شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : شماره 63 فصلنامه "كارگزار روابط‌عمومي" منتشر شد
پنجشنبه، 4 اسفند 1401 - 10:19 کد خبر:51484
شماره 63 فصلنامه "كارگزار روابط‌عمومي" ويژه زمستان 1401 به صورت تمام رنگي با موضوع «تحول ديجيتال در روابط‌عمومي» به سردبيري مهدي باقريان منتشر شد.



شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| شماره 63 فصلنامه "كارگزار روابط‌عمومي" ويژه زمستان 1401 به صورت تمام رنگي با موضوع «تحول ديجيتال در روابط‌عمومي» به سردبيري مهدي باقريان منتشر شد.

به گزارش شارا، در اين شماره از نشريه به مطالب و مقالاتي: درآمدي بر تحول ديجيتال، استراتژي تحول ديجيتال: پل‌هايي براي ساختن، شروع تحول ديجيتال در روابط‌عمومي، روابط‌عمومي به لطف همه‌گيري ويروس كرونا به روابط هوشمند تبديل شده است، رمزگشايي از متاورس براي رهبران تحول ديجيتال، دولت ديجيتال چه شكلي است؟، هشت نوآوري مهم در حوزه روابط‌عمومي و گزارش برگزاري هفدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط‌عمومي اختصاص دارد.

 

 

لينك فروشگاه:

https://kpri.ir/?p=10463

 

 

 

درآمدي بر تحول ديجيتال
نويسندگان: بهنام تبريزي- اد لام- كرك گيرارد - ابراهيم حبيبي مجنده

پيشينه ديجيتال، به حداقل چهارهزار سال قبل نسبت داده شده است. اين پيشنيه، به زمان بابليان باز مي‌گردد كه براي اولين بار از ارزش عددي صفر استفاده كرده‌اند. اما آنچه كه در عصر مدرن به‌عنوان ديجيتال شناخته مي‌شود عمدتا اشاره به فناوري ديجيتال در عرصه ارتباطات و اطلاعات است كه در دهه 80 به ثمر رسيده است (كريبر و مارتين؛ 1390: 1-2). فناوري ديجيتال زمينه تحول و انقلاب ديجيتال را فراهم ساخت.

استراتژي تحول ديجيتال: پل‌هايي براي ساختن
تحقق تحول ديجيتال بيش از هر چيز نيازمند وجود يك استراتژي موثر است كه نگاه دقيقي به اهداف، موقعيت كنوني و چگونگي حركت درست به جلو داشته باشد و بتواند نقطه‌هاي پراكنده را به هم وصل كند. در اينجا مي‌خواهيم نگاهي داشته باشيم به پرسش‌هايي كه در ارتباط با شكل‌دهي به استراتژي تحول ديجيتال بايد مطرح شود و به آن پاسخ داده شود.


بسياري از شركت‌ها در سرتاسر جهان در حال دگرگون‌سازي ديجيتالي خود هستند و در اين ميان با چالش‌هاي بسياري بر سر بهبود فرايندهاي كاري و توسعه توانمندي‌ها و مدل‌هاي كاري‌شان روبرو هستند و استراتژي تحول ديجيتال باعث مي‌شود پل‌هايي درست بين نقاط درست و در زمان درست و براي تحقق هدف‌هاي درست ساخته شود.

شروع تحول ديجيتال در روابط‌عمومي
نويسندگان: بن چادور - محمود ميمراه - ساراو چاوداري - ابراهيم حبيبي مجنده - ورا توكنووا آبيشوا - يوگينيا سركووا - لازات كوشمتووا - سالي اسمبكنوا - شارا ماژيتايوا

پيشينه روابط‌عمومي و نحوه توسعه آن در دوران‌هاي قبل از قرن نوزدهم و دوران‌هاي بعد از آن كه نقطه شروع روابط‌عمومي نوين است چه آن زمان كه سازمان‌ها، شركت‌ها و حتي دولت‌هاي گوناگون و اديان جهان تحت هدايت رهبران قدرتمند بودند و از ارتباط براي مديريت اعتبار خود، هماهنگ‌سازي ساختارها و برقراري قواعد براي وفاداري افراد تحت سرپرستي خود استفاده مي‌كردند و چه در دوران معاصر كه ارتباطات تعاملي و دوسويه به منصه ظهور رسيده و رويكردهاي سنتي روابط‌عمومي به رويكردهاي مدرن گذر كرده بدون استفاده و به‌كارگيري داده‌ها و بهره‌مندي از فناوري ارتباطات و اطلاعات اهداف آن محقق نمي‌شد و در عصر كنوني نيز سخني از مديريت روابط‌عمومي در ميان نبود.

روابط‌عمومي به لطف همه‌گيري ويروس كرونا به روابط هوشمند تبديل شده است
نويسندگان: كريستين سيتو - پاناگيوتيس كاكوليريس

طي دهه‌ها رشد اقتصاد جهاني، تحول ديجيتال جزو موضوع‌هاي اصلي موردبحث و توجه تمام شركت‌ها بوده است و انگيزه اصلي اغلب شركت‌ها براي پرداختن به اين موضوع يا دفاع از خود در برابر رقبايي از درون و بيرون صنعت بوده است، به‌خصوص رقبايي مانند آمازون كه وارد بسياري از حوزه‌ها شده‌اند از لجستيك و خرده‌فروشي گرفته تا خدمات مالي و سلامت و محتواي ويديويي و غيره و يا حمله و بهره‌گيري از فرصت‌هاي برآمده از تكنولوژي‌هاي ديجيتال كه مي‌تواند مزيت‌هاي رقابتي جديدي را در اختيار شركت‌ها قرار دهد. به‌طوركلي در دوران رشد سريع اقتصادي تمام شركت‌ها سرشان شلوغ است و آنها فرصت چنداني براي پرداختن به موضوع‌هايي همچون تحول ديجيتال ندارند؛ اما همه‌گيري كوويد-19 موجب شد تا بسياري از رهبران شركت‌ها و سهام‌داران‌شان اين فرصت را پيدا كنند تا توجه بيشتري به تحول ديجيتال داشته باشند و از خود بپرسند: آيا كسب‌وكار ما مي‌تواند از بحران به وجود آمده در نتيجه همه‌گيري كوويد-19 به‌سلامت عبور كند و به حيات خود ادامه دهد و اگر ما چند سال قبل موضوع تحول ديجيتال را جدي‌تر دنبال كرده بوديم آيا الان شرايط بهتري نداشتيم؟

رمزگشايي از متاورس براي رهبران تحول ديجيتال
استوارت اوبراين

متاورس دنيايي است مجازي براي كاربران و جايي است كه كاربران در آنجا مي‌توانند تجربيات و علايق‌شان را در قالب سناريوهاي شبيه‌سازي‌شده با ديگران به اشتراك بگذارند. درواقع متاورس با اين ويژگي‌هايي كه دارد مي‌تواند نحوه مشتريان با محصولات و خدماتي كه از شركت‌ها دريافت مي‌كنند و خود شركت‌ها را به ميزان گسترده‌اي متحول سازد. بااين‌همه نگراني‌هاي بسياري در اين زمينه وجود دارد آن‌هم به اين دليل كه فناوري‌هاي جديد به استراتژي‌هاي پيشرفته و جديدي نياز دارند تا به شيوه درستي بتوان آن‌ها را پياده‌سازي نمود و در مورد آن‌ها اعتمادسازي نمود.

دولت ديجيتال چه شكلي است؟
سخنران: آنا پايپرل

حدود ۳۰ سال پيش، كشور من با نيازي براي ساختن مجدد همه چيز از ابتدا مواجه شد. پس از سال‌ها اشغال توسط شوروي، استوني دوباره استقلال خود را به‌دست آورد، اما هيچ چيزي براي ما باقي نمانده بود. نه زيرساختي، نه مديريتي، نه قانوني. هرج و مرج سازماني. رهبران كشور در آن روزها، از روي ناچاري مي‌بايست تصميم‌هاي جسورانه‌اي مي‌گرفتند. تصميم‌هايي كه كشورمان مي‌توانست ازپس آن بربيايد. آزمايش‌ها و عدم قطعيت‌هاي زيادي وجود داشت اما كمي شانس دخيل شد، به‌خصوص در اين واقعيت كه ما مي‌توانستيم روي تعدادي افراد آرمان‌گراي ماهر، رمزنگاران و مهندسان، حساب باز كنيم. من در آن روزها فقط يك بچه بودم. امروز، از ما به عنوان ديجيتالي‌ترين كشور روي زمين نام برده مي‌شود.

هشت نوآوري مهم در حوزه روابط‌عمومي
نويسنده: فرانك استرانگ

كارشناسان دلايل بسياري را مطرح مي‌كنند كه به ما اين اطمينان را مي‌دهند كه مي‌توان نسبت به فناوري روابط‌عمومي خوش‌بين بود، از هوش مصنوعي گرفته كه به ما قدرت پيش‌بيني موفقيت‌هاي آينده مي‌دهد تا روش‌هاي ملموس و دقيق سنجش و ارزيابي روابط‌عمومي.


سال‌ها قبل، من اين فرصت را داشتم تا مدير روابط‌عمومي يك شركت توليدكننده و فروشنده نرم‌افزارهاي مخصوص روابط‌عمومي باشم كه يك شغل جذاب و به‌يادماندني بويژه از نظر فناوري روابط‌عمومي از نوع B2B براي من بود.


بعدها من به مدت بيست سال با فناوري B2B كاركردم و درنتيجه به تسلط بسيار خوبي در اين زمينه دست‌ يافتم و تمام محصولات و بازارهاي مرتبط با اين فناوري را به‌طور كامل شناختم و تجربياتم در اين زمينه نه به‌مانند يك كاربر نهايي يا شركت كوچك و متوسط بلكه به‌عنوان يك كارشناس خبره است. اين تجربه واقعاً براي من جذاب و آموزنده بود و مرا به يكي از افراد آگاه در اين حوزه تبديل نمود. حدود دو سال قبل من اين فرصت را پيدا كردم تا از آن تجربه‌ام در زمينه فناوري روابط‌عمومي دوباره استفاده كنم و پس ‌از آن بود كه تصميم گرفتم مطالبي در ارتباط با فناوري روابط‌عمومي منتشر كنم كه در آن‌ها به تعدادي از نوآوري‌هايي كه به روابط‌عمومي كمك‌هاي شايان توجهي كرده و باعث شده‌اند تا روابط‌عمومي به‌جاي بهتري براي كار كردن تبديل شود كه در ادامه به هشت مورد آن‌ها اشاره خواهد شد:

گزارش برگزاري هفدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط‌عمومي
«هفدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط‌عمومي» 18 آبان‌ماه 1401 با حضور مهدي باقريان رييس انجمن متخصصان روابط‌عمومي، خسرو رفيعي رييس انجمن روابط‌عمومي ايران، پروفسور حسام‌الدين بيان و جمعي از مديران و كارشناسان روابط‌عمومي در محل سالن همايش‌هاي بين‌المللي شهداي محيط‌زيست برگزار شد.

 

سفر تحول ديجيتال در روابط‌عمومي
مهدي باقريان رييس انجمن متخصصان روابط‌عمومي ايران

در بخشي از سرمقاله نشريه آمده است: در دو سه سال گذشته جهان با دو رويداد بزرگ مواجه شد: يكي همه‌گيري كوويد-19 كه با ايجاد تغيير در رفتار اجتماعي بر فرايند شكل‌گيري «جنبش ديجيتال» و «عصر ديجيتال» تاثير بسيار زيادي گذاشت و ديگري ظهور جنبش جهاني «متاورس» كه نقطه آغازي است براي جستجو، كنكاش و متمركز كردن تلاش‌ها براي استفاده از فرصت‌هاي ارتباطي جديد به بهترين شكل ممكن.
يكي از تاثيرهاي مهم اين دو رويداد مهم بر صنعت روابط‌عمومي اين بوده كه بر فرايند «تحولِ ديجيتالي» در هنرهشتم سرعت بخشيده است.
تقريباً همه بخش‌هاي جامعه به نحوي تحت تأثير «تحول ديجيتال» قرار گرفته است و زندگي تك تك ما الان تحت سيطره تلفن‌هاي هوشمند، تبلت‌ها، رايانه‌هاي شخصي و بسياري از فناوري‌ها و ابزارهاي ديگر قرار دارد. قطعا صنعت روابط‌عمومي از اين قاعده مستثني نبوده و نخواهد بود.
 

“فصلنامه كارگزار روابط‌عمومي” از آبان‌ماه ۱۳۸۰ با روش تحليلي- آموزشي و انتقادي، در دبيرخانه هيئت نظارت بر مطبوعات ثبت شده و در تلاش است تا با فراهم آوردن بستري مناسب جهت چاپ مقالات علمي عرصه «روابط‌‌عمومي»، گام مؤثري در غناي ادبيات روابط‌‌عمومي ايران بردارد.

اين فصلنامه علمي تخصصي پذيراي مقالات اساتيد، پژوهشگران، محققان، مديران، كارشناسان و دانشجويان در حوزه روابط‌‌عمومي و ارتباطات است.
 

 

لينك فروشگاه:

https://kpri.ir/?p=10463