شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : كار تيمي در عرصه كسب و كار: آشنايي با رمز موفقيت برندهاي بزرگ
یکشنبه، 6 آذر 1401 - 13:51 کد خبر:50672
شما الان تمام اطلاعات مورد نياز براي اجراي درست استراتژي كار تيمي در شركت تان را داريد. يادتان باشد رمز موفقيت در كار تيمي پايداري است. پس اگر پيش خودتان فكر كرده ايد يكبار براي هميشه كار تيمي را در شركت تان توسعه مي دهيد، سخت دراشتباهيد. در عوض شما بايد خودتان را براي پيگيري مداوم كارها آماده كنيد. اينطوري كم كم مسير پرپيچ و خم كار تيمي براي تان هموار خواهد شد.



شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| عرصه كسبوكار مثل يك مسابقه ماراتن نيست كه آدم به تنهايي در آن شركت كرده و همه چيز به خودش بستگي داشته باشد. در عوض كارآفريني بيشتر شبيه مسابقه فوتبال است. همانطور كه در تيمي مثل رئال مادريد همه بازيكنان بايد با هم هماهنگ باشند، در شركت ها هم جايي براي تكروي نيست. اگر شما فكر مي كنيد هنوز هم مديرعامل شركت بايد صفر تا صد برنامه ها را تنظيم كرده و خودش هم در تك تك كارها نقش آفريني كند، احتمالا كارتان را با سناريو فيلم هاي ابرقهرماني اشتباه گرفته ايد؛ چراكه در دنياي واقعي اصلا از اين خبرها نيست. به جاي اين فكرهاي توخالي رمز موفقيت در يك كلمه خلاصه شده است: كار تيمي!

از قديم گفته اند «يك دست صدا ندارد»؛ شايد فكر كنيد اين نصيحت قديمي ديگر خيلي از مد افتاده شده، اما راستش را بخواهيد دست كم در مورد دنياي كارآفريني هنوز هم مصداق دارد. در دنيايي كه تا كوچك ترين كارهايش هم تخصصي شده، شما نه وقت يادگيري كارهاي مختلف را داريد نه اينكه كسي به شما براي مديريت همه كارها اعتماد خواهد كرد. تجربه به ما در روزنامه فرصت امروز ثابت كرده كساني كه ادعا مي كنند همه فن حريف بوده و سير تا پياز كارهاي برندشان را شخصا ساماندهي مي كنند خيلي زود وارد ليست كارآفرينان شكست خورده خواهند شد؛ به همين راحتي.

فرمول جايگزين ما و صدالبته خيلي از كارآفرينان بزرگ دنيا براي تكروي هاي خسته كننده در شركت ها، كار تيمي (به قول فرنگي ها Team Work) است. اگر بخواهيم از همان مثال تيم فوتبال استفاده كنيم بايد گفت در كار تيمي همه اعضاي شركت براي كسب پيروزي با هم همكاري مي كنند. همانطور كه در يك تيم مدافعان در كار هافبك ها دخالت نمي كنند، در شركت هم هيچ تيمي نبايد در كار بقيه سرك بكشد. در عوض همه بايد وظيفه شان را با وسواس تمام براي موفقيت كل تيم دنبال كنند. اينطوري آخر سر همه چيز به خوبي و خوشي تمام خواهد شد.

بي شك اغلب مردم بارها و بارها اصطلاح كار تيمي به گوش شان خورده است. با اين حال كمتر كسي اطلاع دقيق از مزايا و روش هاي اجراي آن در دنياي كسب و كار دارد. از آنجايي كه ما در روزنامه فرصت امروز هميشه دنبال ساده سازي استراتژي هاي مختلف هستيم، امروز روي كار تيمي دست گذاشته ايم. اگر شما هم دوست داريد صفر تا صد اين استراتژي را ياد بگيريد، حتي يك لحظه هم سرتان را از اين مقاله برنگردانيد. در ادامه ما اول از همه يك تعريف خودماني از كار تيمي انجام خواهيم داد. بعد هم بدون توقف سراغ مزاياي آن رفته و با بررسي روش هاي اجراي كار تيمي در شركت ها مقاله مان را تمام خواهيم كرد.

كار تيمي چيست؟

اميدوارم سوالي كه در تيتر بالا مطرح شده، خيلي شما را به خنده نيندازد. هرچه باشد خيلي ها ادعا دارند كار تيمي را فوت آب هستند و تعريفش هم كاملا واضح است. اگر شما هم جزو اين دسته از افراد هستيد، اجازه دهيد يك چالش جذاب پيش روي تان بگذاريم؛ آيا مي توانيد همين الان و بدون فكر كردن كار تيمي را تعريف كنيد؟ فكر مي كنم حالا ديگر متوجه شده باشيد تعريف اين استراتژي آنقدرها هم ساده نيست!

شايد فكر كنيد ما اينجا مثل كلاس هاي درس قصد داريم تعاريف فلسفي از كار تيمي ارائه كنيم. در اين صورت بايد كمي نااميدتان كنيم؛ چراكه ما اصلا با اصطلاحات پيچيده فلسفي سر و كار نداريم. به علاوه اينجا هم كلاس درس نيست. در ساده ترين شكل ممكن، كار تيمي به معناي ايجاد احساس همبستگي ميان اعضاي شركت براي دستيابي به يك يا چند هدف واحد است. در چنين وضعيتي اعضاي گروه احساس مسئوليت و منافع مشترك داشته و تا جاي ممكن به هم كمك مي كنند. مثلا تيم مك لارن در مسابقات فرمول يك را در نظر بگيريد. در اين تيم از راننده گرفته تا كاركنان بخش تعمير خودرو همه دغدغه شان اول شدن در مسابقات است. بي شك در چنين شرايطي هيچ جايي براي خودخواهي يا تكروي اعضا باقي نمي ماند. شايد مك لارن با اين دست فرمان هميشه اول نشود، اما دست كم هميشه جايگاهش بر روي سكوي تيم هاي برتر رزرو شده خواهد بود.

وظيفه صاحبان كسب و كار به عنوان كساني كه مسئوليت مستقيم يك برند را برعهده دارند، كمي پيچيده تر از صرف همدلي با ديگران است. شما به عنوان يك كارآفرين نه تنها بايد وظايف تان را مثل بقيه بي عيب و نقص انجام دهيد، بلكه مسئوليت ايجاد همدلي در بين كاركنان هم روي دوش تان است. از اين نظر شما مثل تهيه كننده سينمايي هستيد كه بايد اعضاي پروژه را دور هم جمع كرده و مطمئن شود هيچ كدام با ديگري مشكل يا خصومتي پيدا نمي كند. آن وقت مي توانيد از موفقيت پروژه تان در بازار مطمئن شويد.

مزاياي كار تيمي: سكويي براي پرش!

تا اينجاي كار ما كار زيادي انجام نداده ايم. آشنايي با يك تعريف ساده و خودماني از كار تيمي آنقدرها مهم نيست كه شما را سر ذوق بياورد. راستش را بخواهيد ما هم اصلا انتظار نداريم شما از همين حالا عاشق استراتژي كار تيمي شده باشيد. هرچه باشد تا مزاياي يك استراتژي زير و رو نشود، كارآفرينان كاركشته دم به تله نخواهند داد. به همين خاطر ما در اين مقاله قصد داريم چند تا از مهمترين مزاياي كار تيمي را براي تان رو كنيم.

قبول دارم خيلي ها درك نسبي از مزاياي كار تيمي دارند. هرچه باشد آدم در طول زندگي اش بارها و بارها كار تيمي را تجربه مي كند. به همين خاطر بعضي ها فكر مي كنند سير تا پياز اين كار را بلد هستند. ما اصلا قصد نداريم حدس و گمان هاي قبلي شما را زير سوال ببريم، در عوض با بررسي برخي از مزاياي اين استراتژي در دنياي كسب و كار دنبال تكميل كردن ذهنيت تان هستيم. پس قلم و خودكار را كنار دم دست تان بگذاريد تا كارمان را شروع كنيم.

طرح ايده هاي تازه

گروهي از كارمندان را در نظر بگيريد كه از سراسر دنيا دور هم جمع شده اند. بعضي از اين كاركنان از كشورهاي آفريقايي با فرهنگي كاملا متفاوت از اعضاي اروپايي يا آمريكايي هستند. از طرف ديگر كساني كه از آسياي شرقي آمده اند خيلي زود با هم دوست شده و ديگران را در تيم شان راه نمي دهند. بي شك چنين گروهي از كارمندان در بهترين حالت كارشان را با كيفيت معمولي جلو خواهند برد. بنابراين اگر مديرشان انتظار كارهاي عجيب از اين تيم را دارد، بايد آستين ها را بالا بزند و خودش وارد گود شود. به زبان خودماني، در تيمي كه هيچ كس با ديگري حرفي نمي زند، جايي براي ايده هاي تازه وجود ندارد.

وقتي اعضاي يك تيم با ويژگي هاي مختلف ارتباط صميمانه اي با هم داشته باشند، كم كم اين تفاوت ها بدل به ايده هاي تازه مي شود. هرچه باشد چشم انداز افرادي كه زمينه فرهنگي و اقتصادي متفاوت دارند از زمين تا آسمان با هم فرق دارد. حالا اگر يك مدير با حوصله به پست اين كارمندان بخورد، خيلي خوب مي تواند از دغدغه هاي آنها استفاده كرده و با چاشني كار تيمي اوضاع را دگرگون كند. اگر شما هم دوست داريد در شركت تان هميشه بوي ايده هاي تازه به مشام بخورد، بايد استراتژي كار تيمي را بي نهايت جدي بگيريد. هرچه باشد در دنياي كسب و كار جايي براي تعلل نيست؛ چراكه كلي برند ديگر منتظر كسب جايگاه من و شما هستند. پس از دفعه بعد كمي بيشتر روي كار تيمي فكر كنيد.

افزايش كارايي اعضاي تيم

اغلب كارآفرينان وقتي دور هم جمع مي شوند از خاطرات عذاب آورشان درباره كار در فلان شركت با هم حرف مي زنند. قبول دارم حداقل 8 ساعت كار روزانه براي هيچ كس جذاب نيست، اما گاهي اوقات شرايط نامناسب كاري اين ساعت ها را تبديل به نوعي زندان مي كند. درست در همين شرايط كار تيمي مي تواند به داد شما و صدالبته همكاران تان برسد.

شرايطي را تصور كنيد كه در آن همه كارمندان با عشق و علاقه سر كارشان حاضر مي شوند. انگار كه به جاي دفتر كار دارند در يك باشگاه ورزشي دور هم گپ زده و كمي هم كار مي كنند. اين احساس فوق العاده جذاب نه تنها براي كارمندان يك شركت مناسب است، بلكه خيال مديران را هم راحت خواهد كرد. فرمول طلايي براي دستيابي به چنين نتيجه جذابي كار تيمي است. وقتي شما احساس حضور در يك تيم را داشته باشيد، ناخودآگاه رابطه تان با تمام اعضا بهتر مي شود. آن وقت دنياي كسب و كار ديگر شباهتي به غول مرحله آخر بازي هاي كامپيوتري نخواهد داشت، بلكه نوعي سرگرمي جذاب مي شود. نتيجه چنين امري هم افزايش كارايي اعضاي تيم خواهد بود.

اگر شما هم در كسب و كارتان هزاران دلار صرف بهبود انگيزه كارمندان كرده ايد، ديگر لازم نيست پول تان را دور بريزيد. در عوض بايد روحيه كار تيمي را در ميان اعضاي شركت تقويت كنيد. آن وقت ديگر بدون توقف به سمت موفقيت و كارايي بالاتر اعضاي شركت حركت خواهيد كرد.

فرصت هاي يادگيري بيشتر

اگر يادتان باشد در ابتداي مقاله گفتيم اعضاي تيم هاي كاري معمولا داراي ويژگي هاي مختلفي هستند. اين امر به طور طبيعي آنها را از هم دور مي كند. هرچه باشد آدم سخت تر با كساني كه هيچ نقطه مشتركي با خودش ندارند، دوست مي شود. قبول دارم رفاقت با كساني كه كاملا شبيه خودمان هستند، بي نهايت لذت بخش است، اما راستش را بخواهيد در اين موقعيت ها آدم شانسي براي يادگيري متقابل پيدا نمي كند. ماجرا جالب شد، نه؟

يادگيري متقابل به شرايطي اشاره دارد كه در آن چند نفر در كنار هم از مهارت ها و تخصص هاي گوناگون يكديگر درس هاي مهمي مي گيرند. مثلا در يك كلاس رياضي كه يك نفر زبان انگليسي و ديگري آلماني اش بي نهايت قوي است، دوستي بين شان به يادگيري زبان هاي تازه منجر خواهد شد. اين مثال درباره دنياي كسب و كار هم مصداق دارد. اگر همكار شما برنامه نويس حرفه اي است و شما داراي مدارك حرفه اي روابط عمومي هستيد، اندكي كار تيمي به شما فرصت يادگيري مهارت هاي تازه از همديگر را خواهد داد.

متاسفانه روحيه كار تيمي در خيلي از شركت ها بي نهايت پايين است. به همين خاطر كارمندان حتي به زور با هم سلام و احوالپرسي مي كنند؛ چه برسد به اينكه دنبال شناخت مهارت هاي همديگر و يادگيري آنها باشند. راه حل شكستن چنين جو سنگيني فقط و فقط در تقويت كار تيمي نهفته است. اينطوري شما خيال تان راحت مي شود كه همچنان در تيمي بي نهايت حرفه اي عضويت داريد.

نوآوري سريع تر

گاهي اوقات بعضي از برندها سال هاي سال با يك استراتژي كلي فروش يا بازاريابي سر مي كنند. شايد فكر كنيد چنين اتفاقي به خاطر جذابيت بي نهايت بالاي استراتژي هاست، اما واقعيت كاملا عكس اين را نشان مي دهد. حتي بهترين استراتژي هاي مديريت كسب و كار هم اگر در طول زمان به روز رساني نشوند، ديگر به درد لاي جرز هم نمي خورند. آنچه در اين بين موجب گول خوردن كارآفرينان مي شود، بي حوصلگي براي نوآوري است. هرچه باشد انتخاب يك استراتژي كلان تازه براي يك نفري امكان پذير نيست. البته اگر در يك شركت كار تيمي نهادينه شده باشد، آن وقت نوآوري هاي سريع ديگر دور از دسترس نخواهند بود.

كار تيمي با درگير كردن تك تك اعضاي شركت در فرآيندهاي مهم به كارآفرينان فرصت استفاده بهينه از نيروي كار را مي دهد. اينطوري ديگر لازم نيست يك نفر زير بار مسئوليت هاي سنگين شركت كمر خم كند، در حالي كه ديگران حتي روح شان هم از ماجرا خبر ندارد. وقتي چرخ نوآوري در شركت شما با همكاري همه اعضا شروع به گردش كند، ديگر متوقف كردنش كار هر كسي نيست. اينطوري شما مي توانيد بدون كمترين دردسري از مزاياي نوآوري در جاي جاي برندتان بهره ببريد؛ آن هم بدون اينكه حتي يك دلار بيشتر خرج كرده باشيد!

كاهش مشكلات مديريت كاركنان

مديريت اعضاي شركت، توضيح روندهاي كاري و همينطور رسيدگي به مشكلات آنها كار هر كسي نيست. گاهي اوقات آدم زير بار چنين مشكلات كمر خم مي كند. به علاوه، اين روزها مديران آنقدر كار روي سرشان ريخته كه ديگر به اين موارد فكر هم نكنند. نتيجه اين امر ايجاد هرج و مرج در شركت و حتي درگيري بعضي از كارمنان با يكديگر است. اگر فكر كرده ايد در چنين شرايطي مي شود از موفقيت تجاري يا هر امر ديگري حرف زد، سخت دراشتباهيد. در عوض تنها چيزي كه گير كارآفرينان مي آيد، بحران هاي خانه خراب كن است؛ نه چيزي ديگر.

اگر شما از آن دست مديراني هستيد كه كاسه صبرتان از دردسر مديريت كارمندان لبريز شده است، بايد همين امروز دست به كار شويد. استراتژي كار تيمي به شما كمك مي كند بدون اينكه 24 ساعته جنگ اعصاب داشته باشيد روحيه بهتري براي مشاركت در ميان كارمندان ايجاد كنيد. هرچه باشد اعضاي يك تيم به معناي واقعي كلمه هم راحت تر با يكديگر ارتباط برقرار مي كنند، هم اينكه لازم نيست مدام وقت شما را بگيرند به زبان خودماني، كار تيمي به اعضاي شركت كمك مي كند خيلي از مشكلات را در نطفه خفه كرده و در وقت همه اعضا صرفه جويي مي كند.

رقابت سالم در محل كار

رقابت سالم از آن دست مفاهيمي است كه خيلي از كارآفرينان اصلا دركي از آن ندارند. هرچه باشد بيشتر كاركنان در شركت ها طوري با هم رقابت مي كنند كه انگار به خون هم تشنه اند. در اين شرايط هيچ اميدي به بهبود اوضاع نيست. چرا كه رقابت شديد امكان هرگونه همكاري سازنده ميان اعضا را از بين مي برد. درست در چنين شرايطي رقابت سالم با كار تيمي امكان پذير مي شود.

وقتي از رقابت سالم حرف مي زنيم، پاي شخص وسط نيست. مثلا تيم بازاريابي براي اينكه با تيم فروش رقابت كند، كمپين هاي بهتري را روانه بازار مي كند. نتيجه نهايي اين رقابت بين كساني كه عملا دوست هم هستند موفقيت نهايي شركت خواهد بود. به اين ترتيب ديگر نيازي به نگراني نسبت به نتيجه نهايي رقابت ميان اعضا نخواهد بود. يادتان باشد رقابت سالم در محل كار فقط يك تكنيك بي معنا نيست. اگر شما به خوبي روحيه كار تيمي را در بين اعضاي شركت توسعه دهيد، اين فرمول بدل به يكي از جذاب ترين راهكارهاي دنيا خواهد شد.

توسعه كار تيمي در كسب و كار: به وقت اتحاد همه كارمندان

حالا كه با مزاياي كار تيمي در شركت آشنا شديد، بد نيست درباره راهكارهاي تقويت آن در كسب و كار هم كمي با هم گپ بزنيم. هرچه باشد تمام مزاياي بالا فقط در صورتي زير زبان شما مزه مي كند كه بتوانيد به راحتي هرچه تمام تر اين استراتژي را اجرا كنيد. به علاوه، كارمندان نيز همين طوري الكي با هم ارتباط خوبي برقرار نمي كنند. نتيجه اينكه شما بايد يك بار ديگر مثل قهرمان هاي افسانه اي وارد ميان شويد تا اتحاد و كار تيمي بين اعضاي شركت را تقويت كنيد. آن وقت ديگر توپ هم كسب و كارتان را تكان نخواهد داد. اجازه دهيد بدون هيچ حرف اضافه اي برويم سر اصل مطلب؛ اين شما و اين هم تكنيك هايي براي توسعه كار تيمي در كسب و كار.

تبديل كار تيمي به بخشي از استراتژي سازماني: حركتي هوشمندانه و تاثيرگذار

آيا تا به حال پيش خودتان فكر كرده ايد چرا در بعضي از شركت ها هر كسي ساز خودش را مي زند؟ قبول دارم گاهي اوقات شخصيت اعضاي شركت اينطوري مشكل ساز مي شود، اما اگر دقيق تر به ماجرا نگاه كنيم پاي ساختار سازمان ها هم گير است. وقتي در چارچوب يك شركت امكان تكروي براي اعضا وجود داشته باشد، دير يا زود همه اعضا ترغيب مي شوند براي يك بار هم كه شده خودخواهي و تكروي را امتحان كنند. اينطوري ديگر سنگ روي سنگ بند نمي شود و اعضاي شركت بي برو برگشت به دردسر خواهند افتاد.

راه حل پايان دادن به مشكلات اينچنيني تبديل كردن كار تيمي به بخشي از استراتژي سازماني است. اين يعني شما نبايد هيچ راهي براي تكروي اعضاي شركت باقي بگذاريد. وگرنه اوضاع تان خيلي بيشتر از آنچه فكرش را مي كنيد به هم خواهد ريخت. يادتان باشد به هنگام تعيين سياست ها و فرآيندهاي شركت بايد هميشه كار تيمي را گوشه ذهن تان داشته باشيد. اگر حتي يك فرآيند جزئي هم در شركت بدون كار تيمي طراحي شود، اوضاع تان حسابي به هم خواهد ريخت. پس يك لطفي به خودتان و ديگران كرده و هيچ وقت اينطور فراموش كاري ها را دنبال نكنيد.

از آنجايي كه اين روزها كارآفرينان كلي همكار و دوست آشنا به دنياي كسب و كار دارند، بد نيست قبل از اجراي هر استراتژي كلان در شركت نظر آنها را هم جويا شويد. اينطوري حتي اگر گاهي اوقات اهميت كار تيمي از زير دست تان در برود، آنها مي توانند با يك يادآوري كليدي جان تان را بخرند.

تيم سازي با چاشني بازي: راهكاري كه همه دوستش دارند

تقويت روحيه كار تيمي در شركت ها همين طور الكي امكان پذير نيست. بسياري از كارآفرينان خبره دنيا ماه ها و حتي سال ها براي ايجاد چنين روحيه اي در بين اعضاي شركت تلاش مي كنند. نتيجه كار هم شركت هايي مثل مايكروسافت يا نايك با روحيه كار تيمي مثال زدني است. شايد فكر كنيد هميشه ايجاد روحيه كار تيمي يا حتي شكل دادن به تيم درست و حسابي نيازمند كار سخت است، اما ما در روزنامه فرصت امروز يك ميانبر جذاب براي تان در چنته داريم. اين ميانبر جذاب چيزي نيست به غير از تقويت روحيه كار تيمي با بازي و سرگرمي!

وقتي كارمندان يك شركت با هم درگير بازي هاي گروهي شوند، ناخودآگاه روحيه كار تيمي شان بهبود پيدا خواهد كرد. اگر شك داريد كافي است به شيوه دوست پيدا كردن تان در دوران مدرسه فكر كنيد. معمولا دوستي هاي صميمي آن دوران از دل بازي هاي مختلف پاي مي گرفت. خب اگر كودكان مي توانند اين طوري دوست پيدا كرده و روحيه كار گروهي شان را تقويت كنند، چرا شما نتوانيد همين فرمول را بازسازي كنيد؟

اين روزها كلي ايده مختلف براي بازي و سرگرمي دم دست مردم دنيا قرار دارد. از كنسول هاي بازي گرفته تا گوشي هاي هوشمند و حتي بازي هاي سنتي مثل اسم و فاميل، همه و همه در خدمت شادي و سرگرمي ماست. يادتان باشد شما قرار نيست مسابقه اعضاي شركت سر رقابت صرف باشد، بلكه بايد آن را طوري طراحي كنيد كه صميميت بيشتري بين آنها ايجاد شود. اينطوري كم كم فرصت هاي بي نظيري براي تقويت روحيه آنها و ترغيب شان به سمت كار تيمي پيدا مي كنيد. توصيه ما در اين بخش طراحي بازي ها به گونه اي است كه نيازمند كار تيمي باشد. اين طوري دست كم اعضاي شركت در يك بازي ساده طعم كار تيمي را خواهند چشيد. در قدم بعد مي توانيد از دل همين بازي هاي دوستانه پُلي به سوي تقويت كار تيمي در پروژه هاي شركت بزنيد.

استخدام كارمنداني با مهارت هاي متفاوت: همه چيز از تفاوت ها شروع مي شود

اگر قرار است كار تيمي در شركت شما خيلي خوب جواب دهد، نبايد اعضاي شركت همه شبيه هم باشند. اگر يادتان باشد در ابتداي مقاله گفتيم فقط كساني كه مهارت و استعدادهاي متفاوتي دارند مي توانند از يكديگر درس هاي مهم بگيرند. پس نبايد انتظار داشته باشيد در دپارتماني كه همه اعضا مهارت و حتي عادت هاي مشابهي دارند، آب از آب تكان بخورد. فرمول طلايي ما در اين بخش استخدام نيروي كار با تفاوت هاي محسوس در مهارت و حتي زمينه هاي فرهنگي است. اين طوري زمين بازي براي تقويت استراتژي كار تيمي كاملا هموار خواهد شد.

صرف نظر از تقويت روحيه كار تيمي، گاهي اوقات تقويت انگيزه كارمندان هم مثل عبور از هفت خان رستم مي شود. در چنين شرايطي شما چاره اي به غير از تمركز بر روي راهكارهاي زمانبر نداريد. با اين حال اگر از همان ابتدا تنوع كارمندان تان را لحاظ كنيد، ديگر روحيه بخشي به آنها مثل ماموريت غيرممكن نخواهد شد. يادتان باشد كارمندان خيلي سريع از هم تاثير مي پذيرند. اين يعني اگر ويژگي كارمندان تان با هم فرق داشته باشد، خيلي سريع روي هم اثر گذاشته و كارتان براي تقويت روحيه‎ شان ساده مي شود. از طرف ديگر توسعه كار تيمي در چنين شركتي نيز مثل آب خوردن خواهد بود.

يادتان باشد شما براي استخدام تك تك اعضاي شركت تان بايد تنوع مورد نياز را مد نظر قرار دهيد. اينطوري ديگر مو لاي درز كارتان نمي رود. متاسفانه گاهي اوقات كارآفرينان اين نكته مهم را فراموش مي كنند. نتيجه اش هم استخدام كارمنداني است كه هيچ ارتباطي با هم ندارند. پس دفعه بعد كه پشت ميز بررسي رزومه هاي استخدام نشستيد، يادتان باشد آدم هاي شبيه به هم را كنار يكديگر قرار ندهيد؛ به همين سادگي.

استفاده از تست هاي شخصيتي: تيم سازي به سبك حرفه اي ‎ها

گاهي اوقات شما هر چقدر هم كه تلاش كنيد، نمي توانيد از دل بعضي از آدم ها يك تيم كاردرست بيرون بكشيد. اين نكته بيشتر از اينكه ضعف شما را نشان دهد، مربوط به ناتواني تان براي شناخت شخصيت كارمندان تان است. هرچه باشد بعضي وقت ها شما بايد قيد كارمندان تان را بزنيد تا امنيت و سلامت تيم تان تضمين شود. اگر در تيم شما بعضي از افراد هيچ جوره با چارچوب كار تيمي كنار نمي آيند، لازم نيست خيلي آنها را تحمل كنيد. خيلي از كارآفرينان همين كه چند نفر در تيم شركت ايجاد مزاحمت كرده يا با قواعد كار تيمي هماهنگ نمي شوند، عذرشان را مي خواهند. قبول دارم اين كار خيلي سنگين به نظر مي رسد، اما نبايد اجازه دهيد ملاحظات اينچنيني اوضاع تان را به هم بريزد.

توصيه ما در اين بخش براي ايجاد يك تيم منسجم و كاردرست استفاده از تست هاي شخصيت شناسي است. چنين تست هايي به طور معمول به وفور در اينترنت دست به دست مي شود. با اين حال شما قرار نيست همينطور الكي به يكي از اين تست ها اعتماد كنيد؛ چراكه بايد چاشني كسب و كار را هم مد نظر داشته باشيد. خيلي از تست ها براي زندگي معمولي طراحي شده، اما از آنجايي كه قواعد كسب و كار هميشه متفاوت است بايد با احتياط كامل عمل كنيد. اگر از ما مي شنويد، بهترين سايتي كه تست هاي كاربردي پيش پاي شما قرار مي دهد «16Personalities.com» است. اين سايت به شما فرصت شناسايي دقيق تيپ شخصيتي كارمندان را مي دهد. از اين مرحله به بعد شما بايد مطمئن شويد برنامه هاي تان براي تقويت روحيه كار تيمي با تيپ شخصيتي همه اعضا هماهنگي دارد. وگرنه وسط راه كارتان حسابي بيخ پيدا خواهد كرد.

بعد از اينكه شما اطلاعات مربوط به تيپ شخصيتي كارمندان را مطالعه كرديد، بايد آن را در اختيار خودشان هم قرار دهيد. هرچه كارمندان اطلاعات دقيق تري درباره تيپ شخصيتي خود و ديگران داشته باشند، فرآيند همكاري راحت تر مي شود. پس به جاي اينكه الكي خودتان را درگير تست هاي بي پايان كنيد، از يك تست معتبر استفاده كرده و بقيه وقت تان را صرف اثرگذاري بر روي كارمندان كنيد. اين دقيقا همان كاري است كه سرمربي هاي حرفه اي براي قهرماني تيم فوتبال شان انجام مي دهند!

اجراي تك به تك استراتژي: روزي يك نفر را كارمند تيم كنيد!

بعضي از كارآفرينان دوست دارند راه صد ساله را يك شبه طي كنند. قبول دارم گاهي اوقات آدم حسابي شانس آورده و همه چيز مطابق ميلش پيش مي رود، اما هميشه قرار نيست شرايط اين طوري باقي بماند. باور كنيد يا نه، اغلب اوقات موفقيت هاي بزرگ در طول زمان حاصل مي شود. بنابراين بايد هرگونه فكر و خيالي درباره ميانبرهاي عجيب را كنار بگذاريد. چنين بحثي درباره ايجاد روحيه كار تيمي در شركت ها نيز مصداق دارد. اگر فكر كرده ايد همه منتظرند تا شما يكهو بدون مقدمه همه را تبديل به عاشقان كار تيمي كنيد، سخت دراشتباهيد. در عوض بايد قدم به قدم كارتان را پيش ببريد. وگرنه خيلي زود اوضاع تان به هم ريخته و ديگر نمي توانيد گليم تان را از آب بيرون بكشيد.

صرف اينكه شما چند تا از كاركنان شركت را با استراتژي كار تيمي آشنا كنيد، آينده كسب و كارتان را تضمين نخواهد كرد. تمام اعضاي شركت بايد اين استراتژي را با گوشت و پوست حس كنند. وگرنه هيچ وقت فرصت بهبود اوضاع شان را پيدا نكرده و كارتان به جاهاي باريك مي كشد. توصيه ما در اين بخش سرمايه گذاري بر روي تك تك اعضاي شركت به طور جداگانه است. اشتباه نكنيد، ما نمي خواهيم كار شما سال هاي سال طول بكشد، بلكه فقط دغدغه مان فهم دقيق كار گروهي از سوي اعضاي شركت است. اگر شما خيلي بي حوصله كارتان را پيش ببريد، شايد پيام تان به همه اعضاي شركت برسد، اما هيچ كدام از آنها حرف تان را قبول نخواهند كرد. ماجرا پيچيده شد، نه؟

ما در روزنامه فرصت امروز معتقديم شما بايد براي اجراي درست استراتژي كار تيمي در صورت امكان تك تك كارمندان را به طور خصوصي توجيه كنيد. اگر اعضاي تيم تان خيلي زياد هستند، استفاده از شيوه هاي ديگري مثل دعوت از هر دپارتمان به طور جداگانه نيز قابل قبول خواهد بود. يادتان باشد در دنياي امروز شما نمي توانيد همينطور الكي كارتان را پيش ببريد. چراكه نه كارمندان حرف هاي بي پايه تان را قبول مي كنند نه حتي مشتريان در بازار شانس مجددي براي جبران اشتباهات به شما خواهند داد. پس قبل از اينكه فرآيند اجراي استراتژي كار تيمي حسابي پيچيده شود، بايد همه جوانب را مد نظر قرار دهيد.

قدرداني از كارمندان: فراموشكاري ممنوع!

هر شركتي بعد از اينكه يك استراتژي تازه را اجرا مي كند، تا چند روز با غُرهاي تمام نشدني كارمندان دست و پنجه نرم خواهد كرد. با اين حال خيلي زود اوضاع بهتر شده و همه خيال شان بابت شرايط تازه راحت مي شود. در اين ميان شما بايد خيلي زود عملكرد مناسب كارمندان را مورد شناسايي قرار داده و در صورت امكان از آنها قدرداني كنيد. يادتان باشد همه مردم در سراسر دنيا دنبال جلب توجه هستند. اين امر در شركت هاي تجاري نيز مصداق دارد. پس اگر شما دوست داريد هميشه مورد تاييد كارمندان تان باشيد، بايد دستاوردهاي آنها را به طور متقابل مورد تاييد و شناسايي قرار دهيد. به زبان خودماني، اگر بعضي از كارمندان تان خيلي زود با شرايط كار تيمي هماهنگ شدند، بايد با سرعت هرچه تمام تر قدرداني تان را نسبت به آنها اعلام كنيد. اينطوري بقيه هم مطمئن مي شوند كار تيمي جلوي چشم شما هست.

هركار تازه اي براي آدم استرس زيادي به همراه دارد. همانطور كه يك بوكسور در اولين مسابقه اش حسابي حول مي كند، كارمندان شما هم ممكن است براي پذيرش كار گروهي با مشكل رو به رو شوند. وظيفه شما در چنين موقعيتي كمك همه جانبه به كارمندان است، در غير اين صورت اصلا به عنوان مدير يا صاحب كسب و كار نقش تان نامشخص خواهد بود!

فكر مي كنم توصيه ما در اين بخش به اندازه كافي روشن باشد كه نياز به توضيح اضافه پيدا نكند. شما فقط بايد هرچند وقت يكبار فعاليت اعضاي شركت را زير ذره بين برده و به آنهايي كه مطابق استراتژي كار تيمي فعاليت كرده اند، توجه بيشتري كنيد. گاهي اوقات يك پاداش كوچك هم در اين ميان راهگشا خواهد بود.

طراحي فرهنگ برند: آخرين گام در اجراي كار تيمي

برندهاي بزرگ هميشه فرهنگ سازماني خاص خودشان را دارند. اين فرهنگ به آنها كمك مي كند صفر تا صد كارشان را طراحي كرده و از اتفاقات غيرمنتظره دوري كنند. اگر هم مشكلي يا حتي بحراني پيش بيايد، اين فرهنگ به همبستگي اعضا براي عبور از موانع كمك مي كند. در شركتي كه كار تيمي بخشي از هويتش است، شما نمي توانيد تركيب كار تيمي و فرهنگ سازماني را ناديده بگيريد. ترجمه اين نكته به زبان خودماني يعني فرهنگ سازماني تان بايد كار تيمي را تشويق كند. وگرنه كلاه تان پس معركه خواهد بود.

بي شك توصيه هاي خيلي زيادي در فضاي اينترنت براي فرهنگ سازي در شركت وجود دارد، با اين حال اگر نظر ما را بخواهيد بايد اول از همه خودتان آستين بالا بزنيد. وقتي مدير يك شركت خودش هيچ انگيزه اي براي كار تيمي ندارد، بي شك حرفش براي هيچ كس اعتباري نخواهد داشت. پس اول از همه خودتان بايد روحيه كار تيمي از خودتان نشان دهيد. آن وقت كاركنان نسبت به همكاري بيشتر با شما ترغيب خواهند شد.

بسياري از كارمندان، حتي در شركت هاي بزرگ، حوصله نصيحت مديران را ندارند. دقيقا به همين خاطر اغلب كارآفرينان بزرگ اول از همه خودشان استراتژي هاي جديد را امتحان و اجرا مي كنند. اينطوري حداقل خيال كارمندان راحت مي شود كه درگير يكسري اوامر بي سر و ته نيستند. باور كنيد يا نه، گاهي اوقات كارآفرينان بدون اينكه سير تا پياز يك مسئله را بررسي كرده باشند، فقط از كارمندان مي خواهند مطابق ميل شان رفتار كنند. بي شك چنين عملكردي در دنياي ديجيتال و پرسرعت امروزي هيچ جايي ندارد؛ چراكه كاركنان خيلي زود متوجه پشت پرده استراتژي ها شده و عدم مشاركت شما در اجراي آنها فقط اوضاع را بدتر خواهد كرد.

همانطور كه كارگردان يك اثر سينمايي هيچ وقت قرار نيست جلوي دوربين رفته و نقش بازيگران را ايفا كند، شما هم به عنوان يك مدير نمي توانيد رفتاري شبيه كارمندان داشته باشيد. با اين حال گاهي اوقات بايد كنار آنها قدم بزنيد. اين طوري خيال شان راحت مي شود كه دست كم شما هم به كاري كه مي كنيد باور داريد. به علاوه، وقتي شما براي كار تيمي پيشقدم شويد، اين حركت بدل به نوعي فرهنگ سازي خواهد شد. آن وقت حتي بدون حضور مستقيم تان هم ديگر مشكلي براي اجراي صحيح كار تيمي پيش نمي آيد.

سخن پاياني

شما الان تمام اطلاعات مورد نياز براي اجراي درست استراتژي كار تيمي در شركت تان را داريد. يادتان باشد رمز موفقيت در كار تيمي پايداري است. پس اگر پيش خودتان فكر كرده ايد يكبار براي هميشه كار تيمي را در شركت تان توسعه مي دهيد، سخت دراشتباهيد. در عوض شما بايد خودتان را براي پيگيري مداوم كارها آماده كنيد. اينطوري كم كم مسير پرپيچ و خم كار تيمي براي تان هموار خواهد شد.
 

 

 

نويسنده: علي آل علي- كارشناس روزنامه فرصت امروز


منابع:
 


https://getsling.com
https://www.brighthr.com
https://www.nytimes.com
www.forsatnet.ir