شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : راستي‌آزمايي تصاوير با ابزارهاي رايگان اينترنتي
چهارشنبه، 16 آذر 1401 - 17:26 کد خبر:50964
عكس هاي جعلي چندين گونه هستند. برخي اوقات عكس واقعي استُ اما در جاي نامناسب منتشر شده است. مثلاً عكس واقعاً مربوط به يك اعتراض است، اما نه اعتراضي كه حالا در زمان مشخصي در منطقه يا كشور شما در جريان است.  برخي اوقات عكس از كشوري ديگر و حتي رويدادي ديگر است، اما گاهي عكس ها به وسيله فتوشاپ يا ابزارهاي ديگر تغيير داده شده اند.  ما در اين مطلب راه هاي تاييد عكس هايي را كه واقعي‌ هستند اما درباره زمان و مكان نشر آنها شك وجود دارد، بررسي مي كنيم. 



 

شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| شما به عنوان خبرنگار در جريان كارتان با تصويرهاي زيادي روبرو مي شويد. ممكن شخصي براي شما يك عكس يا ويديو بفرستد و يا تصويري را در شبكه هاي اجتماعي ي جايي ديگر در اينترنت ببينيد. در دنياي امروز كه دستكاري عكس ها و حتي ويديوها با ابزارهاي ساده در كامپيوتر و موبايل به كاري ساده مبدل شده است و سراسر اينترنت پر از خبرها و تصويرهاي جعلي و ساختگي‌ است، راستي‌آزمايي تصويرها يكي از مهارت هاي لازم براي هر خبرنگار به شمار مي رود.

عكس هاي جعلي چندين گونه هستند. برخي اوقات عكس واقعي استُ اما در جاي نامناسب منتشر شده است. مثلاً عكس واقعاً مربوط به يك اعتراض است، اما نه اعتراضي كه حالا در زمان مشخصي در منطقه يا كشور شما در جريان است. 

برخي اوقات عكس از كشوري ديگر و حتي رويدادي ديگر است، اما گاهي عكس ها به وسيله فتوشاپ يا ابزارهاي ديگر تغيير داده شده اند. 

ما در اين مطلب راه هاي تاييد عكس هايي را كه واقعي‌ هستند اما درباره زمان و مكان نشر آنها شك وجود دارد، بررسي مي كنيم. 

همانگونه كه براي ساخت تصاوير جعلي ابزارهايي وجود دارد و افرادي هستند كه به هر دليلي، از خوشگذراني گرفته تا تلاش براي تغيير ديدگاه هاي سياسي مردم، دست به انتشار تصاوير جعلي مي زنند، خوشبختانه راه ها و ابزارهايي براي راستي‌آزمايي تصاوير در اينترنت وجود دارند. 

يكي از اين راه ها، جستجوي معكوس است كه در اين نوشتار برخي از ابزارهاي آن را معرفي مي كنيم.  

جستجوي معكوس يعني جستجوي محتوا و محور تصوير كه بر اساس يك تصوير نمونه و معمولآً با در نظر گرفتن اصل و تاريخچه تصوير انجام مي شود. 

به عبارت ديگر، مردم معمولاً يك كلمه يا عبارت را در اينترنت جستجو مي كنند و در نتيجه جستجو، يك صفحه وب، ويديو، عكس يا محتواي ديگري به دست مي آيد كه با عبارت يا كلمه جستجو همخواني دارد. 

اما در جستجوي معكوس، شما محتوا را كه معمولاً عكس يا ويديوست، وارد مي كنيد و آن صفحات وب را مي يابيد كه حاوي همان عكس يا ويديو يا محتواي مشابه آن باشند. 

وقتي تصويري را به دست مي آوريد، چند سوال مهم درباره آن وجود دارد: چي كسي تصوير را برداشته و يا منتشر كرده است؟ تصوير چه زماني نشر شده است؟ تصوير واقعاً مربوط به كدام رويداد و كدام منطقه يا كشور است؟

براي يافتن منبع اصلي تصوير، يافتن تصويرهاي مشابه، يافتن تصويرهاي مرتبط و يا براي يافتن نسخه كامل يك ويديو نيز از جستجوي معكوس استفاده مي كنيم. 

براي دست يافتن به اين اطلاعات مي توان از چند ابزار رايگان در اينترنت استفاده كرد:

Google Images

براي يافتن عكس هاي مشابه خوب است. متن داخل تصوير را به خوبي تشخيص مي دهد. مي توانيد به جستجوي تان يك كليدواژه هم اضافه كنيد.

وقتي در اين پلتفرم، عكس را آپلود مي‌كنيد، چندين عكس مشابه نمايش داده مي شود. اما براي انجام جستجوي معكوس روي عبارت "Find image source" كليك كنيد تا عكس هاي مشابه نشان داده شوند. اولين عكس‌ها، آنهايي‌ هستند كه Google Images فكر مي كند به عكس بارگذاري شده شما بسيار شبيه هستند. وارد بخش Pages that include matching images شويد تا عكس هاي همسان نشان داده شوند. 

با كمي جستجو در قسمت تاريخ نشرعكس و نشانه هاي ديگر، مي توانيد عكس اصلي را بيابيد. شايد نتيجه اي كه به دنبال آن هستيد، همان نخست بيابيد و يا مجبور شويد چند صفحه را زير و رو كنيد تا نتيجه مورد نظر پيدا شود. 

مثلاً اگر عكسي را در يك نشريه معتبر بيابيد، از صحت آن اطمينان پيدا مي كنيد و منبع اصلي عكس را هم در مي يابيد. يا اين كه منبع اصلي را مي توانيد بيابيد و سوال‌هاي تان از آن راه، كاملاً برطرف شوند. 

Google Lens

اپليكيشن Google Lens در تلفن همراه هوشمند قابل استفاده است. 

همچنين مي توانيد با كليك راست بر تصويرها در مرورگر كروم آن را به‌دست يابيد. 

يكي از قابليت هاي آن، استفاده از دوربين موبايل براي عكس برداري و انجام جستجوي معكوس در آن است. 

مي توانيد تنها بخشي از تصوير را براي جستجو انتخاب كنيد. 

نتايج جستجو در آن گاهي بهتر از Google Image است. 

TinEye

تقريباً مثل Google Images عمل مي كند. در كنار عكس، ويديوهايي را كه مشابه عكس آپلود شده باشند، پيدا مي كند. 

Yandex 

اين موتور جستجوگر در پيدا كردن عكس هاي مشابه به‌خوبي عمل مي كند.

يكي از ويژگي هايش نسبت به موتورهاي جستجوگر ديگر، سهولت به‌كارگيري آن در تلفن همراه هوشمند است. 

ShutterStock

براي يافتن عكس هاي مشابه مفيد است. 

جستجوي معكوس عكس‌ها در تلفن همراه هوشمند:

در عصر حاضر كه خبرنگاري با موبايل رشد چشمگيري داشته و تلفن همراه هوشمند به يكي از ابزارهاي مهم و كارا براي خبرنگاران مبدل شده است، هر قدر بتوانيد كارهاي‌تان را با تلفن همراه هوشمند انجام دهيد، دست كم آن است كه سرعت كارتان بيشتر خواهد شد. 

با وجود آن كه انجام برخي از كارها در تلفن همراه هوشمند دشوار است، شما مي توانيد در اين تلفن هاي تان عكس‌ها را راستي‌آزمايي كنيد. 

براي اين كار، Google Images و Google Lens بهتر از ديگر ابزارها عمل مي كنند. 

براي استفاده از Google Images براي راستي‌آزمايي عكس ها در تلفن همراه هوشمندتان، اگر تصوير در موبايل تان ذخيره نشده است، نخست آن را ذخيره كنيد و سپس در مرورگر موبايل به وبسايت Google Images برويد و با كليك بر روي علامت سه نقطه، Desktop site را انتخاب كنيد. 

حالا وقت آن رسيده كه بر روي علامت دوربين كليك كنيد، عكس مورد نظر را آپلود كنيد و درست مانند كامپيوتر، نتايج جستجو را ببينيد. 

در تلفن همراه هوشمند هم Google Lens برتري نسبي دارد. زيرا برخي اوقات نتايج بهتري را نمايش مي دهد؛ به اين علت كه يك اپليكيشن ساده نيز دارد. همانگونه كه گفتيم مي توانيم با Google Lens از اشيا و يا حتي عكس ها تصويربرداري كنيد و به دنبال عكس هاي مشابه بگرديد. 

همچنين از اگر در موبايل‌تان از مرورگر Chrome استفاده مي كنيد، مي توانيد با نگه داشتن انگشت تان بر هر عكسي و انتخاب گزينه Search image with Google Lens، عكس هاي همانند را جستجو كنيد. 

جستجوي معكوس ويديوها:

جستجوي معكوس ويديو به روندي كه در راستي‌آزمايي عكس ها طي مي‌كنيم مشابه است اما تفاوت هاي اندكي هم دارد. براي اين كار از extension يا افزونه InVID & WeVerify استفاده مي كنيم كه قابليت جستجوي معكوس ويديوها را دارد. وقتي آن را در مرورگرتان نصب كرديد، بر آيكن اين افزونه و سپس روي عبارت Open Toolbox كليك كنيد تا صفحه اصلي آن باز شود. در آنجا روي گزينه Keyframes كليك كنيد. 

اينجا دو گزينه خواهيد داشت: وارد كردن آدرس اينترنتي ويديو و آپلود كردن ويديو. 

در هر دو صورت، اين افزونه، Keyframes يا عكس هايي از بخش هاي مختلف ويديو را تهيه خواهد كرد. با كليك كردن بر هر يك از اين عكس‌ها، امكان جستجوي معكوس آن را خواهيد داشت. اگر نتيجه مطلوب با يك عكس به دست نيامد، عكس هاي ديگر را امتحان كنيد و يا Keyframe هاي بيشتر ايجاد كنيد. 

اين افزونه گزينه هاي ديگري نيز دارد كه مي توانيد از آنها استفاده كنيد. 

يك روش ديگر براي جستجوي معكوس ويديو اين است كه خودتان از آن اسكرين شات بگيريد و از روش هاي جستجوي معكوس عكس كه در بالا يادآور شديم استفاده كنيد، اما اين روش شايد زمان بيشتري را در بر بگيرد. 

همچنان سرويس‌هاي ديگري مثل berify.com وجود دارند كه رايگان نيستند، اما كارايي خوبي دارند. 

شما مي توانيد تنها براي ثبت نام رايگان، تا حداكثر پنج عكس را به گونه معكوس جستجو كنيد، اما پس از آن بايد براي استفاده از اين ابزار، حق اشتراك بپردازيد. 

 چند نكته مهم در جستجوي معكوس:

كيفيت تصويرهايي كه در هر كدام از اين پلتفرم ها آپلود مي كنيد بر نتايج جستجو اثرگذار خواهد بود. سعي كنيد با كيفيت ترين تصوير موجود را آپلود كنيد و اگر تنها يك تصوير داريد كه كيفيت آن پايين است و در جستجو نتيجه مطلوب را به دست نياورديد، بكوشيد با روش هاي روتوش و ويرايش، آن را بهتر بسازيد. 


اگر تصوير تقطيع شده باشد و تنها بخشي از آن را براي جستجو آپلود كنيد باز هم امكان دارد نتيجه مطلوب را به دست نياوريد. در اين مورد مي توانيد از دو يا چند ابزار مثل TinEye و Google Lens استفاده كنيد. 


اگر تصويري برگردانده شده (چرخيده) باشد و جهت آن تغيير كرده باشد هم در جستجو بي تاثير نيست. هميشه به تصويري كه به دست داريد دقت كنيد؛ شايد از روي نشانه هايي، دريابيد كه برگردانده شده است يا نه. 
 

نوشته محمد شبير احمدي
Dec 5, 2022

منبع: ijnet