شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط‌عمومي‌ها و افكار عمومي
دوشنبه، 12 دی 1401 - 14:11 کد خبر:51143
ملموس‌ترين نمونه شكل‌دهي افكار عمومي نكاتي است كه ابتداً توجه مردم از سوي رسانه‌ها به آن جلب مي‌شود و سپس خواسته‌هاي جامعه نسبت به آن جريان و سويه‌اي را تعريف مي‌كند. در كشورمان امروز كلماتي چون شرايط اقتصادي، تورم، گراني، آزادي و ... نكاتي هستند كه پيش از آنكه در خواست عمومي مطرح شوند از سوي رسانه‌ها و افكار عمومي براي مسئولان طرح شده‌اند.

شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| امروزه نقش روابط‌عمومي‌ها در كمك به تصميم گيري هاي مديريتي و استراتژيك يك سازمان بسيار پر رنگ تر از گذشته شده است. در جهان مدرن امروز، نقش ارتباط و رسانه‌ها در شكل گيري تفكرات و انديشه عموم، روابط‌عمومي‌ها به عنوان يك ابزار مديريتي بسيار مهم براي فعاليت هاي حرفه اي، علمي و نوين، ايفاي نقش كرده و ‌ از شاخص هاي جديد در عصر ارتباطات و رسانه‌ها محسوب مي شوند.

 

در ادامه اين تعريف شايد بتوان گفت ملموس‌ترين نمونه شكل‌دهي افكار عمومي نكاتي است كه ابتداً توجه مردم از سوي رسانه‌ها به آن جلب مي‌شود و سپس خواسته‌هاي جامعه نسبت به آن جريان و سويه‌اي را تعريف مي‌كند. در كشورمان امروز كلماتي چون شرايط اقتصادي، تورم، گراني، آزادي و ... نكاتي هستند كه پيش از آنكه در خواست عمومي مطرح شوند از سوي رسانه‌ها و افكار عمومي براي مسئولان طرح شده‌اند.

 

در حقيقت رسانه‌ها به عنوان نمايندگان افكار عمومي روش ها و رويه هاي محبوب يا مورد تنفر مردم را نشان مي دهند. در اين ميان اثر گذاري اين اطلاع رساني با استفاده از روش هاي مورد علاقه آحاد مردم در خبررساني، مديريت و نظارت بر محصولات فرهنگي و ... قابل اندازه گيري، كنترل و جهت دهي است. با توجه به اين تعاريف مي توان به اهميت نقش روابط‌عمومي‌هاي هر سازمان در تاثير گذاري بر بخش فعال، توانمند و تحصيلكرده هر جامعه را بيش از پيش درك كرد.

 

روابط‌عمومي‌ها با شناخت افكار عمومي در هر سازمان مي توانند زمينه ساز كنترل و حركت آن به نفع كل جامعه و پيشرفت آن باشند. با اين وجود تاثير پذيري روابط‌عمومي‌ها ابزاري دارد كه بدون آنها، تنها نامي از روابط‌عمومي بر هر سازمان باقي مي ماند و تنها به عنوان مجيز گوي هر سازمان شناخته مي شوند. اينجاست كه تعريف روابط‌عمومي‌هاي مدرن مطرح مي‌شود.

 

در حقيقت روابط‌عمومي مدون و برنامه ريزي شده يكي از ابزارهاي قوي مديريت هر سازمان است كه قدرت كنترل و جهت دهي افكار را در ان سازمان و جامعه هدف آن داراست. اين بخش به عنوان اصلي ترين حلقه ارتباط بين مديران و كاركنان و بين مردم و سازمان، محسوب مي‌شود و مسئوليت خطيري در فرآيند دسترسي مديران و افكار جمعي به كاركنان دارد.

 

اين بخش به عنوان اصلي ترين حلقه ارتباط بين مديران و كاركنان و بين مردم و سازمان، محسوب مي‌شود و مسئوليت خطيري در فرآيند دسترسي مديران و افكار جمعي به كاركنان دارد. اين بخش اين قدرت را دارد كه علاوه بر برنامه ريزي و جهت دهي جهت ايجاد تعامل و تفاهم مديران با كاركنان و خدمت رساني بهتر به مردم اقدام كند.

 

از سوي ديگر چنين روابط‌عمومي مي تواند در هدايت مسير و روشنگري فعاليت هاي سازماني گام برداشته و بيش از هر چيزي حساسيت متخصصان و كارشناسان را نسبت به ابعاد مختلف امور در سازمان برانگيزد. روابط‌عمومي‌هاي مدرن با بكارگيري رسانه‌ها از نقش راهبردي آنها در عموم مردم نيز استفاده كرده و در هنگام شرايط بحراني مي توانند نقش آفريني و موجب كاهش اثرات هر بحران شوند. اما نكته مهمي كه بايستي جامعه روابط‌عمومي به عنوان مهمترين بخش در نظر داشته باشد، آن است كه امروزه استبداد اطلاعاتي از طريق گزينش و انتشار اطلاعات و اخبار يا ارتباطات انحصار با يك يا چند رسانه جوابگوي اين نقش مهم نيست.

 

مديران روابط‌عمومي‌ها بايد در نظر داشته باشند كه امروز هر فردي با يك گوشي مجهز خود به تنهايي رسانه اي محسوب مي‌شود كه مي تواند همه بخشهاي اطلاعاتي كه آنها به گمان خود به شكل گزينشي ارائه مي دهند آشكار كند. از اين رو به نظر مي رسد كه لازم است تا در روزگار ما مديران رسانه‌ها با بهره گيري از روش هاي جديد اطلاع رساني بدور از سانسور واقعيت هر سازمان قدم برداشته تا بتواند ضمن جلب نظر افكار عمومي و رسانه‌ها به اهداف متعالي خود دست يافته و محكوم به لاپوشاني و پنهان سازي حقايق نشوند.

 

اين امر نه تنها موجب مي‌شود كه اعتماد مردم و افكار عمومي به عملكرد سازمان جلب شود، بلكه موجب تشويق مديران سازمان به رفع مشكلات ارائه خدمات شده و مصداقي درست از فرمايش پيامبر (ص) است كه مي فرمايند: (المؤمن مر آه المؤمن) مؤمن آينه مومن است. در نهايت در جهان امروز روابط‌عمومي‌ها نه با پنهان سازي واقعيت بلكه با برنامه ريزي درست جهت نقش آفريني در سازمان براي بهبود عملكرد آن مي كوشند تا گام هاي اثر گذار تري بردارند .
 

 

* دكتري مديريت رسانه دانشگاه تهران،كارشناس روابط عمومي راه آهن
** دانشجوي كارشناسي ارشد ارتباطات اجتماعي ،كارشناس روابط عمومي راه آهن
 

انتهاي پيام