شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : چرا تحول ديجيتال مهم است؟
یکشنبه، 2 بهمن 1401 - 01:14 کد خبر:51303
تحول ديجيتال فرآيندي است كه طي آن شركت‌ها، فناوري‌ها را در سراسر كسب‌وكار خود تعبيه مي‌كنند تا تغييراتي اساسي به وجود آورند. مزاياي آن افزايش بهره‌وري، چابكي بيشتر كسب‌وكار و در نهايت ايجاد ارزش جديد براي كاركنان، مشتريان و سهامداران است.



شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| تحول ديجيتال فرآيندي است كه طي آن شركت‌ها، فناوري‌ها را در سراسر كسب‌وكار خود تعبيه مي‌كنند تا تغييراتي اساسي به وجود آورند. مزاياي آن افزايش بهره‌وري، چابكي بيشتر كسب‌وكار و در نهايت ايجاد ارزش جديد براي كاركنان، مشتريان و سهامداران است.

 

مسيرهاي مختلفي وجود دارد كه منجر به تحول ديجيتال مي‌شود و در اين زمينه تجربه هر سازمان منحصر‌به‌فرد است. به عنوان مثال، يك شركت ممكن است هوش مصنوعي يا محاسبات ابري را براي بهبود تجربه مشتري خود معرفي كند. يا ممكن است براي استفاده بهتر، زنجيره تامين خود را بازطراحي كند. يك شركت حتي مي‌تواند محصولاتي را كه در چند ماه آينده مشتريان مي‌خواهند پيش‌بيني كند، سپس توليد را در جهت برآورده كردن تقاضا تغيير دهد.

با اين حال، شروع يك تحول ديجيتال نيازمند يك طرز فكر جديد است. اين فرصتي براي بازطراحي - اغلب از پايه - فرآيندهايي است كه شركت‌ها براساس آن كارها را انجام مي‌دهند.

قبل از همه‌گيري، تحول ديجيتال بر تجربه مشتري متمركز بود. سپس همه‌چيز تغيير كرد و شتاب گرفت. اكنون، تحول ديجيتال محور اصلي بهره‌وري عملياتي و نوآوري است. در كليه صنايع، تغييرات در بازه‌هاي كوتاه‌تري اتفاق مي‌افتد و مديران فشار بيشتري احساس مي‌كنند، اما آن را فرصتي براي كل سازمان مي‌دانند. طبق جديدترين نظرسنجي ما، از آغاز همه‌گيري تحول ديجيتال به موضوع شماره يك مديران تبديل شده است. تحقيقات ما نشان مي‌دهد در گذشته شركت‌هاي پيشرو در فناوري سازماني دو برابر سريع‌تر از اكثر شركت‌ها رشد مي‌كردند و اكنون با دوبرابر كردن سرمايه‌گذاري‌ها، پنج برابر سريع‌تر رشد مي‌كنند. مديران از فناوري‌هاي ابري كليدي، از جمله هوش مصنوعي، استفاده مي‌كنند تا از همتايان خود پيشي بگيرند. آنها از فناوري‌هاي نوآورانه استفاده مي‌كنند، سرمايه‌گذاري بيشتري مي‌كنند و بودجه فناوري اطلاعات خود را به نوآوري اختصاص مي‌دهند تا موجب درآمد و رشد بيشتري شود.

استراتژي تحول ديجيتال: ايجاد تغييرات بزرگ در سازمان بدون برنامه بسيار دشوار است. پنج حوزه عمده وجود دارد كه شركت‌ها بايد به‌طور موازي به آنها رسيدگي كنند.

تحول استراتژي كسب‌وكار: امروزه، همه شركت‌ها و مديران رويكرد فناورانه دارند؛ تحول ديجيتال، فناوري را در هسته استراتژي كسب‌وكار قرار مي‌دهد. اين رويكرد مي‌تواند هزينه‌هاي عملياتي و ناكارآمدي را كاهش دهد. حتي مي‌تواند مسير كسب‌وكار را تغيير دهد. با يك مدل واحد در تجارت و فناوري، دستيابي به خواسته‌هاي آينده آسان‌تر است. مسير فناوري كه اكنون انتخاب مي‌كنيد، قاطع‌تر از هميشه، موفقيت شركت شما را تعيين مي‌كند.

تنظيم مجدد عمليات تجاري: تغيير فرآيندهاي كسب‌وكار و اتخاذ روش‌هاي چابك جديد و آزمايش‌ها براي موفقيت بسيار مهم است. مشتريان و كارمندان شما بيشتر به چه چيزي نياز دارند و فرآيندهاي ديجيتال چگونه مي‌توانند به شما كمك كنند؟ شروع با اين سوالات مي‌تواند فرآيندهاي بهتري را ايجاد كند، اين بهبود خدمات مشتري مي‌تواند از طريق داده‌ها و تجزيه و تحليل بهتر، انتقال خدمات كليدي به ابر، ايجاد پايداري در عملكردهاي مهندسي و توليد و زنجيره تامين باشد.

اتخاذ شيوه‌هاي جديد براي چابكي و آزمايش‌ها: با افزايش انتظارات مشتري و سرعت تغيير، لازم است راه‌هاي جديدي براي كار همراه با قابليت‌هاي مهندسي مدرن معرفي شود. بيشتر شركت‌ها در مورد نحوه سرمايه‌گذاري‌هاي فناوري خود تصميم‌هاي ناكارآمد مي‌گيرند. همه‌چيز به پذيرش تغيير و نوآوري برمي‌گردد. تحول ديجيتال موفقيت‌آميز رويكردي كاملا متفاوت و رويكردي دردسترس‌ و سازگار با كاربر است.

يك هسته فناوري انعطاف‌پذير براي تغيير پايدار: شما نبايد به يك فناوري خيره شويد. با چابكي و انعطاف‌پذير ماندن، مي‌توانيد نوآوري را در شركت خود تسريع كنيد و به راحتي شراكت‌هاي اكوسيستمي ايجاد كنيد كه سرعت و مقياس را ارتقا مي‌دهند. تمركز بر نيازهاي مشتري كليدي است و رويكردهاي مدولار امكان تغيير سريع و پايدار را فراهم مي‌كند.

افراد، مديريت را تغيير مي‌دهند: تحول ديجيتال بر تمام جنبه‌هاي كسب‌وكار تاثير مي‌گذارد. براي كارآيي تحول ديجيتال حمايت رهبران و فرهنگ سازماني لازم است تا بتوان فناوري‌هاي جديد را به بهترين روش در امور روزمره سازمان هماهنگ و ادغام كرد. آينده كار چگونه بايد باشد؟ نقش‌ها و مسووليت‌ها چگونه بايد تكامل يابند؟ فناوري چگونه مي‌تواند همكاري و اشتراك‌گذاري دانش را امكان‌پذير كند؟ چگونه مي‌توان رهبران را براي برقراري ارتباط بهتر، همدلي بيشتر و جلب اعتماد در محيط كار از راه دور آموزش داد؟ فناوري چالش‌هاي جديدي را براي كاركنان ايجاد مي‌كند، همچنين مي‌تواند بسياري از آنها را نيز حل كند. براي ايجاد تغيير پايدار، شركت‌ها اغلب نياز به ايجاد مهارت‌هاي جديد دارند، زيرا كاركنان بايد به روش‌هاي جديد كار كنند.

چگونه تحول ديجيتال را فعال كنيم: شركت‌ها مي‌دانند كه تحول ديجيتال ضروري است. سوالاتي كه اغلب مي‌شنويم عبارتند از «چگونه بايد شروع كنم؟»، «از كجا آغاز كنم؟» و «چگونه مي‌توانم اين تحول را تامين كنم؟» اينجا شش مرحله وجود دارد كه به اين سوالات پاسخ مي‌دهد:

آن را تحول كسب‌وكار در نظر بگيريد: در هر تحولي مشتريان بايد اولويت اول باشند. شركت‌ها بايد با شناسايي نقاط كليدي كه ممكن است مشتريان با آن مواجه شوند، چه در فروش تجهيزات، قطعات، خدمات و... شروع كنند. شركت‌ها در سراسر صنايع، دست به دگرگوني‌هايي در مقياس بزرگ مي‌زنند، زيرا تغييرات چشمگير بازار باعث اختراعات جديد مي‌شود.

استراتژي و تغيير سازماني خود را توسعه دهيد: چشم‌انداز روشن، رويكرد يكپارچه و تمركز بر ارزش‌ها، كليد هر تحولي است. داشتن استراتژي تحول و محل كار مناسب - كه معمولا دفتر تحول ناميده مي‌شود - براي همه ذي‌نفعان حياتي است.

موانع تغيير را از سر راه‌برداريد: تمركز بر چالش‌هاي مشتري، يكپارچه‌سازي سازمان را ممكن مي‌سازد و اصطلاحا سازمان را از اينكه هر دپارتمان در يك سيلوي عمودي منفرد مشغول به فعاليت باشد نجات مي‌دهد (Breaking Down Functional Silos)‌. به‌طور كلي چندين عملكرد براي به اشتراك گذاشتن اطلاعات و حل آنها براي يك تجربه با كيفيت مشتري، لازم است.

رويكرد چابك را در پيش بگيريد: چابكي كليد هر تحول است؛ تقويت آن با ايجاد فرهنگ تجاري‌اي آغاز مي‌شود كه با انجام آزمايش‌ها و ايده‌هاي نوآورانه مي‌توانند شكوفا شوند.

تامين مالي را با رويكرد سرمايه‌گذاري انجام دهيد: تامين مالي تحول ديجيتال يك فرآيند پيچيده است كه بايد با رويكرد مناسب انجام ‌شود. در كوتاه مدت، تحول ديجيتال را با ديدي كلي از فرصت‌ها و الزامات ديجيتال در سراسر تجربه مشتري شروع كنيد. از آنجا، چالشي را انتخاب كنيد كه متناسب با فرصت سرمايه‌گذاري و بازده مورد نظر شما باشد. با اجراي اين روند، سازمان‌ها مي‌توانند سرمايه‌ لازم براي نوآوري را تامين كنند، سرمايه‌گذاري‌هاي حوزه فناوري را بهينه كنند و موانع تغيير را برطرف كنند.
 

مترجم: ساجده خطيري

منبع: Accenture

منبع: donya-e-eqtesad