد.
 
 عضو شوراي سياست گذاري نمايندگي انجمن روابط‌عمومي ايران در آذربايجان شرقي در اين وبينار آموزشي گفت: در هنگام وقوع حوادث طبيعي نظير سيل و زلزله گرايش مردم به رسانه هاي رسمي بيشتر از حالت عادي است.
 
 محمدرضا عزيزپور، غافلگيري و محدوديت زماني براي تصميم گيري را از ويژگي هاي مديريت بحران برشمرد و افزود: در هنگام وقوع حوادث طبيعي از جمله سيل و زلزله علاوه بر اينكه آستانه تحمل مردم محك مي خورد، هم‌پوشاني بين اركان نظام مديريتي افزايش مي يابد.
 
 مدير كل سابق امور اجتماعي و روابط‌عمومي شركت مديريت منابع آب ايران با اشاره به نقش روابط‌عمومي در تعامل با افكار عمومي در شرايط بحران يادآورشد: يكي از ويژگي هاي روابط‌عمومي كار آمد در مديريت بحران، تحليل وضع موجود، ضعف ها و قوت ها و تلاش براي اهداف برنامه ريزي شده سازمان است.
 
 وي همچنين از مديريت بحران به عنوان يكي از وظايف مهم
روابط‌عموميها ياد كرد و گفت: در سال هاي اخير وظيفه روابط‌عمومي ها در حوزه مديريت بحران در كنار ساير وظايف از جمله مديريت وجهه و مسئوليت اجتماعي، فرهنگ سازي، اعتماد سازي، ايفاي نقش سخنگويي، مديريت افكار عمومي، اطلاع يابي و اطلاع رساني، خلق سرمايه اجتماعي و هدايت ايده هاي تحقيق در مورد سازمان پررنگ شده است.
 
 عزيزپور همچنين انتشار انواع شايعات در زمان حوادث طبيعي را مورد بحث قرار داد و افزود: يكي از اولين شايعاتي كه معمولا پس از وقوع زلزله منتشر مي شود، شكستگي سدي است كه در نزديكي كانون زلزله واقع شده است، معمولا اين شايعه توسط افراد كم‌ اطلاع يا سود جو با هدف تخليه روستاهاي پايين دست سد و غارت اموال عمومي انجام مي شود كه اطلاع رساني دقيق و سريع روابط‌عمومي مي تواند جلوي اين سو استفاده را تا حد زيادي بگيرد.
 
 وي در پايان اين وبينار آموزشي با اشاره به وقوع زلزله در شهرستان خوي، تركيه و شمال سوريه، تشكيل ستاد دائمي بحران در روابط‌عمومي ها به ويژه تشكيل كميته مديريت راهبري و تعامل با افكار عمومي، كارگروه راهبردي و برنامه ريزي، اتاق فكر و كارگروه اطلاع رساني و فرهنگ سازي و تدوين متون مورد نياز براي اطلاع رساني و آگاهي بخشي را ضروري ارزيابي كرد و گفت: يكي از تفاوت هاي كشورهاي در حال توسعه با توسعه يافته در مديريت بحران اين است كه در كشورهاي پيشرفته انجام فعاليتهاي فرهنگ سازي و اطلاع رساني حوادث طبيعي، متمركز بر "پيش از وقوع" اين رخدادهاست در حالي كه در كشورهاي در حال توسعه تمركز ارتباطات مديريت بحران بر"حين بحران" و پس از آن است.
 
 شايان ذكر است، در اين وبينار آموزشي كه با استقبال مديران و كارشناسان روابط‌عمومي از استانهاي مختلف همراه بود، هادي زارعي از مدرسين و مشاوران روابط‌عمومي و ارتباطات و محمدرضا عزيزپور عضو شوراي سياست گذاري انحمن روابط‌عمومي آذربايجان شرقي به ايراد سخنراني پرداختند.
 
 عضو شوراي سياست گذاري انجمن روابط‌عمومي آذربايجان شرقي: تشكيل ستاد دائمي بحران در روابط‌عمومي ها ضرورت دارد.