شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : اقتصاد دوراني؛ مجمع جهاني اقتصاد: اين يك فرصت اقتصادي ۴/۵ تريليون دلاري است
پنجشنبه، 29 دی 1401 - 15:44 کد خبر:51276
«اقتصاد دوراني» به يكي از پركاربردترين عبارت‌ها در دنياي كسب و كار امروز تبديل شده است و به مجموعه اقدامات مربوط به بازيافت، كاهش دورريز و ايجاد مشاغل جديد پايدار اشاره دارد.

شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| «اقتصاد دوراني» به يكي از پركاربردترين عبارت‌ها در دنياي كسب و كار امروز تبديل شده است و به مجموعه اقدامات مربوط به بازيافت، كاهش دورريز و ايجاد مشاغل جديد پايدار اشاره دارد.

مجمع جهاني اقتصاد به با اشاره به آمار شركت مشاوره اكسنتور مي‌گويد اگر تغيير در كسب و كارها به سوي اقتصاد دوراني پيش رود فرصت عظيم اقتصادي ۴.۵ تريليون دلاري تا سال ۲۰۳۰ فراهم خواهد شد.

به گزارش سازمان بين‌المللي كار، اقتصاد دايره‌اي مي‌تواند ۶ ميليون شغل در سراسر جهان ايجاد كند. چون شركت‌ها مي‌توانند راه‌هاي سنتي درآمدزايي را با «استخراج، توليد، استفاده و ذخيره‌سازي» جايگزين كنند.

ماهيت دوراني همچنين بهره‌وري را هم به همراه مي‌آورد. بنابر پيش‌بيني شركت مشاوره اكسنتور، توليد كنندگان خودرو با استفاده از اقتصاد دوراني مي‌توانند به صورت بالقوه سود خود را به ۱۵۰ درصد برسانند.

در اين قسمت از برنامه تبادل با فعالان اقتصادي گفتگو كرده‌ايم كه اقتصاد دوراني را راهي براي ايجاد رشد پايدار و سودآوري مي‌دانند.

با نستله، بزرگترين توليد كننده محصولات غذايي و نوشيدني در جهان صحبت كرديم تا متوجه شويم آن‌ها چگونه كسب و كار در مقياس جهاني خود را به سوي بازيافت، اشتغال‌زايي پايدار و كاهش دور ريز تغيير شكل داده‌اند.

در فرانسه، از كارخانه‌اي بازديد كرديم كه به ادعاي رنو، نخستين كارخانه كاملا منطبق بر اقتصاد دوراني است.

ما همچمين با مدير طراحي در بنياد الن مك‌آرتور، خيريه‌اي كه بر شتاب بخشي در انتقال به اقتصاد دوراني متمركز است، صحبت كرديم.


نستله: تلاشي براي بسته‌بندي بي‌ضرر

يكي از شركت‌هاي نامداري كه حداكثر تلاش خود را در راه رسيدن به اقتصاد پايدار به كار مي‌برد، نستله است. اين توليد كننده نسپرسو، سن پلگرينو و كيت‌كت، بزرگترين شركت توليد كننده محصولات غذايي و نوشيدني در جهان است.

نسستله ۱۵۰ ساله، بيش از ربع ميليون كارمند، صدها كارخانه و محصول در ۱۸۶ كشور دنيا دارد. بنابراين، چگونه مي‌تواند اطمينان حاصل كند كه كسب و كاري در اين مقياس به سياره زمين آسيب نمي‌رساند.

جودي راسل، مدير بين‌المللي بسته‌بندي و پايداري نستله مي‌گويد: «از نظر رويكرد، چشم‌انداز ما دقيقا اين است كه بسته‌بندهايمان به زباله تبديل نشوند. از نظر كاهش، ما به دنبال كاهش استفاده از پلاستيك تا سال ۲۰۲۵ به يك‌سوم هستيم. امروزه نمونه‌هاي بسيار خوبي در اتحاديه اروپا در جهت هماهنگ‌سازي وجود دارد كه در حال حاضر با طراحي برچسب‌ها و سطل‌ها و همچنين تدوين اهداف مشترك آغاز شده است. و چنين نمونه‌هايي از تدوين قوانين به ما نويد مي‌دهد كه مي‌توانيم مشاركت مشتريان و همچنين انطباق بر كسب و كارها را ساده‌سازي و بر مهم‌ترين اهداف كه ما را درست به نتايج دلخواه مي‌رساند و اطمينان مي‌دهد كه هيچ بسته بندي به زباله ختم نمي‌شود، تمركز كنيم.»


رنو: بازيافت در قلب استراتژي

يكي ديگر از شركت‌هايي كه در خط مقدم دوراني سازي استراتژي اصلي كسب و كار خود است، رنو، غول فرانسوي صنعت خودرو سازي است.

سالانه ۱۱ ميليون خودرو در اروپا به عمر خود پايان مي‌دهند. با اين كه ۸۵ درصد مواد استفاده شده در ساخت خودرو بازيافت پذير است، صنعت خودرو همه ساله علاوه بر دورريزها، مقادير زيادي مواد شيميايي سمي و فلزات را در محل‌هاي دفن زباله تخليه مي كند.

رنو در كارخانه ريفكتوري خود در حاشيه پاريس مصمم است كه اين روند را تغيير دهد. به ادعاي رنو، اين نخستين كارخانه صنعت خودرو سازي كاملا منطبق بر اقتصاد دوراني است.

اين غول خودروسازي اروپايي، اين كارخانه را دو سال پيش با اميد رسيدن به گردش مالي ۲۰۰ ميليون يورويي در سال ۲۰۲۵ راه‌اندازي كرد.

بخشي از اين پروژه، كارگاهي با توانايي بازسازي ۱۵۰ خودروي كهنه در روز است. از كارهاي مكانيكي گرفته تا نقاشي، خودروها در كمتر از يك‌هفته نو مي‌شوند. سپس از آن‌ها عكس گرفته و مجددا به فروش گذاشته مي‌شوند.

در ساختماني ديگر از اين مجموعه، ۲۰۰ كارگر بيش از ۱۶۰۰ قطعه خودرو را بازسازي مي‌كنند.

فرانسوا اورار، مدير پروژه ريفكتوري مي‌گويد: «ما نه تنها قادر به توليد موتور و جعبه دنده از قطعات بازسازي شده موتورهاي قديمي با كيفيت مورد نياز و همانند قطعات نو هستيم، بلكه اين مساله به ما امكان مي‌دهد كه در زنجيره ارزش بتوانيم محصولات جايگزين را ۳۰ درصد ارزان تر از محصولات نو به مشتري ارائه كنيم.»

گروه رنو اخيرا با راه اندازي استارت‌آپي مختص اقتصاد دوراني، تلاش كرده تا زيست‌بومي پيرامون برند خود به وجود آورد.

ناتالي ري، رئيس مركز ريفكتوري گروه رنو مي‌گويد: «ايده ميان رنو و استارتاپ‌ها شراكت تمام و كمال است. رنو دانش صنعتي و اقتصادي دوراني خود و استارتاپ‌ها چابكي و روش‌هاي نوآورانه خود را به اشتراك مي‌گذارند.»

بنياد الن مك‌آرتور: اقتصاد دوراني با استفاده از طراحي

طراحي يكي از اصلي‌ترين راه‌هاي به‌كارگيري موثر اقتصاد دوراني است. بنياد الن مك‌آرتور يك خيريه مستقر در لندن است كه به ترويج و توسعه اقتصاد دوراني متعهد است.

جو آيلز، مدير برنامه طراحي در بنياد الن مك‌آرتور مي‌گويد: «هرآن‌چه پيرامون ما است از غذايي كه مي‌خوريم تا لباسي كه مي‌پوشيم، ساختماني كه در آن زندگي و كار مي‌كنيم و همچنين سيستم‌هايي كه براي ما غذا يا انرژي يا امكان جابجايي يا درمان را فراهم‌ مي‌كنند، طراحي شده‌اند. وقتي ما طراحي مي‌كنيم، چه بدانيم چه نه، در مورد چيزهايي كه قرار است كار كنند تصميم مي‌گيريم. اين موضوع تنها در رابطه با درمان علائم يك اقتصاد يا سيستم ازكار افتاده نيست، بلكه در رابطه با طراحي محصولات، خدمات و سيستم‌ها به صورت دوراني است تا بتوانند قابل به كار‌گيري مجدد باشند. سوال اين است كه اولين خط در دستوركار طراحي چيست؟ من معتقدم بايد اين باشد: آيا اين محصول يا سيستم با اقتصاد دوراني مطابقت دارد؟»

منبع: euronews