شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : براي خبرنگاران آزاد: بهترين راهكارهاي ارائه پيشنهاد تهيه گزارش
دوشنبه، 1 اسفند 1401 - 08:44 کد خبر:51535
ناتاشا تاينز كه خبرنگار است به اندازه‌اي براي رسانه‌هاي مختلف ايده گزارش فرستاده است كه به گفته خودش مي‌تواند در خواب هم اين كار را انجام دهد. نخستين گام اين است كه بدانيد موفقيت در فروش يك گزارش نيازمند تحقيق، برنامه‌ريزي و تمرين است، درست مثل بسياري از ديگر جنبه‌هاي خبرنگاري.



شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| Natasha Tynes كه خبرنگار است به اندازه‌اي براي رسانه‌هاي مختلف ايده گزارش فرستاده است كه به گفته خودش مي‌تواند در خواب هم اين كار را انجام دهد. نخستين گام اين است كه بدانيد موفقيت در فروش يك گزارش نيازمند تحقيق، برنامه‌ريزي و تمرين است، درست مثل بسياري از ديگر جنبه‌هاي خبرنگاري.

اين خبرنگار كه كتابي الكترونيكي درباره همين موضوع به نام The Art of Pitching for Writers نوشته است، مي‌گويد: «هر چه بيشتر براي خود بازاريابي كنيد، اعتماد به نفس و مهارت بيشتري خواهيد يافت.»

او در كتابش، كاربران را در روند ارسال ايده گزارش راهنمايي مي‌كند، الگوهايي براي شروع كار ارائه مي‌دهد و مثال‌هاي واقعي را برجسته مي‌سازد.

اين كتاب به خصوص براي كساني مفيد است كه مي‌خواهند كار خود را به دنياي خبرنگاري آزاد انتقال دهند. Tynes كه كار خبرنگاري را در زادگاهش، عَمان، پايتخت اردن آغاز نموده و سپس به ايالات متحده آمريكا مهاجرت كرده، مي‌گويد: «من هميشه به خبرنگاران مي‌گويم منتظر نباشيد كه سردبيرها بيايند و در خانه شما را بزنند. اين كار صورت نخواهد گرفت. شما بايد كار خود را نمايش دهيد و هميشه به دنبال فرصت‌ها باشيد.» او پيش‌بيني مي‌كند كه سال ۲۰۲۳ به علت تكثير كسب و كارهاي آنلاين كه به نويسندگان و جريان‌هاي تازه درآمد در دنياي شركت‌ها نياز دارند، «زمان عالي» براي بازار خبرنگاري آزاد باشد. گزارش‌هاي خبري اخير، اين تصور را تقويت مي‌كنند.

در يك مقاله مجله Forbes توضيح داده شده كه بازار خبرنگاري آزاد با سرعتي در حال رشد است كه امكان وقوع يك «انقلاب كار آزاد» وجود دارد. بر اساس اين مقاله، در يك نظرسنجي جهاني، ۹۰ درصد مديران شركت‌ها گفته‌اند كه از كارمندان آزاد استفاده مي‌كنند و مي‌خواهند شمار بيشتري را استخدام كنند. Bloomberg هم گزارش داده كه كار آزاد (مستقل) در آمريكا به بالاترين سطح خود رسيده است.

براي برخي‌ها، ورود به بازار خبرنگاري آزاد شايد نيازمند يك ذهنيت تازه باشد. Tynes در اين مورد مي‌گويد: «بايد فراتر از روزنامه و مجله فكر كنيد. اگر از لحاظ ذهني درگير آنها باشيد، منابع درآمد و فرصت‌هاي شما محدود خواهند بود. اگر مي‌خواهيد يك زندگي خوب داشته باشيد، بايد افق ديد خود را توسعه دهيد.»

كارهاي Tynes طيف وسيعي از گزارش‌گري، مشاوره و نوشتن خبرنامه گرفته تا ميزباني پادكستي به نام «Read and Write with Natasha» و تاسيس يك نهاد رسانه‌اي را در بر مي‌گيرد. درآمد او از بازاريابي براي خدمات و توليد محصولاتي مثل همان كتاب الكترونيكي كه در اول مقاله ذكر شد، تامين مي‌شود. او براي مخاطبان در سراسر جهان، كار مي‌كند و نوشته‌هايش در نشرياتي مثل The Washington Post، Esquire Middle East، Elle Magazine، Nature و الجزيره منتشر مي‌شوند.

پشتكار و «فرستادن ايده طلايي»

پشتكار، اغلب كليد دستيابي Tynes به مشتريان تازه است. او از سال‌ها پيش به اين سو براي روزنامه انگليسي زبان The National در امارات متحده عربي ايده مقاله ارسال مي‌كرد، تا آن كه در سال ۲۰۲۲ يك گزارش مهم او در اين روزنامه نشر شد. او اكنون براي نوشتن گزارش‌هايي در آينده، با اين روزنامه در ارتباط است.

به گفته Tynes «فرستادن ايده طلايي» يك فرمول ساده دارد: احوالپرسي مختصر، معرفي، توضيح ايده گزارش، اثبات اعتبار، توضيحي كوتاه در مورد اين كه گزارش چرا حالا بايد منتشر شود و سپس «پرسيدن اين كه»: آيا علاقه داريد كه اين مقاله را براي شما بنويسم؟ دوست داريد چه زماني آن را برايتان ارسال كنم؟

در بخشي از كتاب او آمده است: «ايده شما بايد در زمان مناسبي ارائه شود، يك زاويه منحصربه‌فرد داشته باشد، قابل اجرا و به مخاطبان نشريه مرتبط باشد. منحصربه‌فرد بودن، ايده‌ها را متمايز مي‌سازد و به فروش آنها كمك مي‌كند.»

ايده‌اي كلي در مورد جنگ اوكراين احتمالاً پاسخ مثبتي از سوي سردبيران دريافت نخواهد كرد، اما يك ايده منحصربه‌فرد مثل افزايش استفاده از پيام‌رسان تلگرام در ميان اوكرايني‌هاي مقيم خارج اين كشور براي دنبال كردن تحولات جنگ، شايد نظر يك سردبير را جلب كند.

برخورد با رد شدن

براي خبرنگاران آزاد، برخورد با رد شدن چالش‌برانگيز است. شش كلمه‌اي كه هيچ كس نمي‌خواهد بشنود يا بخواند اين است: «سپاس، اما آن را منتشر نمي‌كنيم.»

اما Tynes در مواجهه با رد شدن چه واكنشي نشان مي‌دهد؟ خودش مي‌گويد: «برخي اوقات مجبورم كمتر به خودم بيانديشم، كه كار سختي است. ضمير شما مي‌تواند مانع تان شود. احساس تاسف، كمكي نخواهد كرد. بايد سخت‌جان باشيد، حس نااميدي و شكست را كنار بگذاريد و به فرستادن ايده‌هاي خود ادامه دهيد.»

Tynes در واكنش به رد شدن يك مقاله و يا در برابر يك نظر منفي از سوي يك خواننده، از روش خودش يعني «جعبه ابزارِ مرا خوشحال كن» استفاده مي‌كند. او ممكن است ورزش كند، كتاب بخواند، در يوتيوب ويديو ببيند و يا يك فيلم كمدي قديمي تماشا كند.

وي مي‌افزايد: «موضوع اصلي اين است كه خود را درگير افكار منفي نكنيد، چون اين افكار به شما ضربه خواهند زد. مهم است كه افكار منفي را از خود دور كنيد.» براي او، نواختن ويولن براي اعضاي انستيتو ملي بهداشت آمريكا فضايي براي نفس كشيدن مي‌دهد.

منابعي ديگر براي خبرنگاري آزاد

شبكه خبرنگاري راه‌ حل‌ يا Solutions Journalism Network يك فهرست از مختصاتي دارد كه سردبيران به دنبال آنها هستند، از جمله چگونگي ارسال ايده گزارش از طريق ايي‌‌ميل و بايدها و نبايدهاي آن.

برخي از نكته‌هاي اين فهرست عبارتند از: سردبيرها يك ايده روشن مي‌خواهند كه گزارش چگونه آغاز خواهد شد و چطور ادامه خواهد يافت. آنها همچنين يك توضيح كوتاه در مورد نحوه گزارشگري و اين كه چرا شما واجد شرايط هستيد، مي‌خواهند.

جامعه خبرنگاران حرفه‌اي يا Society of Professional Journalists، در مورد اين كه چه مسائلي را در وبسايت شخصي خود بگنجانيد منابعي دارد. نكته‌هاي اين وبسايت شامل معرفي خود، نمايش دادن بهترين كارها و ارائه منابع مقاله‌ها براي علاقمندان بالقوه مي‌شود.

وبسايت انستيتو Poynter براي مطالعات رسانه، حاوي لينك‌هاي مقالاتي در مورد خبرنگاري آزاد، از جمله «بيش از ۳۰ منبع براي خبرنگاران آزاد» و «بانك اطلاعاتي ايده‌هاي موفقِ خبرنگاران آزاد» است. اگر مي‌خواهيد وارد دنياي خبرنگاري آزاد شويد، اين وبسايت ارزش مرور كردن را دارد.
 

نوشته Sherry Ricchiardi
Feb 15, 2023

منبع: ijnet