شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : در عكاسي تبليغاتي چيزي از كشورهاي ديگر كم نداريم
جمعه، 22 شهریور 1392 - 06:46 کد خبر:5138
شارا- شهرام جعفري معتقد است، عكاسي تبليغاتي در ايران رو به رشد بوده و چيزي از كشورهاي ديگر كم ندارد.
اين عكاس در گفتوگو با خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دربارهي عكاسي تبليغاتي اظهار كرد: يكي از مهمترين نكات عكاسي تبليغاتي كمك به عرضهي محصولات توليدي كشور است. عكاسي تبليغاتي مثل تمام شاخههاي ديگر عكاسي در حيطهي اين هنر است، ولي در عكاسي تبليغاتي اغراق بيشتري صورت ميگيرد.
وي درباره ضعفهاي موجود در زمينهي عكاسي تبليغاتي گفت: حجم و كيفيت عكس تبليغاتي رابطهي مستقيم با توسعه اقتصادي و صنعتي هر كشور دارد. براي مثال در كشور تركيه كه در همسايگي ماست، مسئله كاملا حل شده است، چون از رشد اقتصادي خوبي برخوردار است به تبع آن عكاسي تبليغاتي رو به رشدي دارند.
اين هنرمند دربارهي صنعت كشور و رابطهاش با عكاسي تبليغاتي در سالهاي اخير اظهار داشت: من 20 سال به صورت حرفهاي در اين زمينه كار كردم. در 10 سال گذشته رشد و توليد در صنعت ما كم شده است و عكسهايي كه گرفته ميشود، بيشتر از محصولاتي است كه در چين يا كشورهايي مانند چين ساخته ميشود و وارد كشور ميشود. البته اين اواخر برخي شاخههاي صنعت دوباره جان گرفتهاند و در آنها حركاتي مجدد در حال انجام است.
جعفري دربارهي امكانات ابزاري مورد نياز در عكاسي تبلغياتي اظهار داشت: تقريبا همهي آن چه نياز ما از لحاظ ابزاري است در كشور موجود است. شايد 15 سال پيش امكانات به روز نبودند و صنعت در حال به روز شدن بود، ولي اكنون 90 درصد امكانات مورد نياز موجود است.
با توجه به بالا رفتن قيمت دلار هزينه آپديتها بسيار بالاست اما با اين حال چيزي در اين زمينه از كشورهاي همسايه كم نداريم. گاهي نيز شركتهايي كه در ايران نبودند، برايشان تعجب آور بود كه برخي از اين عكسهايي كه به آنها ارائه داديم در ايران گرفته شده است.
وي با اشاره به آموزش در دانشگاهها تصريح كرد: آموزش عكاسي تبليغاتي در دانشگاهها بصورت عملي و كاربردي نيست، اما در سالهاي اخير شاهد پديد آمدن اموزشگاهها و دورههاي تخصصي خوبي در اين زمينه بودهايم.
اين عكاس تبليغاتي همچنين عنوان كرد: اين نوع عكاسي به دو بخش تقسيم ميشود،بخشي از آن در استوديو و نيازمند شناخت كامل از محصول است و بخش ديگر خارج از استوديو و در فضاي محيطي است. حسن عكاسي تبليغاتي نسبت به ديگر شاخهها اين است كه زمان بيشتري براي ايدهپردازي و اجرا در اختيار خواهيد داشت. اين ايدهپردازي هم از طرف تيم عكاسي و هم از طريق مديران هنري شركتها مطرح ميشود.
جعفري در سخن پايانياش گفت: بسيار خوشحال ميشوم شاهد كاربرديتر شدن فضاي آموزشي در اين زمينه در كشور باشيم.