شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : جايگاه روابط‌عمومي و آموزش همگاني در آبفاي استان اصفهان
شنبه، 30 مهر 1401 - 17:40 کد خبر:50677
كاركنان روابط‌عمومي بايد نيروهاي متخصص، آگاه و پرتلاش بوده و اين موضوع بايد مدنظر مديران ارشد شركت قرار گيرد. چرا كه توجه مديران به روابط‌عمومي مي‌تواند رسيدن به اهداف اساسي شركت را تسهيل كند. يك روابط‌عمومي خوب مي‌تواند علاوه بر كسب رضايت‌مندي و اعتماد مردم، با آموزش‌هاي صحيح زمينة ايجاد مشاركت و همكاري مردم با شركت‌هاي آب و فاضلاب را فراهم نموده و شركت را در بهترين جايگاه ممكن قرار دهد.

شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| شركت آب و فاضلاب يكي از شركت‌هاي خدمات رسان است. از جمله وظايف مهم و اصلي اين شركت، تأمين آب شرب پايدار است. شركت آب و فاضلاب از جمله ارگانهايي است كه در ارتباط مستقيم با مردم قرار دارد. اين شركت در راستاي پيشبرد اهداف اصلي خود مي بايست تعامل نزديك با مردم به جهت آگاهي و كسب اطلاعات دو سويه از نحوه خدمات، داشته باشد. از اين رو روابط‌عمومي و آموزش همگاني بايد داراي جايگاه ويزه‌اي در شركت آب و فاضلاب باشد.


استان اصفهان چند سالي است كه به جهت شرايط نامناسب بارش‌ها و كمبود نزولات آسماني با بحران شديد كم‌آبي مواجه است. به اين دليل، شركت آب و فاضلاب استان اصفهان كه تأمين آب شرب پايدار از جمله وظايف اصلي اين شركت است با شرايط ويژه‌اي روبروست. مشاركت مردم در مديريت مصرف آب مي‌تواند كمك قابل‌توجهي به اين شركت در راستاي انجام وظايف سازماني خود نمايد.

 

بديهي است كه هرجا سخن از مشاركت مردم و همياري آنان به ميان مي‌آيد، اهميت روابط‌عمومي و آموزش همگاني بيش‌ازپيش نمايان مي‌شود. اينجاست كه لزوم توجه ويژه به روابط‌عمومي و قرارگرفتن در جايگاه مناسب مي‌بايست در برنامه‌هاي مديران ارشد قرار گيرد. ازآنجايي‌كه آب از نيازهاي اوليه و اساسي مردم و از اركان اصلي توسعه و آباداني كشور است، انتظار مردم از شركت آب و فاضلاب، به‌خاطر پرداخت بهاي آب و نياز شديد مردم به گرفتن خدمات اين بخش، بسيار بالاست.

 

همه مردم نيازمند آب هستند و حساسيت آنها نسبت به شركت آب و فاضلاب نيز بالا رفته است و ازاين‌رو نياز به جوابگويي و اطلاع‌رساني در شركت مضاعف شده است. وقتي همه روز در فضاي مجازي و برنامه‌هاي راديويي و تلويزيوني مردم با وسيله‌هاي مختلف، انتظارات و مشكلات و مسائل خود را پيرامون كيفيت و كميت آب شرب بيان مي‌كنند؛ اين شركت مي‌بايست پاسخگويي مناسب داشته باشد كه اين امر از وظايف روابط‌عمومي‌هاست؛ لذا روابط‌عمومي و آموزش همگاني در شركت آب و فاضلاب استان اصفهان جايگاه ويژه‌اي پيدا مي‌كند. اما آيا در اين شركت، روابط‌عمومي در جايگاه واقعي خود قرار دارد؟ و مديران ارشد شركت نگاه ويژه‌اي به آن دارند؟


در پاسخ به اين سؤال ابتدا بايد ديد اهميت روابط‌عمومي در دوره حاضر چگونه است. در عصر حاضر روابط‌عمومي ها از ابزارهاي مهم توسعه، محسوب مي‌شوند و مي‌توانند نقش بسزايي در تصميم گيري ها، سياست ها و خطي مشي هاي سازمانها داشته باشد، مديران ارشد مي‌توانند با ابزاري كه روابط‌عمومي در اختيار آنان قرار مي‌دهد، در تصميم گيري هاي‌شان درست، دقيق و موفق عمل كنند و از آنجايي‌كه مشاركت مردم از اركان اصلي توسعه ملي است فعاليت روابط‌عمومي بايد منجر به افزايش مشاركت، همكاري و همراهي مردم با اهداف اصلي شركت شود.


باتوجه‌به اينكه شركت‌هاي آب و فاضلاب با مشكلات عديده مالي بخصوص در تأمين اعتبار مواجه هستند و همچنين سطح تقاضاها و انتظارات از اين شركت بالاست، لذا تنها هنر روابط‌عمومي است كه مي‌تواند در پاسخگويي و تعامل و اطلاع‌رساني صحيح همراه با آموزش‌هاي درست موجب اقناع افكار عمومي و همراه كردن مردم با سياست‌ها و اهداف شركت گردد.

 

اين ديدگاه در مديران ارشد شركت آب و فاضلاب استان اصفهان وجود دارد و نگاه ويژه و مناسب به روابط‌عمومي در سخنان و عملكرد مديران قابل‌مشاهده است ليكن به‌اندازه‌اي نيست كه بتواند شركت آب و فاضلاب استان اصفهان را در راستاي تحقق اهدافش رهنمون نمايد.

 

كاركنان روابط‌عمومي بايد نيروهاي متخصص، آگاه و پرتلاش بوده و اين موضوع بايد مدنظر مديران ارشد شركت قرار گيرد. چرا كه توجه مديران به روابط‌عمومي مي‌تواند رسيدن به اهداف اساسي شركت را تسهيل كند. يك روابط‌عمومي خوب مي‌تواند علاوه بر كسب رضايت‌مندي و اعتماد مردم، با آموزش‌هاي صحيح زمينة ايجاد مشاركت و همكاري مردم با شركت‌هاي آب و فاضلاب را فراهم نموده و شركت را در بهترين جايگاه ممكن قرار دهد.