شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : راهكاري براي مديريت استفاده موبايل در كودكان
یکشنبه، 13 آذر 1401 - 12:24 کد خبر:50932
يكي از جامع ترين مطالعات در مورد اين موضوع نشان داد كه در بيش از ۳۵۰ هزار نوجوان، استفاده از فناوري تنها با ۰.۴ درصد از تفاوت هاي كلي در شرايط رواني مرتبط بود. طي اين پژوهش همچنين مشخص شد كه والدين موفق، وقت خود را صرف نگراني در مورد اينكه فرزندانشان چقدر زمان صرف دستگاه هاي ديجيتال مي كنند، نكرده و در عوض، آنها اين سه مهارت را آموزش مي دهند تا به فرزندانشان كمك كنند تا با دنياي مدرن ارتباط برقرار كنند.



شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| يكي از دغدغه هاي مدرن والدين امروزي، استفاده بيش از حد كودكان از موبايل و ساير فناوري هاي ديجيتال است. كارشناس در اين رابطه مي ‌گويند؛ نيازي به نگران بودن در مورد زمان تماشاي نمايشگر نباشيد و اجازه دهيد كودكان سه مهارت اصلي را در اين رابطه بياموزند.

سوال مهمي كه بسياري از والدين از خود مي پرسند، اين است كه آيا تماشاي بيش از حد صفحه نمايش، موجب بروز پيامدهاي منفي در كودكان مي شود؟

يكي از جامع ترين مطالعات در مورد اين موضوع نشان داد كه در بيش از ۳۵۰ هزار نوجوان، استفاده از فناوري تنها با ۰.۴ درصد از تفاوت هاي كلي در شرايط رواني مرتبط بود. طي اين پژوهش همچنين مشخص شد كه والدين موفق، وقت خود را صرف نگراني در مورد اينكه فرزندانشان چقدر زمان صرف دستگاه هاي ديجيتال مي كنند، نكرده و در عوض، آنها اين سه مهارت را آموزش مي دهند تا به فرزندانشان كمك كنند تا با دنياي مدرن ارتباط برقرار كنند.


۱. نحوه ارزيابي رسانه ها

برنامه ‌ها، بازي‌ ها و وب‌ سايت ‌ها را با فرزندانتان بررسي كنيد. توافقنامه كاربر و نظرات را با هم بخوانيد و ارزش ها و نگراني هاي خود را با يكديگر در ميان بگذاريد.

 اگر برنامه يا وب‌ سايتي شبيه وب سايت هاي كلاهبرداري به نظر رسيده يا قصد دارد ارزش‌هاي بدي را به شما آموزش دهد، در مورد اينكه چرا چنين احساسي داريد و اينكه چگونه اين موضوع بر تصميم شما براي صرف زمان براي آن تأثير مي‌گذارد، بحث كنيد.

اين گفتگوها به نوجوانان آموزش مي دهد كه استفاده مسئولانه از رسانه چگونه به نظر مي رسد.


۲. نحوه ترسيم مرزهاي صفحه نمايش

اگر احساس مي‌كنيد كنترل بسيار كمي بر استفاده از صفحه نمايش كودكانتان داشته يا مي‌خواهيد قوانين و انتظاراتي را وضع كنيد، براي ايجاد يك نقشه راه ديجيتال طي يك جلسه خانوادگي بنشينيد. مي‌ توانيد دستور العمل‌ هايي ارائه دهيد كه تعادل ايجاد كند، به فرزندانتان بياموزيد كه چگونه از صفحه نمايش خود به طور سازنده استفاده كنند و به جلوگيري از برخي از اثرات ناسالم كه مي‌ توانند ظاهر شوند كمك كنيد.

در اين شرايط ممكن است بخواهيد با كودكتان در مورد موارد زير بحث كنيد:

براي به پيشگيري از اختلال در خواب مي توانيد ممنوعيت هايي وضع كرده و براي مثال مشخص كنيد از يك ساعت خاصي در شب موبايل ها بايد در كتابخانه قرار گرفته و كار با آن ممنوع است. به كودكتان بياموزيد در كجا مجاز خواهند بود از دستگاه‌هاي خود استفاده كنند. در صورت لزوم قفل والدين روي دستگاه ها نصب كرده و براي به حداقل رساندن بحث و درگيري در اين رابطه، به طور واضح مشخص كنيد كه آيا فرزندان شما قبل از استفاده از صفحه نمايش نياز دارند از شما اجازه بگيرد يا خير؟

به فرزندان خود اجازه دهيد نظرات خود را ابراز كنند و نحوه استفاده از فناوري شما را نيز در نقشه راه به اشتراك بگذارند.


۳. چگونه از صفحه نمايش براي اهداف مثبت استفاده كنيم

به فرزندان خود بياموزيد كه صفحه نمايش ها و فناوري به طور قطعي بد نيستند. آنها مي توانند ابزاري براي ارتباط، يادگيري و رشد باشند. در اين مسير بازي ‌ها و برنامه‌ هاي آموزشي را براي فرزندتان دانلود كرده و او را تشويق كنيد تا درباره اينكه چه ميزان از آن ها استفاده مي‌ كند، فكر كند.


بعد از استفاده فرزندتان از موبايل از وي بپرسيد چه ياد گرفتي؟ يا با چه كسي صحبت كردي؟

در خاتمه به خاطر داشته باشيد صفحه نمايش ها يك ابزار هستند و مانند هر ابزار ديگري بسته به نحوه استفاده مي توانند مفيد يا مضر باشند. هدف ما به عنوان والدين بايد اين باشد كه به بچه ها كمك كنيم ياد بگيرند كه از آنها در راه هاي سالم و سازنده استفاده كنند.

مترجم: سيد يوسف دراوي زاده
منبع: cnbc
سيناپرس