شبكه اطلاعرساني روابطعمومي ايران (شارا)-|| رضا كربلائي / بيمه يعني اعتماد، آرامش و البته هنر رضايت بيمهگذاران. روابطعمومي در برخي شركتهاي بيمه اما به نظر با اختلال رفتاري مواجه است و ضعف برخي مديران روابطعمومي باعث شده تا حاشيهها بر متن غلبه كند، خبرسازي جاي خبررساني را بگيرد و فريب جاي آگاهي بخشي را. تا جايي كه تميز دادن سره از ناسره و تشخيص واقعيت از تحريف سخت شده و نتيجه اينكه هزينههاي سنگيني بر صنعت تحميل ميشود.
روي سخن با مديران شركتهاي بيمهگر است و صريح اينكه اگر به انتخابتان اعتماد داريد، به آنها فرصت بدهيد و از ايشان برنامه بخواهيد. اگر هم نه؛ پس روابطعمومي را دكور فرض نكنيد. بلوغ و بالندگي سالهاي اخير در صنعت بيمه بدون ترديد مرهون آيندهنگري و البته سرمايهگذاري مديران شركتهايي است كه به هنر و دانش روابطعمومي باور دارند و سنگ بناي آن را بر اعتماد و برنامهمحوري گذاشتهاند. خطاست اگر فكر كنيد كه روابطعمومي فقط يك پست اداري است.
يكبار بنشينيد و فكر كنيد اگر برخي برنامههاي شركت در حوزه اطلاعرساني و معرفي محصولات و خدمات شركت تحت مسئوليتتان به نتيجه نميرسد، دليلاش چيست؟ بيدليل دنبال بهانه نباشيد و صادقانه از مدير روابط عموميتان بخواهيد تا اشكالات را صريح و بدون لنكت بيان كند. نترسيد از صراحت كلام آنها؛ بيترديد اگر بهترينها را براي مسئوليت سترگ روابطعمومي برگزيدهايد، بدانيد كه شرط موفقيت آنها، اعتماد است و صراحت در بيان نظرها.
خطاست اگر روابطعمومي را تنها بازاريابي و تبليغات بدانيد، اشتباه است اگر فكر كنيد كه روابطعمومي يعني سكون در شركت به جاي ايجاد پويايي و خلاقيت. يقين بدانيد كه روابطعمومي يك كار تيمي و مشترك است نه حاصل تلاش و درايت يك نفر در مقام مدير روابطعمومي.
اگر شيوههاي اطلاعرساني و آگاهيبخشي تكراري و تقليدي شده، اگر برنامهها به نتيجه مطلوب نرسيده، اگر سطح رضايت بيمهگذاران و سهامداران پايين آمده، اگر حاشيهها بر متن غلبه كرده، اگر رنگ و لعاب كردن بازار پيدا كرده، اگر شركت از مسير خود خارج شده و اگرهاي ديگر، بدانيد كه يك جاي كار ميلنگد.
برخي مديران تصور ميكنند كه خودشان يك روابطعمومي هستند و از اين جهت مدير روابط عموميشان را فقط در روزهاي سخت صدا ميكنند كه براي حاشيهها، نسخه ارائه دهد، اما افسوس كه ايجاد اعتماد و تقويت رضايت محصول يك فرآيند است، نه اتفاق و رويداد. روابطعمومي كارش فقط برگزار كردن رويدادها بدون در نظر گرفتن پيامدها و بازخوردها نيست. روابطعمومي يعني ارتباط مستقيم و بدون واسطه با نفر اول شركت بيمهگر و اگر قرار اين نباشد، همان بهتر كه روابطعمومي را تعطيل كنيد!
روابطعمومي يك كار بدون زمان است و بيمكان؛ يك روابطعمومي كارآمد، برنامه دارد و پاسخگوست. ساكن و راكد نيست و ميداند كه سكون و ركود يعني مرگ تدريجي يك رويا. نتيجهاش آشفتگي و كابوس خواهد بود.
در اين صنعت وزين و محترم، شاهد دلسوزي و تلاش بسياري هستيم كه ديده نميشوند يا كمتر ديده ميشوند؛ اما آنها ميتوانند راه را از چاه تشخيص دهند و به مديران شركتهاي بيمهگر كمك كنند تا انتخاب بهتري داشته باشند. به روابط عموميتان اعتماد كنيد. آنها را به حاشيه نرانيد و اجازه دهيد تا پيوندها را تقويت كرده و اعتمادها را دوچندان كنند.
خبرگان و كارشناسان و مديران با دانشي در حوزه روابطعمومي صنعت بيمه هستند، پر از ايده، انرژي، نبوغ، خلاقيت، آيندهنگر و البته بيهياهو. آنها را شناسايي كنيد و فرصت نقشآفريني دهيد. از حركت در مسير گذشته بپرهيزيد و آينده را در نظر بگيريد. آينده از آن مديراني است كه در انتخابشان دقت ميكنند، آينده را ميبينند و براي آن برنامه دارند.
عصر حاضر، عصر لحظهها و فرصتهاست و نه خطاها و حاشيهنشيني و انزوا. يك خبر، يك شايعه، يك حاشيه ميتواند دردسرساز و پرهزينه باشد، اما يك روابطعمومي تيزبين و هوشمند از خبرها، تحليل ميسازد، از شايعهها عبور ميكند و حاشيهها را كنار زده و به متن وارد ميشود. روابطعمومي اگر درست كار كند، يك سرمايهگذاري است و اشتباه است اگر روابطعمومي را در تبليغات و بازاريابي خلاصه كنيم.
روابطعمومي در خدمت مديرعامل نيست، بلكه خادم شركتي است كه در آن مسئوليت دارد، اين به معناي تقابل با مديريت يا هيات مديره نيست بلكه غرض آن است كه يك روابطعمومي مسئوليتپذير و آيندهنگر بايد داراي استراتژي بلندمدت باشد و بتواند به نحو شايسته اهداف و برنامههاي سازمان را در حوزه مسئوليت خويش محقق سازد.
لطفا روابطعمومي را دكور نكنيد و باور كنيد كه صلاح در اعتماد مبتني بر يك راهبرد روشن است. مديران شركتهاي بيمه بدانند روابطعمومي يعني جريان سالم و شفاف اطلاعرساني و آگاهي بخشي؛ چون گردش خون بدن سازمان. يعني يك مغز متفكر و متخصص. روابطعمومي را تضعيف كردن بزرگترين خطاست و بدتر اينكه اگر خطايي در درون سازمان رخ دهد، قرباني كردن روابطعمومي به بهانه ناتواني در سرپوش گذاشتن بر خطا، آغاز يك انحطاط است.
صنعت بيمه با چالشهاي زيادي در حوزه اطلاعرساني و آگاهي دادن به جامعه مواجه است و اگر دنبال تحقق برنامهها و شناسايي فرصتها هستيد، اجازه دهيد روابطعمومي چون آينه، تصويري واقعي و شفاف از سازمان و شركت ارائه دهد و بازخوردها را رصد و تحليل و خطاها را يادآوري كند. يك روابطعمومي مسئوليتپذير، انتقادها را شنواست، با نشستن در اتاقهاي در بسته ميانه ندارد، هميشه در متن رويدادهاست و فرآيندها را در نظر ميگيرد و خود را محاصره حاشيهها گرفتار نميسازد.
روابطعمومي يك هنر است، هنر مردمداري، هنر آيندهپژوهشي، هنر تعامل سازنده و شفاف، هنر تبديل تهديدها به فرصتها. هنرمندان روابطعمومي را ارج نهيد. باور كنيد روابطعمومي آينه تمامنماست كه ميتوان خود را در آن ديد و تضعيف روابطعمومي يعني شكستن آينه. چه اينكه گفتهاند آينه چون نقش تو بنمود راست؛ خود شكن، آينه شكستن خطاست. لطفا روابطعمومي را دكور نكنيد!