شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : 8 نكته درباره دكوراسيون سنتي
سه شنبه، 19 شهریور 1392 - 22:00 کد خبر:5118

شارا- چيدمان سنتي قاجار كه زمان نزديكتري به ما دارد، ‌اغلب از روكش قرمز تيره «لاكي» استفاده مي‌كند. اين مهم است كه از چه سبك و ماده‌اي استفاده مي‌كنيم.

 

به گزارش شارا به نقل از جوان ايراني، چيدمان سنتي قاجار كه زمان نزديكتري به ما دارد، ‌اغلب از روكش قرمز تيره «لاكي» استفاده مي‌كند. اين مهم است كه از چه سبك و ماده‌اي استفاده مي‌كنيم.
 

1. هنگامي كه حرف از دكورهاي سنتي به ميان مي‌آيد، فضاي شلوغ و قهوه‌‌خانه‌اي پر از ديواركوب‌هاي قديمي،‌گليم‌ها و چراغ‌ نفتي، مهرهاي فيروزه‌اي و هزار خرد و ريز سنتي به ذهن ما مي‌آيد ولي آيا اين فضاي درهم از چيدمان سنتي ايراني الهام گرفته است يا از بازار شام تقليد كرده‌ايم؟

 

2. چيدمان سنتي قاجار كه زمان نزديكتري به ما دارد، ‌اغلب از روكش قرمز تيره «لاكي» استفاده مي‌كند. صندلي‌هاي چوبي با رنگ سبز باز و روكش‌هاي لاكي، صندوقچه‌هاي سبز روشن با نقاشي گل مرغ و مخده «بالش هاي بزرگ براي لم دادن» از مخمل قرمز خصوصيات اين معماري را نشان مي‌دهد، كف پوش قالي‌كاشان و كاشمر با اين دكور هماهنگ هستند.


3- اين مهم است كه از چه سبك و ماده‌اي استفاده مي‌كنيم. براي مثال، ميزهاي گران‌قيمت خاتم‌كاري با فرش‌هاي كرم قهوه‌اي ـ شتري و طرح منظم بته جقه هماهنگ مي‌شود و منبت با قالي‌هاي كاشان رنگين تناسب دارند.

 

4- فضاسازي كنيد. مكان‌هاي تاريخي به خصوص خانه‌هاي قديم مانند كاخ صاحبقرانيه تهران، بروجردي‌هاي كاشان و زينت‌الملك «نارنجستان» شيراز هنوز حال هواي تازه و خوش گذشته را دارند، با دقت در اين مكان‌ها فكر شما متمركز مي‌شود.

 

5-خرت و پرت سنتي نخريد حتي در فضاي سنتي هم فكر ما احتياج به نفس كشيدن دارد، شمعدان و اتو و كشكول و شمشير معرق و... جز شلوغي و هزينه اضافه براي شما چه دربردارند.

 

6-يك آب نما به ياد حوض خانه‌هاي قديمي، چيدن مخده‌هاي بزرگ با رنگ‌هاي سنگين و قل‌قل سماور، از هر چه فكر كنيد سنتي‌تر است. چاي را از سماور زيبا روي يك مخده مخمل بزرگ بنوشيد.

 

 7-پرده‌هاي كلفت سبز با بته جقه‌هاي قرمز، مخمل زرشكي با شرابه طلايي و پرده‌هاي سرمه دوزي دستي براي محيط سنتي شما مناسب است.

 

 8-اجزاي كوچك‌تر را با دقت انتخاب كنيد. براي مثال، روميزي‌ها را با پرده و مبل هماهنگ كنيد و سماور و لاله‌ها را جاي مناسبي قرار دهيد. حتي در دكور سنتي كاربرد و قابل استفاده بودن اولين و اولويت است.