شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : آشنايي با شيوه‌هاي راستي‌آزمايي سخنان سياستمداران در آمريكا
دوشنبه، 24 بهمن 1401 - 17:08 کد خبر:51504
امروزه راستي‌آزمايي يك بخش از فعاليت رسانههاست و روزنامه‌نگاران هر روز به‌دنبال اطلاعاتي براي بررسي واقعيت‌ها هستند و مكلفند كه نظرات و اظهارات مخاطبان، شبكه‌هاي اجتماعي و ساير رسانه‌ها را مرور كنند، اما تنها مهمترين و خبرسازترين ادعاها راستي‌آزمايي مي‌شوند نه تمام ادعاها.



شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| امروزه راستي‌آزمايي يك بخش از فعاليت رسانههاست و روزنامه‌نگاران هر روز به‌دنبال اطلاعاتي براي بررسي واقعيت‌ها هستند و مكلفند كه نظرات و اظهارات مخاطبان، شبكه‌هاي اجتماعي و ساير رسانه‌ها را مرور كنند، اما تنها مهمترين و خبرسازترين ادعاها راستي‌آزمايي مي‌شوند نه تمام ادعاها.

در اين مقاله مروري كوتاه بر روش كار راستي آزمايي وبسايت پوليتي فكت مي نماييم. تمركز فعاليت اين سايت بيشتر بر جامعه ايالات متحده آمريكاست و موضوعات خبري، وعده‌هاي انتخاباتي و حرفهاي سياستمداران را مورد راستي آزمايي قرار مي‌دهد.

PolitiFact

اين سايت بيشتر موضوعات خبري را انتخاب مي كند و تلاش دارد تا حقايق سخنان سياستمداران را بررسي نمايد. بيشتر توجه نويسندگان اين وبسايت به حزبي است كه قدرت را در دست دارد. صحبت هاي افرادي كه براي جلب توجه يا گمراه كردن مردم سخنراني و تلاش مي‌كنند نيز هدف راستي آزمايي سايت پوليتي فكت قرار مي گيرند.

پوليتي فكت از مصاحبه هاي ثبت شده استفاده مي نمايد و فهرستي از منابع را بعد از هر بررسي منتشر مي كند و گاهي هم پيوندهايي به منابعي مي‌دهد كه آزادانه در دسترس هستند. برخي منابع متكي به اشتراك با پرداخت هزينه است. اما هدف اين است كه به خوانندگان كمك كند كه خودشان نيز در مورد قضيه مورد بحث يا موضوع مورد نظر قضاوت نمايند.

شيوه‌هاي راستي آزمايي مي تواند متفاوت باشد اما عموما فرايند كار اين است كه ابتدا مروري بر نتايج كه ديگر راستي سنج‌ها بدست آورده اند بشود، سپس جستجوي گوگل، پايگاه هاي اطلاعاتي آنلاين، تماس و مشاوره با كارشناسان، بررسي نشريات و شواهد عمومي موجود تحليل شوند.

در ضمن پوليتي فكت بر منابع اوليه و اسناد اصلي تأكيد مي كند و به دنبال دسترسي مستقيم به گزارش هاي دولتي، مطالعات و تحقيقات دانشگاهي است و به منابع دست دوم اتكاء ندارد. اين وبسايت حتي به كمپين هاي انتخاباتي و مقامات اعتماد ندارد. اگر در مواردي به گزارش خبري رسانه ديگري استناد كند كه منابع ناشناسي دارد، تذكر مي دهد كه به طور مستقل گزارش آنها را تاييد نمي‌كند.

درجه بندي Truth-O-Meter يا حقيقت سنج:

هدف Truth-O-Meter منعكس كردن دقت نسبي يك عبارت است. اين وسيله سنجش (متر) داراي شش درجه‌بندي است كه ميزان حقيقت را نشان مي‌دهد:‌

۱. درست - بيانيه دقيق است و هيچ چيز كم ندارد.

۲. عمده آن درست است - بيانيه دقيق است اما نياز به توضيح يا اطلاعات اضافي دارد.

۳. نيمه واقعي - بيانيه تا حدي دقيق است اما موضوعاتي را حذف و يا كتمان مي‌كند.

۴. اكثراً نادرست - بيانيه شامل عنصري از حقيقت است، اما حقايق مهمي را كه ديد متفاوت ايجاد مي كند، در نظر ندارد.

۵. نادرست - بيانيه دقيق نيست.

۶. دروغ محض - اين بيانيه دقيق نيست و ادعايي مضحك دارد.

مهم آن است كه از ياد نبريم كه پوليتي فكت تنها اظهارات را براساس اطلاعات شناخته شده در زمان بيان آنها درجه بندي مي كند.

وقتي گزارشگر تحقيق خود را كامل كرد و حقيقت سنجي را نوشت، گزارش را براي ويراستار مي فرستد و يك رتبه بندي را نيز پيشنهاد مي‌كند. بعد ويراستار و گزارشگر، گزارش را با هم مرور مي كنند و ممكن است توضيحاتي ارائه كنند و جزئياتي بيشتري را نيز اضافه نموده و در مورد رتبه بندي به توافق برسند. سپس ويراستار بررسي واقعيت رتبه بندي شده را براي تاييد به دو ويراستار ديگر نيز مي فرستد.

در اين مرحله سه ويراستار و يك خبرنگار بررسي واقعيت را ارزيابي كرده اند و در نهايت كار، سه ويراستار به رتبه بندي راي مي دهند. براي تاييد، دو راي مورد نياز است.

ممكن است رتبه بندي پيشنهاد شده گزارشگر تاييد شود و يا به رتبه بندي ديگري تغيير كند. در نهايت ويرايش هاي مورد نظر انجام مي شود و گزارش منتشر مي شود.

رتبه بندي هاي Flip-O-Meter:

Flip-O-Meter تعهد و پايبندي يك مقام رسمي را در مورد يك موضوع رتبه بندي مي كند. البته رتبه بندي به معناي قضاوت ارزشي در مورد سياستمداري نيست كه ديدگاه خود را در مورد يك موضوع تغيير مي دهد.

Flip-O-Meter داراي سه رتبه بندي است:

NO FLIP - بدون تغيير قابل توجه در موضع.

HALF FLIP - با تغيير جزئي در موضع.

FULL FLOP - با تغيير كامل موضع.

فرآيند نوشتن، ويرايش و رتبه‌بندي گزارش‌هاي Flip-O-Meter مشابه فرايند بررسي Truth-O-Meter است.

طبيعي است كه اشتباهات در جريان كار راستي آزمايي اتفاق مي افتد، اما دراسرع وقت و با شفافيت تصحيح مي‌شوند، مخاطبان حتا مي توانند با ارسال ايي‌ميل يا تماس با مسئول مربوط، اشتباهات را براي تصحيح گوشزد كنند.
 

نوشته نويد حميدي
Feb 8, 2023
منبع: ijnet