مرحله اول: بازبيني وضعيت موجود
1. مرور گزارشهاي موجود در مورد وضعيت موجود مسئوليت شركتي و بررسي ركوردهاي پيشين و فعلي؛
2. تهيه گزارشي در مورد وضعيت موجود مسئوليت اجتماعي و سنجش ميزان تعهد مجموعه.
مرحله دوم: ايجاد آگاهي و تعهد
1. مشخص كردن اقدامات براي ايجاد آگاهي و تعهد؛
2. تدوين يك برنامه ارتباطي؛
3. تدوين يك برنامه آموزشي؛
4. تدوين يك برنامه زماني؛
5. مشخص كردن مسئوليتها؛
6. مشخص كردن ريسكها؛
7. مشخص كردن هزينه ها.
مرحله سوم: تعريف محدوده هاي دقيق اقدام
1. مسئوليت اجتماعي شركت در رهبري و فرآيندهاي درون سازمان؛
2. مسئوليت اجتماعي شركت در بازار و صنعت؛
3. مسئوليت اجتماعي شركت در محيط كار؛
4. مسئوليت اجتماعي شركت در محيط زيست؛
5. مسئوليت اجتماعي شركت در جامعه و كشور.
مرحله چهارم: شناسايي دينفعان و تبيين خواستهها و انتظارات آنان
1. تهيه فهرستي از تمامي ذينفعان؛
2. هماهنگي با مديران براي اولويت بندي ذينفعان؛
3. تهيه چكليست و پرسشنامه هايي براي تبيين خواسته ها و انتظارات؛
4. تجزيه و تحليل پرسشنامه ها و گفتگوها؛
5. تعريف شاخص هاي مسئوليت اجتماعي شركتي (BENCHMARK)؛
6. هماهنگي با مديران براي اولويت بندي خواسته هاي ذينفعان با توجه به اطلاعات موجود؛
7. تهيه و تدوين گزارشي در مورد شكاف ميان عملكرد و نقطه مطلوب.
مرحله پنجم: برنامه ريزي و تعريف پروژه هاي بهبود
در اين مرحله با توجه به نتايج بهدستآمده از مراحل قبل، پروژههاي بهبود متناسب با نيازهاي شركت و زيرمجموعه¬هاي آن تعريف ميگردد كه هر پروژه داراي جزييات خاص از برنامهريزي، نظارت و اجراست.
مرحله ششم: ارايه چارچوب گزارش سالانه مسئوليت شركتي (ارزيابي)
با توجه به شاخصهاي بهدستآمده، نتايج حاصل از پروژه ها اندازه گيري شده و با خط مشي مسئوليت اجتماعي تطبيق داده ميشود و در نهايت ميتوان با ارزيابي آن با استانداردهاي موجود جهاني از صحت حركت در اين مسير اطمينان حاصل نمود.»