شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نتايج يك پژوهش نشان مي‌دهد كه مردم خبر زده شده‌اند!
شنبه، 15 بهمن 1401 - 09:53 کد خبر:51417
موسسه مطالعه روزنامه‌نگاري رويترز در گزارش سالانه اخبار ديجيتال خود گفت: در حالي كه اكثر افراد مورد بررسي به طور منظم اخبار را دنبال مي‌كنند، ۳۸ درصد از آنها گفتند كه اغلب يا گاهي اوقات از خواندن اخبار اجتناب مي‌كنند.




 شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| نتايج يك پژوهش جديد نشان مي‌دهد كه اين روزها افراد بيشتري از اخبار اجتناب و كمتر به آن اعتماد مي‌كنند.
 
 به گزارش ايسنا و به نقل از رويترز، تعداد فزاينده‌اي از مردم به شكل خودخواسته و انتخابي از اخبار مهم مانند همه‌گيري ويروس كرونا، حمله روسيه به اوكراين و بحران‌هاي اقتصادي اجتناب مي‌كنند.
 
 موسسه مطالعه روزنامه‌نگاري رويترز در گزارش سالانه اخبار ديجيتال خود گفت: در حالي كه اكثر افراد مورد بررسي به طور منظم اخبار را دنبال مي‌كنند، ۳۸ درصد از آنها گفتند كه اغلب يا گاهي اوقات از خواندن اخبار اجتناب مي‌كنند.
 
 اين در حالي است كه اين آمار در سال ۲۰۱۹ معادل ۲۹ درصد بوده است. همچنين حدود ۳۶ درصد از افراد به ويژه افراد زير ۳۵ سال مي‌گويند كه اخبار ، روحيه آنها را تحت تاثير قرار مي‌دهد.
 
 اعتماد به اخبار نيز در حال كاهش است و در ايالات متحده به كمترين ميزان رسيده است. به طور متوسط، ۴۲ درصد از مردم گفته‌اند كه بيشتر اوقات به اخبار اعتماد دارند! اين رقم تقريباً در نيمي از كشورهاي اين گزارش كاهش يافته و تنها در هفت كشور افزايش يافته است.
 
 "راسموس كليس نيلسن" مدير موسسه رويترز در اين گزارش كه بر اساس يك نظرسنجي آنلاين از ۹۳ هزار و ۴۳۲ نفر انجام شده است، نوشت: تعداد زيادي از مردم رسانه‌ها را در معرض نفوذ سياسي ناروا مي‌دانند و تنها اقليت كوچكي معتقدند كه اكثر سازمان‌هاي خبري بهترين را براي جامعه مي‌خواهند و آن را بر منافع تجاري خود ترجيح مي‌دهند.
 
 طبق اين گزارش، مخاطبانِ جوان‌تر به طور فزاينده‌اي از طريق پلتفرم‌هايي مانند "تيك‌تاك" به اخبار دسترسي پيدا مي‌كنند و ارتباط ضعيف‌تري با خبرگزاري‌هاي معتبر و مطرح دارند.
 
 هر هفته ۷۸ درصد از جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله از طريق خبرخوان‌ها و جمع آوري كننده‌هاي خبر، موتورهاي جستجو و رسانه‌هاي اجتماعي به اخبار دسترسي دارند. ۴۰ درصد از اين گروه سني هر هفته از "تيك‌تاك" استفاده مي‌كنند و ۱۵ درصد گفته‌اند كه از آن براي يافتن، بحث يا اشتراك گذاري اخبار استفاده مي‌كنند.
 
 رشد تعداد افرادي كه براي اخبار آنلاين، پول پرداخت مي‌كنند ممكن است در حال كاهش باشد، به طوري كه بخش بزرگي از اشتراك‌هاي ديجيتال به چند خبرگزاري ملي اختصاص دارد.
 
 در ۲۰ كشوري كه پرداخت هزينه براي دريافت اخبار، رايج است، ۱۷ درصد از پاسخ دهندگان در نظرسنجي براي هر خبر آنلاين پول پرداخت كرده‌اند كه رقمي مشابه با سال گذشته است.
 
 منبع: انجمن سواد رسانه‌اي