شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : چگونه تجسم داده‌ها، روابط‌عمومي را بهبود مي‌بخشد
یکشنبه، 25 دی 1401 - 21:16 کد خبر:51243
تجسم داده‌ها - يك اصطلاح جديد كه به نمودارها و انواع ديگر اطلاعات گرافيكي اشاره دارد - به متخصصان روابط‌عمومي كمك مي‌كند تا داده‌ها و پيام‌ها را واضح‌تر و موثرتر انتقال دهند. متني كه داده‌ها را توصيف مي‌كند اغلب گيج‌كننده و معمولاً خسته‌كننده است. تجسم، معناي داده‌ها را بهتر از متن به تنهايي منتقل مي‌كند.


 شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| تجسم داده‌ها - يك اصطلاح جديد كه به نمودارها و انواع ديگر اطلاعات گرافيكي اشاره دارد - به متخصصان روابط‌عمومي كمك مي‌كند تا داده‌ها و پيام‌ها را واضح‌تر و موثرتر انتقال دهند. متني كه داده‌ها را توصيف مي‌كند اغلب گيج‌كننده و معمولاً خسته‌كننده است. تجسم، معناي داده‌ها را بهتر از متن به تنهايي منتقل مي‌كند.
 
 تجسم داده‌ها به مخاطبان شما كمك مي‌كند تا اعداد را سريعتر و بهتر درك كنند. با تصاويري كه به خوبي طراحي شده اند، بينندگان مي توانند ايده هايي را درك كنند كه قبلا براي آنها واضح نبوده است.
 
 مزاياي آن را تجسم كنيد
 
 ارتباطات
روابط‌عمومي كه شامل تجسم داده‌ها و اينفوگرافيك ها مي شود روز به روز محبوب تر مي شود.
 
 با افزايش و ازياد داده‌هاي بزرگ، تجسم داده‌ها بيشتر از هميشه مفيد است. با اين حال، ايجاد يك تصوير عجولانه كافي نيست، حتي مي تواند بينندگان را گمراه يا گيج كند. براي ايجاد يك تصوير جذاب، آموزنده و واقع بينانه به تحقيق و طراحي دقيق نياز است.
 
 لازم نيست براي رساندن پيام از نمودارهاي خيلي پيچيده يا خيلي زيبا استفاده كنيد. در واقع، گرافيك هاي ساده - تجسم داده‌ها - اغلب مؤثرترين هستند. زيبايي شناسي البته مهم است، اما برخي از طراحان، گرافيك هاي زيبايي طراحي مي كنند كه پيام خود را به خوبي منتقل نمي كنند.
 
 استفاده از بسته‌هاي نرم‌افزاري
 
 بسته‌هاي نرم‌افزاري مختلفي براي توليد خودكار نمودارها در دسترس هستند.
 
 براي دپارتمان‌ها و آژانس‌هاي روابط‌عمومي مهم است كه نرم‌افزار نقشه‌برداري را انتخاب و استفاده كنند كه به بهترين وجه با اهداف خاص و قابليت‌هاي فني آنها مطابقت دارد. قوي ترين بسته هاي گرافيكي معمولاً بهترين انتخاب براي مبتديان بدون تجربه برنامه نويسي نيستند. براي اهداف روابط‌عمومي، معمولاً بهتر است با نرم افزار نقشه برداري اوليه شروع كنيد.
 
 هشدار: استفاده از هيچ يك از بسته هاي نرم‌افزاري آنطور كه ادعا مي شود آسان نيست. طراحي گرافيكي را به يك طراح با تجربه بسپاريد.
 
 انتخاب انواع نمودار
 
 مهم است كه نوع مناسب تجسم داده را انتخاب كنيد.
 
 نمودارهاي خطي، نمودارهاي ناحيه اي و نمودارهاي ميله اي براي نمايش روندها در طول زمان بهترين هستند. زمان را روي محور X و مقدار اندازه گيري شده را روي محور Y رسم كنيد. نمودارهاي خطي مقدار اندازه گيري شده تركيب را نشان نمي دهند. براي اين كار از نمودارهاي مسطح يا ميله اي استفاده كنيد. نمودارهاي ناحيه هر بخش را به عنوان يك الگوي جداگانه نشان مي دهند، در حالي كه هيستوگرام ها بر روي هر سال به عنوان يك الگوي جداگانه تمركز مي كنند.
 
 نمودارهاي ميله اي براي مقايسه و رتبه بندي ايده آل هستند زيرا مقادير را بر اساس خط مبنا رسم مي كنند و مقايسه مقادير را آسان تر مي كنند. آنها همچنين روابط جزء به كل را بهتر از نمودارهاي دايره اي نشان مي دهند زيرا چشم انسان در مقايسه اندازه ها در نمودارهاي دايره اي خوب نيست.
 
 نمودار پراكندگي براي نشان دادن همبستگي بين دو عامل ايده آل است - فقط به ياد داشته باشيد كه همبستگي ارتباط را ثابت نمي‌كند.
 
 ملاحظات سازنده
 
 تعداد رنگ ها و شكل ها را در يك نما محدود كنيد. رنگ ها و شكل هاي زياد در يك تصوير مي تواند ظاهري درهم و فشرده ايجاد كند. از بيش از هفت تا ده رنگ و شكل به طور همزمان استفاده نكنيد - اين براي يك نمودار واقعاً پيچيده خيلي زياد است. معمولا دو يا سه رنگ كافي است.
 
 از بيش از دو پالت رنگ اجتناب كنيد و از طرح هاي رنگي غير همپوشاني استفاده كنيد. از رنگ هايي با كنتراست كم خودداري كنيد. افراد مي توانند داده‌ها را در مانيتورهاي مختلف ببينند و در طول ارائه مي توانند از صفحه نمايش دورتر باشند. به معناي رنگ هاي خاص توجه كنيد. به عنوان مثال، قرمز روشن به معناي هشدار است.
 
 هنگام انتخاب فونت براي نمايش در وب، از فونت هاي وب استفاده كنيد. همه فونت ها قوي هستند و به راحتي قابل خواندن هستند. فونت هاي بدون سريف توسط اكثر طراحان گرافيك ترجيح داده مي شود.
 
 اصل كليدي: ساده ترين روش طراحي تقريباً هميشه بهترين است.
 
 نكات بيشتر تجسم داده براي روابط‌عمومي و بازاريابي
 
 مهمترين وظايف را برجسته كنيد. رنگ ها را برجسته كنيد تا مهم ترين نقاط داده برجسته نشان داده شوند. در نمودارهاي پراكنده، مهمترين داده‌ها را در امتداد محور X يا Y قرار دهيد.
 
 متخصصان روابط‌عمومي و بازاريابي بايد مراقب باشند كه تصويري ايجاد نكنند كه گمراه كننده باشد.
 
 مطمئن شويد كه نمودار، هر محور، خط روند و ساير عناصر نمودار را به وضوح برچسب گذاري شده باشند. همچنين يك يادداشت در مورد چارچوب زماني و منبع داده اضافه كنيد. اطمينان حاصل كنيد كه همه برچسب ها قابل مشاهده هستند و با متن ديگر تداخل ندارند.
 
 تجسم موثر داده‌ها با يك سوال خوب شروع مي شود. به راحتي مي توان تحت تأثير حجم عظيم داده‌هاي موجود امروزي غرق شد. براي متمركز ماندن، مخاطبان و نيازهاي آنها را شناسايي كنيد. به چه سوالي مي خواهيد با نمودار پاسخ دهيد؟ پس از تعيين هدف گرافيك، داده‌هايي را انتخاب كنيد كه در خدمت آن هدف باشند و حقايق را به طور دقيق نشان دهند.
 
 از زيرنويس استفاده كنيد. اين خوب است يا بد؟ قدم بعدي چيست؟
 
 داده‌هاي خود را درك كنيد. تفاوت‌هاي ظريف داده‌ها را درك كنيد، مانند نرخ تبديل سايت شما يا نحوه تعريف انواع مختلف سرنخ‌ها.
 
 قبل از انتشار، گرافيك طرحي شده خود را آزمايش و اجرا كنيد تا مطمئن شويد كه حقايق را تحريف نمي‌كند يا نتيجه گيري نادرستي نمي گيرد.
 
 تجسم داده‌ها را از طريق رسانه هاي اجتماعي، وبلاگ نويسان، ايميل و ارتباطات رسانه اي ترويج دهيد.
 
 متخصصان روابط‌عمومي مي توانند بهترين شيوه هاي تجزيه وتحليل بصري را براي ايجاد تجسم داده‌هايي كه هم جذاب و هم آموزنده هستند، دنبال كنند.
 



 نويسنده: ويليام (بيل) كامكاويچ
 ترجمه: عليرضا شواخي زواره، كارشناس و پژوهشگر روابط‌عمومي و ارتباطات