شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روزنامه نگار در نقش آموزگار و پاسدار دمكراسي
شنبه، 1 بهمن 1401 - 14:20 کد خبر:51295
«ويليام جان لانگ» روزنامه‌نگار آمريكايي و از دبيران مجله لايف Life بيست و يكم ژانويه 1968 در 54 سالگي درگذشت. وي كار روزنامه نگاري را از 22 سالگي در روزنامه «شيكاگو ديلي نيوز» و پس از اتمام دانشگاه آغاز كرده بود.



شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| «ويليام جان لانگ William John Lang» روزنامه‌نگار آمريكايي و از دبيران مجله لايف Life بيست و يكم ژانويه 1968 در 54 سالگي درگذشت. وي كار روزنامه نگاري را از 22 سالگي در روزنامه «شيكاگو ديلي نيوز» و پس از اتمام دانشگاه آغاز كرده بود.

 

ويليام لانگ پس از پوشش انتخابات سالهاي 1936 و 1940 رياست جمهوري آمريكا، در يك مقاله طولاني و ماندني نظريه اي را ابراز داشت كه از همان زمان مورد توجه خاص سردبيران رسانه ها و دمكراسي دوستان است.

 

وي نوشته است كه اگر روزنامه نگار به هنگام تحرير اخبار مربوط به رقابت هاي انتخاباتي، در قالب گزارش روزنامه و به شيوه ژورناليستي، اصول دمكراسي و نظر مردم و كارهاي گذشته (بد و خوب) نامزدها را دقيقا و منصفانه برنگارد نه تنها مردم معمولي آموزش دمكراسي مي بينند بلكه دمكراسي از اصول و هدفهاي خود دور نمي شود و رتوريك Rhetoric هاي نامزدها (نطق هاي عمومي و عمدتا توخالي و لفاظي ها) نخواهد توانست راي دهندگان را بفريبد و مانع از آن شود كه اقدامات منفي خود درگذشته را پنهان كنند.


«لانگ» روزنامه نگاران را آموزگار و پاسدار دمكراسي خوانده و با اين دو رسالت از آنان خواسته است كه در پوشش اخبار مربوط به فعاليت هاي انتخاباتي «حُب و بُغض» شخصي خود را كنار بگذارند و اصول و سود جامعه را در نظر داشته باشند. وي در همين مقاله به سردبيران روزنامه هاي ساير كشورها توصيه كرده بود كه با هدف خدمت به آموزش و رشد معلومات ملت خود، مبارزات انتخاباتي كشورهاي ديگر را به طور روزانه، مشروح و «بي واسطه (از طريق خبرنگار خود و نه به نقل از خبرگزاري ها و رسانه هاي ديگر و توجه به متن اعلاميه هاي رسمي)» پوشش دهند.

ويليام جان لانگ روند جنگ جهاني دوم از شمال آفريقا تا شهر برلين و ازجمله نبرد بالژ را پوشش داده بود.


در تاريخ ژورناليسم ايران، اين نوع پوشش خبري تنها در مورد انتخابات سال 2004 رياست جمهوري آمريكا در روزنامه همشهري كه عليرضا شيخ عطار (بعدا قائمقام وزير امورخارجه و سپس سفير ايران در آلمان) سردبيري آن را بر عهده داشت زير نظر دكتر جواد وعيدي انجام گرفت. اين دو از يك روزنامه نگار حرفه اي حاضر در صحنه خواسته بودند كه مبارزات را به طور روزانه و به گونه اي كامل و بي طرفانه گزارش كند و قسمتي از جاي روزنامه را به درج اين گزارش ها به نقل از آن روزنامه نگار اختصاص داده بودند كه در آرشيو همشهري موجود است.

منبع:  iranianshistoryonthisday