شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : آپديت هويت بصري برند: همراه با ارزيابي المان بصري برندهاي بزرگ
یکشنبه، 29 آبان 1401 - 08:38 کد خبر:50735
المان هاي بصري برندهاي بزرگ معمولا تغييرات خيلي شگفت انگيزي ندارد. البته اين وسط حساب برندهايي مثل Airbnb يا اسپاتيفاي از بقيه جداست. با اين حال خيلي از كاربران هنوز هم متوجه تغييرات لوگوي گوگل از دو دهه قبل به اين طرف نشده اند. دليل چنين اتفاقي تغييرات فراوان در كنار شمار بسيار كمي تغييرات بزرگ است. مثلا برند گوگل از زماني كه فونت اوليه اش را كنار گذاشت و به سمت يك فونت هندسي ‎تر رفت، ديگر خيلي به لوگويش دست نزده است. نكته مهم در اين ميان انتخاب فونت درست براي لوگو و به طور كلي تمام المان هاي بصري است.



شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| مردم بيشتر از اينكه برندها را با اسم شان به ياد بياورند، لوگوي آنها جلوي چشم شان رژه مي رود. از كوكاكولا با آن لوگوي خاطره انگيزش گرفته تا طرح هاي پيچيده اي مثل لوگوي تيم نيويورك يانكيز، همه و همه در ذهن مردم حك شده است. اگر فكر كرده ايد برندهاي موفق همينطور شانسي لوگو يا بقيه المان هاي بصري شان را طراحي مي كنند، سخت در اشتباهيد. هويت بصري برند (Visual Brand Identity) مفهومي است كه اينجا بار مسئوليت را به دوش مي كشد.

ما قبلا در روزنامه فرصت امروز مفهوم هويت بصري برند را زير ذره بين برده ايم. اگر نكات آن مقالات يادتان باشد، الان براي طراحي هويت بصري هيچ مشكلي نداريد. با اين حال چنين موضوعي پايان ماجرا نيست. همانطور كه كمپاني هاي بزرگ خودروسازي هر سال نسخه جديد از محصولات شان را روانه بازار مي كنند، شما هم لازم داريد هرچند وقت يكبار دستي به سر و گوش هويت بصري برندتان بكشيد. وگرنه خيلي زود تبديل به خسته كننده ترين برند دنيا خواهيد شد؛ از آن دست برندهايي كه حتي يك نفر هم حاضر نيست اطرافش آفتابي شود.

آپديت هويت بصري برند

ما در اين مقاله قصد نداريم دوباره يكسري تكنيك ها يا توضيحات تكراري درباره هويت برند يا هويت بصري تحويل تان دهيم. در عوض هدف ما بررسي سير تا پياز به روز رساني اين هويت است. خب انتظار نداريد لوگو يا طرح هاي گرافيكي مرتبط با برندتان تا ابد مشتريان را ميخكوب كنند؟

اگر شما هم مدت ها از طراحي هويت بصري برندتان مي گذرد، بد نيست كم كم درباره به روز رساني اش فكر كنيد. ما در اين مقاله به شما كمك مي كنيم زمان مناسب براي شروع اين ماموريت حساس را شناخته و با بهترين تكنيك ها كارتان را جلو ببريد. پس هر فكر و خيالي درباره سختي هاي طاقتفرساي اين فرآيند را از سرتان بيرون كرده و با ما همراه شويد.

وقتي صحبت از آپديت هويت بصري برند مي شود، خيلي ها فكر مي كنند قرار است ساختمان برندشان را دوباره از نو بنا كنند. قبل از اينكه انواع ايده ها براي چنين كاري به ذهن تان برسد، بايد از شما بخواهيم پاي تان را روي ترمز فشار دهيد؛ چراكه هويت بصري مثل بازي لگو نيست كه هر بار يك نقشه جديد براي آن در سرتان داشته باشيد. برندهايي مثل بنز يا مايكروسافت سال هاي سال است كه لوگوي شان را درست عوض نكرده اند، بلكه هر چند سال يكبار تغييراتي جزئي براي هماهنگي با دوران جديد و صدالبته انتظارات مشتريان در آن ايجاد كرده اند.

برندي را در نظر بگيريد كه هر روز لوگو يا بقيه المان هاي بصري اش را عوض مي كند. چنين سناريويي خيلي زود برند قصه مان را تبديل به يك ناشناس در بازار خواهد كرد؛ چراكه مشتريان تا به يك لوگو عادت مي كنند، فردا ديگر خبري از آن نخواهد بود. به همين خاطر ما در روزنامه فرصت امروز اصلا ميانه خوبي با تغيير مداوم هويت بصري نداريم. در عوض آپديت يا به زبان خودماني به روز رساني آن ايده بهتري خواهد بود.


در آپديت هويت بصري شما به جاي اينكه برج بلندبالاي كسب و كارتان را در يك چشم به هم زدن خراب كنيد، فقط ايرادات و خرابي هايش را تعمير خواهيد كرد. اينطوري هنوز همان برند قديمي و دوست داشتني دم دست مشتريان خواهيد بود، اما ديگر خبري از ايرادات اعصاب خُردكن نخواهد بود. ماجرا جالب شد، نه؟

همانطور كه يك سرمربي فوتبال خيلي خوب مي داند در حين بازي به تعويض بازيكنان نياز دارد، كارآفرينان هم كمابيش درباره اهميت آپديت هويت برند خبر دارند. سوال كليدي اين وسط زمان انجام چنين تغييراتي است. اگر قرار باشد شما هر وقت دل تان خواست دست به تغييرات گسترده بزنيد، ديگر سنگ روي سنگ بند نمي شود. به همين خاطر ما در ادامه بعضي از مهمترين نكات براي شناسايي زمان درست به روز رساني هويت بصري برند را زير ذره بين خواهيم برد. اينطوري حداقل اين استراتژي اوضاع برندتان را بدتر از قبل نخواهد كرد.

زمان مناسب براي به روز رساني هويت بصري برند

اگر از كارآفرينان كاركشته درباره مهمترين دارايي هر برندي سوال كنيد، بي برو برگشت «زمان» را انتخاب خواهند كرد. معمولا آن دسته از مديراني وارد قلب مشتريان مي شوند كه از تك تك لحظات در دسترس شان نهايت استفاده را ببرند. پس اگر فكر كرده ايد دنياي پرسرعت كسب و كار منتظر شما مي ماند، سخت در اشتباهيد.

مديريت زمان فقط محدود به ساماندهي ملاقات هاي رسمي يا تنظيم ساعت هاي كاري نيست. در عوض شما بايد حتي زمان مناسب براي آپديت هويت بصري برندتان را هم از قبل پيش بيني كنيد. شايد پيش خودتان فكر كنيد چنين ماموريتي هر چند ماه يكبار به پُست آدم مي خورد، اما راستش را بخواهيد معيارهاي اينچنيني اصلا نتيجه خوبي روي دست تان نخواهد گذاشت. در عوض شما بايد مثل يك تعميركار حرفه‎ اي هميشه زير و بم اتومبيل مسابقه اي برندتان را زير نظر داشته باشيد. اينطوري هر وقت مشكلي پيش آمد، در يك چشم به هم زدن آن را حل خواهيد كرد.

ما در روزنامه فرصت امروز معتقديم آپديت هويت بصري برند نه براساس معيار ماه يا سال، بلكه با وضعيت خودِ برند ارزيابي مي شود. به همين خاطر در ادامه بعضي از معيارهاي درجه يك براي شناسايي زمان به روز رساني هويت برند را فهرست كرده ايم.

ادغام با يك برند ديگر
 

خيلي از برندهايي كه به تنهايي در بازار راه به جايي نمي برند، در اولين فرصت سراغ همكاري با بقيه برندهاي مشابه خودشان مي روند. اينطوري هم بودجه بيشتري دم دست شركت ها قرار مي گيرد، هم تركيب تجربه و ايده هاي هر دو آنها در بازار گرد و خاك خواهد كرد. نتيجه چنين تفكراتي در دنياي كسب و كار معمولا خودش را در قالب ادغام برندها با هم نشان مي دهد. نمونه كلاسيك اين ماجرا در «سوني اريكسون» به چشم مي خورد. زماني كه شركت سوني قصد داشت وارد بازار گوشي هاي همراه شود، خيلي زود فهميد به تنهايي راه به جايي نخواهد برد. به همين خاطر از ادغام با شركت مخابراتي اريكسون به مثابه يك ميانبر كليدي استفاده كرد.

وقتي دو تا برند با هم تركيب مي شوند، ديگر هيچ چيز مثل قبل جلو نخواهد رفت. نه تنها استراتژي هاي كلان كسب و كار در چنين شرايطي بايد مورد بازنگري عميق قرار گيرد، بلكه از چشم اندازي وسيع تر هويت برند هم بايد به روز رساني شود. وقتي هم پاي هويت برند وسط باشد، ناخودآگاه هويت بصري هم سر و كله اش پيدا خواهد شد. خب وقتي يك برند تازه متولد مي شود، چرا نبايد هويت بصري اش به روز رساني گردد؟

كنترل خسارت ها

بازيگري را در نظر بگيريد كه بعد از بردن جايزه اسكار براي سال هاي متمادي بازي ضعيفش زير تيغ منتقدان باشد و كم كم ديگر حتي يك كارگردان مطرح هم نقشي به او ندهد. بي شك شخصيت اصلي قصه ما خيلي زود بايد فكري به حال عملكرد افتضاحش در پروژه هاي سينمايي كند. وگرنه جايي بهتر از كتاب هاي تاريخ هنر براي او پيدا نخواهد شد. وضعيت برندهايي كه تحت فشار افكار عمومي و خسارت هاي گسترده اند، تقريبا به همين شكل است. چنين برندهايي نيز معمولا هويت بصري شان ديگر در بازار خريدار ندارد. به همين خاطر خيلي زود سراغ آپديتش مي روند.

شايد فكر كنيد همه برندها به محض اينكه كارشان با مشكل رو به رو شود، دستي به سر و گوش هويت بصري شان مي كشند. در اين صورت بايد بگوييم نگاه‎ تان به دنياي كسب و كار خيلي خوش بينانه است. برخي از كارآفرينان حتي بعد از اينكه ورشكست مي شوند هم فكرشان سمت به روز رساني هويت برند نمي رود. بنابراين اگر شما خيلي زود به فكر اين تغيير مي افتيد، خبر بي نهايت خوشي در انتظارتان است.

مواجهه با مشتريان تازه

سر و كار داشتن با مشتريان نسل Z اصلا كار راحتي نيست. برندهايي كه به مشتريان قديمي با دغدغه هاي معمولي عادت دارند، هميشه فرآيند جذب مشتريان جديد را بي نهايت سخت مي بينند. راستش را بخواهيد ما در روزنامه فرصت امروز اصلا دليلي براي چنين سخت گيري هايي نداريم. اگر شما با مشتريان تازه سر و كار داريد، بايد خيل زود هويت بصري برندتان را به روز رساني كنيد. اينطوري اوضاع تان خيلي زود بهتر شده و ديگر خبري از ريزش دائمي مشتريان نخواهد بود.

يكي از نمونه هاي موفق مربوط به آپديت هويت بصري مربوط به برند Airbnb است. لوگوي اوليه اين برند براي سال هاي سال به رنگ آبي با فونتي سرهم بود. با اين حال به مرور زمان مديران ارشد اين برند متوجه عدم هماهنگي طيف رنگ آبي با هويت برندشان شدند. به همين خاطر در يك به روز رساني جذاب سراغ رنگ قرمز و فونتي رسمي تر رفتند. نتيجه اين كار تبديل Airbnb از يك برند دم دستي به گزينه اي لوكس و عالي براي اقامتي ارزان بود.

بي شك مشتريان در طول زمان انتظارات شان از برندها به طور قابل ملاحظه اي افزايش پيدا مي كند. اگر شما نتوانيد به اين انتظارات جواب مناسبي دهيد، دير يا زود از فهرست برندهاي مورد علاقه مشتريان خارج خواهيد شد. آن وقت حتي اگر در بازار معجزه هم كنيد ديگر شانسي براي بازگشت به جايگاه قبلي تان را نخواهيد داشت.

به روز رساني هويت بصري: تكنيك هايي از دل تجربه برندهاي بزرگ

حالا كه با زمان مناسب براي به روز رساني هويت بصري برند آشنا شديد، بد نيست كمي هم درباره تكنيك هاي انجام اين كار با هم گپ بزنيم. هرچه باشد شناسايي زمان مناسب براي آپديت هويت بصري با انجامش در عمل از زمين تا آسمان با هم فرق دارد. پس اجازه دهيد قبل از اينكه درگير هزارتوي بي پايان آزمون و خطا شويد، اين مسئله را با هم حل كنيم. در ادامه ما سعي مي كنيم چندتا تكنيك درجه يك براي به روز رساني هويت بصري برند نشان تان دهيد. ضمنا در ميان هر كدام از اين بحث ها از مثال ها و تجربيات مربوط به برندهاي بزرگ هم استفاده خواهيم كرد. اينطوري ديگر مو لاي درز كارتان نمي رود.

حفظ لوگو، تغيير رنگ‎ها: شروعي ساده براي آپديت هويت بصري

اگر يادتان باشد ابتداي مقاله گفتيم در آپديت هويت بصري خبري از معماري دوباره بناي برند از نقطه صفر نيست. در عوض بايد فقط ايرادات را رفع كرده و به دنبال جلب رضايت مخاطب تان باشيد. به همين خاطر اولين تكنيك ما در اين بخش حفظ لوگوي برند و تغيير رنگ‎هاست. اينطوري شما طرح اوليه اي كه اتفاقا براي كاربران آشناست را حفظ كرده و به آن جان تازه اي مي بخشيد.

بي شك توصيه هاي خشك و خالي درباره تغيير وضعيت لوگو يا رنگ هاي برند براي هيچ كس قابل قبول نيست. دقيقا به همين خاطر ما در اين بخش سراغ تجربه موفق يكي از برندهاي بزرگ دنيا رفته ايم. اين روزها نه تنها گرافيست ها، بلكه اغلب مردم دنيا به خوبي كانوا (Canva) و خدمات گسترده اش را مي شناسند. اين ابزار آنلاين به كاربران براي طراحي المان هاي گرافيكي بدون دنگ و فنگ اضافه كمك مي كند. اگر شما هم هيچ چيزي از منوي پيچيده فوتوشاپ دستگيرتان نمي شود، كانوا بهترين جايگزين ممكن براي تان خواهد بود.

لوگوي كانوا هميشه تركيبي از طيف رنگ آبي و بنفش نبود. زماني نه چندان دور لوگوي اين برند دايره ‎اي آبي با عبارت كانوا به رنگ سفيد در داخل آن بود. خيلي از طراح هاي قديمي هنوز هم آن لوگو را به خوبي پس ذهن شان دارند. با اين حال وقتي اهميت المان هاي گرافيكي در دنياي امروز بيشتر شد، كانوا هم به فكر آپديت هويت بصري اش افتاد. بر اين اساس رنگ اصلي برند از آبي به طيف آبي و بنفش تغيير كرد. لوگو نيز با تغييري بي نهايت اندك فقط شامل عبارت كانوا شد.

همانطور كه مي شود حدس زد، تغيير مورد نظر كانوا موجب بيگانگي مشتريان نشد. هنوز هم لوگوي اين برند كاملا متمايز و چشم نواز است، اما فرق اصلي اين وسط انتخاب رنگ هايي مدرن تر و صدالبته هماهنگ با سليقه كاربران است. يادتان باشد طرح هاي شما دست آخر بايد براي كاربران جذابيت لازم را داشته باشد. پس اگر همينطور بي هدف در بازار مشغول به روز رساني هويت برندتان باشيد، دست آخر هيچ نتيجه مثبتي كسب نخواهيد كرد.

هويت بصري فقط لوگو نيست: به وقت توجه به صداي برند!

صحبت كردن درباره صداي برند، آن هم در مقاله اي كه درباره هويت بصري حرف مي زند، يكي از عجيب ترين تركيب هاي دنيا محسوب مي شود. شايد فكر كنيد ما كاملا از مسير اصلي منحرف شده ايم، اما راستش را بخواهيد در دنيايي كه همه جنبه هاي آن به هم چسبيده است، مرز مشخصي ميان هويت بصري و غيربصري وجود ندارد. به زبان خودماني، شما نمي توانيد فقط به فكر تغيير لوگوي برندتان باشيد و با خوش خيالي محض انتظار نتايج مثبت داشته باشيد. در عوض هويت بصري تان بايد هماهنگ با بقيه بخش هاي برند آپديت شود.

يكي از مثال هاي كاربردي درباره آپديت هويت بصري برند از نگاهي كلي مربوط به برند دالر شيو كلاب (Dollar Shave Club) است. اين برند با شعار توليد تيغ هاي اصلاح صورت ارزان و البته باكيفيت كارش را شروع كرد. رقيب اصلي اش هم ژيلت بود. مديران اين برند براي رقابت بي عيب و نقص در بازار تقريبا هر شيوه اي را امتحان كردند. وقتي هم بعد از چند سال توان برندشان براي جلب نظر مشتريان كم شد، در يك اقدام هماهنگ هويت بصري برندشان را با انتخاب يك شعار تازه به روز رساني كردند. بر اين اساس آنها با اندكي تغيير در لوگو و صدالبته نحوه بسته بندي محصولات شان به سمت عرضه هرچه ارزان تر تيغ هاي اصلاح رفتند. با اين حال استفاده از فناوري هاي جديد براي توليد تيغ به وضعيت اين برند رنگ و بوي تازه اي داد. ماجرا از اين قرار بود كه دالر شيو كلاب فهميده بود ديگر تيغ هاي صرفا ارزان نظر مشتريان را جلب نمي كند. براي همين در كنار قيمت پايين به فكر كيفيت تيغ ها هم افتاد.

شعار جديد دالر شيو كلاب كه روي بسته بندي محصولات نيز درج مي شد «صرفه جويي در زمان و پول» بود. اين شعار نه تنها به قيمت مناسب تيغ هاي اين برند اشاره داشت، بلكه نيم نگاهي به كيفيت بهتر نسل جديد تيغ ها هم مي انداخت. به اين ترتيب مشتريان به غير از قيمت مناسب بهانه ديگري هم براي خريد از دالر شيو كلاب داشتند. ماجرا جالب شد، نه؟

گاهي اوقات تعريف هاي محدود از هويت بصري كار دست برندها مي دهد. به همين خاطر شما مي توانيد به روز رساني هويت بصري را با خُرده ‎كاري‎ هاي ديگر تركيب كنيد. مثلا درباره دالر شيو كلاب، علاوه بر بازآفريني لوگوي شركت در قالب سياه و سفيد، پاي يك شعار تبليغاتي تازه هم وسط بود. اين شعار جهت گيري جديد برند به سمت نوع تازه اي از فعاليت در بازار را نشان مي داد. اينطوري شما مي توانيد مثل قبل مشتريان تان را ذوق زده كنيد.

تمايز و ديگر هيچ: آپديت شما بايد متمايز باشد

در اين دنيا هيچ برندي نمي تواند كلاغ سياه را با كمي رنگ آميزي به جاي قناري به مشتريان بفروشد. پس اگر فكر كرده ايد همين كه اسم آپديت هويت بصري را به زبان بياوريد همه چيز حل مي شود، از همين حالا بايد منتظر شكست برندتان باشيد.

وقتي يك برند با كلي سر و صدا به روز رساني هويت بصري اش را شروع مي كند، بايد آخر سر با دست پر سراغ مشتريانش برود. وگرنه خيلي از مشتريان با اعتراض هاي پشت سر هم امان برند قصه مان را خواهند بريد. به علاوه، آپديت هاي الكي هيچ تاثيري روي مشتريان هم ندارد. بنابراين فقط پول و هزينه تان را با چنين فرآيندي دور خواهيد ريخت.

ما در روزنامه فرصت امروز معتقديم هر برندي در پايان ماجراجويي اش در عرصه آپديت هويت بصري بايد تغييرات محسوسي در لوگو و ساير بخش هاي بصري اش مشاهده كند. اگر شما نمي توانيد اين تغييرات را مشاهده كنيد، پس نبايد انتظار داشته باشيد مشتريان هم متوجه‎اش شوند. اين يكي از مهمترين نشانه ها براي كار دوباره بر روي هويت بصري برند خواهد بود.

يكي از بهترين مثال ها درباره تمايز در به روز رساني هويت بصري برند مربوط به اپل است. اين برند دوست داشتني در طول دهه هاي متمادي لوگوهاي بسيار متنوعي را تجربه كرده است. از سيب هفت رنگ گرفته تا لوگوي مينيمال كنوني به رنگ نقره ‎اي؛ همه و همه حاصل برداشت طراح هاي اپل از شرايط زماني خاص خودش بود. هر بار كه اپل دست به آپديت هويت بصري اش مي زند، تغييرات آن كاملا محسوس است. اگر شما هم دوست داريد جايي در بازار داشته باشيد، بايد هميشه به روز رساني ‎هاي ‎تان كاملا مشخص باشد. وگرنه مشتريان همچنان مثل قديم روي تان حساب باز خواهند كرد و آب از آب تكان نمي خورد.

آپديت هويت بصري برند

المان هاي بصري برندهاي بزرگ معمولا تغييرات خيلي شگفت انگيزي ندارد. البته اين وسط حساب برندهايي مثل Airbnb يا اسپاتيفاي از بقيه جداست. با اين حال خيلي از كاربران هنوز هم متوجه تغييرات لوگوي گوگل از دو دهه قبل به اين طرف نشده اند. دليل چنين اتفاقي تغييرات فراوان در كنار شمار بسيار كمي تغييرات بزرگ است. مثلا برند گوگل از زماني كه فونت اوليه اش را كنار گذاشت و به سمت يك فونت هندسي ‎تر رفت، ديگر خيلي به لوگويش دست نزده است. نكته مهم در اين ميان انتخاب فونت درست براي لوگو و به طور كلي تمام المان هاي بصري است.

اگر المان هاي نوشتاري برند شما فونت درستي نداشته باشد، تمام هويت برندتان زير سوال مي رود. شايد فكر كنيد فونت ربط زيادي به هويت بصري ندارد. در اين صورت كافي است به لوگوي برندهاي بزرگ فكر كنيد. اغلب اين لوگوها در واقع حالت نوشتاري اسم برندهاست. پس اگر يك فونت چشم نواز داشته باشيد، جلب نظر مشتريان كار سختي نخواهد بود.

اين روزها اغلب برندها به سمت فونت هاي هندسي با تم مينيمال حركت كرده اند. بنابراين اگر دوست داريد ظاهري تازه به لوگوي تان دهيد، كافي است چندتا فونت مينيمال را زير ذره بين قرار دهيد. قول مي دهم دست كم يكي از آنها نظرتان را جلب كند. اينطوري لوگوي برندتان را در ظاهري تازه بازآفريني خواهيد كرد.

منابع:
https://www.canva.com
https://www.creativeco.com
https://brgcommunications.com
forsatnet