شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : گزينه‌هايي براي خبرنگاراني كه با توييتر خداحافظي مي كنند 
پنجشنبه، 10 آذر 1401 - 16:10 کد خبر:50920
از ماه گذشته كه ايلان ماسك توييتر را خريد و مديريت آن را بر عهده گرفت، چيزي شبيه به قتل عام در اين شبكه اجتماعي صورت گرفته است. او نيمي از كارمندان توييتر را اخراج كرد و تيم هاي تعديل محتوا را از بين برد كه به نوبه خود به افزايش ترول ها در اين شبكه اجتماعي انجاميد. اين مطلب نگاهي مي‌كند به شبكه هاي اجتماعي كه قابليت جايگزيني توييتر را دارند. 



شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| از ماه گذشته كه ايلان ماسك توييتر را خريد و مديريت آن را بر عهده گرفت، چيزي شبيه به قتل عام در اين شبكه اجتماعي صورت گرفته است. او نيمي از كارمندان توييتر را اخراج كرد و تيم هاي تعديل محتوا را از بين برد كه به نوبه خود به افزايش ترول ها در اين شبكه اجتماعي انجاميد. اين مطلب نگاهي مي‌كند به شبكه هاي اجتماعي كه قابليت جايگزيني توييتر را دارند. 

تيك آبي توييتر - كه ظاهراً نشان دهنده اصالت حساب بود - به توييتر آبي تغيير كرد كه كاربران براي دريافت آن بايد ماهانه هشت دلار بپردازند. اين كار هم به افزايش جعل هويت انجاميد و كاربراني را كه تيك آبي داشتند مجبور ساخت كه يا حق اشتراك بپردازند و يا تيك آبي را از دست بدهند. 

از آن زمان خبرنگاران بسياري بيانيه هايي درباره ترك اين شبكه اجتماعي منتشر كردند، اما مشكل اينجاست كه يك پلتفرم يا شبكه اجتماعي جايگزين وجود ندارد كه همه به آنجا بروند. از همين رو بسياري ها با اكراه به استفاده از توييتر ادامه مي دهند و در عين حال به گونه آزمايشي در پلتفرم هاي ديگر هم نام نويسي مي كنند. 

ماستودون Mastodon

اين پلتفرم غير متمركز و متن باز شش سال پيش به كار آغاز كرد، اما از هنگامي كه ايلان ماسك سكان توييتر را به دست گرفته، گزارش شده است كه نزديك به نيم ميليون كاربر تازه در آن حساب باز كرده اند. گفته مي شود كه ماستودون تجربه اي شبيه به توييتر را رقم مي زند و مزيت هاي ديگري نيز دارد از جمله اين كه قابل فروش و ورشكست شدن نيست، زيرا تنها يك مالك ندارد. 

كاربران در اين شبكه اجتماعي مي توانند با ايجاد يك پروفايل، عكس و ويديو بارگذاري كنند و متن هايي با حداكثر ۵۰۰ حرف بنويسند كه در ماستودون «toots» ناميده مي شوند. ظرفيت بيشتر نوشتن متن در اين پلتفرم براي كاربراني كه با ظرفيت اندك متن در توييتر مشكل داشتند، خبر خوبي ا‌ست. 

قابليت هاي ديگر اين پلتفرم كه شبيه به توييتر است شامل تايم لاين، «boosts» مثل بازتوييت و پسنديده ها است كه مثل لايك يا پسنديدن در توييتر است.  

طرح غير متمركز اين شبكه به اين معنا است كاربران مي توانند در سرورهاي مختلف نام نويسي كنند؛ اما اين سرورها تنها ظرفيت چند هزار حساب را دارند. هر سرور هم براي گرداندن حساب ها استانداردهاي خودش را دارد، يعني همه به صورت مركزي از سوي ماستودون اداره نمي شوند. ايده وراي اين طرح، آن است كه اگر شماري از كاربران در اين شبكه اجتماعي بد رفتاري كنند، محدوديت يا مسدود كردن حساب هاي آنان ساده تر خواهد بود. 

اگر از اين توضيحات گيج شديد، تصور كنيد كه سرورهاي ماستودون مثل شركت هاي ارائه دهنده خدمات ايي‌ميل عمل مي كند - شما مي توانيد در Gmail حساب داشته باشيد اما به فرد ديگري در Hotmail ايي‌ميل بزنيد. اين به اين معني نيز هست كه قابليت هاي ماستودون قديمي‌ هستند و براي كار گرفتن از آن بايد به آن عادت كنيد؛ چيزي كه از سوي كاربران به تمسخر گرفته شده است. 

رديت Reddit

گاهي لازم نيست كه وقت تان را روي ساختن چيزي صرف كنيد كه از قبل وجود داشته است. رديت احتمالاً بزرگترين و با سابقه ترين شبكه اجتماعي است كه از نزديك به دو دهه به كاربرانش خدمات ارائه مي كند. در اين پلتفرم خبرنگاران در «subreddit» ساب رديت r/Journalism فعاليت مي كنند كه صفحه اي مخصوص يك موضوع مشخص است.

تعامل در اين شبكه اجتماعي به صفحه اي از پيام ها، عكس ها و ويديوها كه مي توانيد درباره آنها نظر بدهيد، به اشتراك بگذاريد و يا ذخيره كنيد، محدود است. براي آنهايي كه مي خواهند توييتر را به علت محتواي نفرت آميز ترك كنند، رديت شايد بهترين گزينه نباشد. هرچند در اين پلتفرم قواعدي وجود دارد، محتواي توهين آميز از آن حذف نمي شود، زيرا اين پلتفرم ادعا مي كند كه مي خواهد آزادي بيان را حفظ كند. 


لينكد‌‌ين LinkedIn

اين پلتفرم به معرفي چنداني نياز ندارد، چرا كه به اندازه كافي شناخته شده است. لينكدين فراتر از جايي براي گسترش ارتباطات حرفه اي شماست. ظهور پست‌ ها و مقاله‌ ها، به اين پلتفرم به عنوان مكاني براي تعامل، خواندن اخبار و بحث ها كاربرد بيشتري داده است. شما مجبور نيستيد كه براي دريافت افكار رهبران در اين پلتفرم حتماً از گزينه «connect» يا پيوند استفاده كنيد -- كه مي تواند كمي خشك و رسمي جلوه كند -- بلكه مي توانيد تنها آنها را دنبال كنيد تا پست‌هاي‌شان براي شما نمايش داده شوند. 

گروه ها، مناسبت ها، صفحات و خبرنامه ها در اين پلتفرم گزينه هاي قدرتمندي براي ثابت كردن خودتان به عنوان يك نويسنده هستند. 

اين پلتفرم از ويديو و عكس هم پشتيباني مي كند. مسئله اي كه برخي درباره لينكدين مطرح مي‌كنند اين است كه اين پلتفرم زيادي از خودش تعريف مي كند. 


بلواسكاي Bluesky

تا كنون اين شبكه مثل وعده سر خرمن به نظر مي رسد. Jack Dorsey، مدير عامل پيشين توييتر، وعده داده است كه در ماه هاي آينده آن را راه اندازي كند. براي چيزي كه هنوز وجود ندارد، Bluesky بسيار خوب عمل مي كند - بنا به اطلاعات Google Trends جستجوي آنلاين اين پلتفرم در سي روز، ۲۰۷.۱۴ درصد افزايش يافته است و بر اساس گزارش ها بيش از ۳۰ هزار نفر در فهرست انتظار هستند. 


CounterSocial

اين پلتفرم از سال ۲۰۱۷ ميلادي به اين سو فعال بوده است؛ اما مردم تنها اندكي در مورد آن شنيده اند. زيرساخت آن بر كد متن بازِ ماستودون بنا شده است و ماموريتش اين است كه امن ترين جاي آنلاين باشد.

The Jester، يك فعال هك با سابقه نظامي كه براساس گزارش ها موسس اين پلتفرم است، براي ريشه كن ساخت ترول ها، اطلاعات نادرست، نفوذ دولت هاي خارجي و بات هاي اسپم، شش كشور جهان شامل روسيه، چين، كره شمالي، پاكستان، ايران و سوريه را كه مسئول بيشتر جنگ هاي سايبري شناخته مي شوند، در اين پلتفرم يك سره مسدود كرده است.

اين به شما بستگي دارد كه اين كار CounterSocial را بيگانه هراسي و نژادپرستي بدانيد يا آن را پلتفرمي در نظر بگيريد كه به علت راه نيافتن بيشتر محتواي توهين آميز به تايم لاين تان، بسيار كمتر از پلتفرم هاي ديگر ناخوشايند است. 

مانند ماستودون شما مي توانيد متني با ۵۰۰ واژه بنويسيد و گيف ها يا عكس هايي را از تلفن همراه هوشمندتان در آنجا بارگذاري كنيد.

با اين حال، اينها ممكن است به صورت جانبي نشان داده شوند زيرا ويژگي يا قابليت «sanitizer» رسانه اي را كه بارگذاري كرده ايد از تمام ابرداده ها پاك مي كند.

اين اشكالات در كنار شكل عمومي پلتفرم كه در پنج ستون و كمي بي نظم به نظر مي رسد آن را به چيزي مثل Tweetdeck تبديل مي كند. مي توانيد در آن فهرست هاي پيگيري كاربران، موضوعات و يا هشتگ ها را ايجاد كنيد و گروهاي عمومي يا خصوصي رمز گذاري شده بسازيد.

برخي از قابليت هاي جالب اين پلتفرم براي خبرنگاران شامل ابزاري براي شنيدن بيش از هفت هزار فركانس راديوست كه وقتي رويدادي بزرگ رخ دهد، همان زمان به گونه خودكار روشن مي شود. اين پلتفرم همچنين «اتاق هاي» واقعيت مجازي نيز دارد كه مي توانيد به جاي Metaverse از آن استفاده كنيد. اما بسياري از اين قابليت ها با پرداخت حق اشتراك قابل دسترس هستند زيرا CounterSocial بر پرداختن حق اشتراك تكيه دارد. 


CoHost

CoHost يك پلتفرم ديگر است كه نسبت به ماستودون خام‌تر اما كاربردي تر است، هنوز در مرحله بتا قرار دارد و امكان جايگزيني با توييتر را دارد.  

اين پلتفرم بسيار ساده است: بر تعداد حروفي كه مي نويسيد هيچ محدوديتي نيست و بر پسنديدن و به اشتراك گذاشتن تمركز اندكي دارد. ولي هر كسي مي تواند در آن نام نويسي كند، پست هاي افراد ديگر را دنبال كند و براي دنبال كردن صفحات ديگر درخواست بدهد. اين چهره كنوني اين پلتفرم است. 

Tribel

Tribel خود را يك «جايگزين توييتر كه طرفدار دموكراسي و عاري از نفرت و اخبار جعلي»ست معرفي مي كند. وقتي دقت كنيد، پلتفرمي را خواهيد ديد كه آن شهروندان آمريكايي كه به جناح چپ تمايل دارند و از دموكرات ها حمايت مي كنند، قبيله شان را در آن يافته اند. دو فعال سياسي دموكرات كه صاحب وبسايت خبري Occupy Democrats هستند، مالكيت اين پلتفرم را نيز دارند. اين پلتفرم يك دكمه «ويرايش» نيز دارد كه بسياري ها را خوشحال مي سازد و به تنهايي مي تواند مشوقي براي پيوستن خبرنگاران به آن باشد. 

اين شبكه اجتماعي به كاربران اجازه مي دهد كه محتواي شان را براي گروه خاصي از مخاطبان نشر كنند تا تعامل را با آنان افزايش دهند. همچنين مي توانيد با دنبال كردن يا حذف كردن موضوعات (دسته ها) صفحه خودتان را سفارشي كنيد. در اين پلتفرم موضوعاتي از حيوانات خانگي گرفته تا ماوراء الطبيعه پيدا خواهيد كرد. اگر خبرنگاران در توييتر تيك آبي را از دست بدهند با مبدل شدن به عضو ستاره اي اين پلتفرم، مي توانند در آنجا جايگاه ديگري به دست بياورند. 


Parler

وقتي درباره Tribel حرف مي زنيم، مي توانيم در مورد Parler نيز صحبت كنيم. اين پلتفرم خودش را يك جايگزين حامي «آزادي بيان» براي پلتفرم هاي مشهور مي خواند. از اين پلتفرم در آمريكا بيشتر راست گرايان استفاده مي كنند و قرار است رپر آمريكايي Ye، كه قبلاً به نام Kanye West شناخته مي شد و پس از اظهارات يهود ستيزانه از استفاده از توييتر و اينستاگرام منع شد، آن را بخرد.

او وعده داده است «اكوسيستمي بسازد كه در آن از همه صدها استقبال شود». هم اكنون اين پلتفرم ۱۵ ميليون كاربر دارد و برخي از سياستمداران محافظه كار نيز عضو آن هستند.

ادعاي اين پلتفرم درباره «آزادي بيان» به اين معناست كه اين شبكه براي افرادي كه بيماري يا ضعف قلبي دارند، مناسب نيست. سال گذشته اين پلتفرم به علت نقش داشتن در رويدادهايي كه به يورش به ساختمان كنگره آمريكا در ششم ژانويه ۲۰۲۱ انجاميد، از سوي گوگل و Apple Store از فهرست اپليكيشن ها حذف شد، ولي دوباره به آنها اضافه شد. بر اساس گزارش ها از آن زمان به بعد، Parler سياست هاي تغيير محتوايش را به روز كرده است. 

 اين مقاله نخست در وبسايت Journalism.co.uk منتشر شده بود و با اجازه آنها در IJNet بازنشر مي شود. 
 

نوشته Marcela Kunova
Nov 29, 2022

منبع: ijnet