شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نگرش سياسي بر انتشار اخبار جعلي موثر است
سه شنبه، 12 مهر 1401 - 08:31 کد خبر:50598
نتايج يك مطالعه بين المللي نشان مي دهد كه سياستمداران آمريكايي جمهوري خواه در مقايسه با سياستمداران اروپايي به طور فزاينده اي اخبار را از منابع مشكوك به اشتراك مي گذارند. اين مساله نشان دهنده تاثير نگرش سياسي در انتشار اخبار جعلي است.



نتايج يك مطالعه بين المللي نشان مي دهد كه سياستمداران آمريكايي جمهوري خواه در مقايسه با سياستمداران اروپايي به طور فزاينده اي اخبار را از منابع مشكوك به اشتراك مي گذارند. اين مساله نشان دهنده تاثير نگرش سياسي در انتشار اخبار جعلي است.

به گزارش سيناپرس، نتايج مطالعه اي كه توسط محققان دانشگاه فناوري گراتس در اتريش با همكاري دانشگاه بريستول انجام شد، نشان مي دهد اعضاي جمهوري ‌خواه كنگره آمريكا پيوندهاي بيشتري را به وب ‌سايت‌هايي كه غيرقابل اعتماد ناميده مي ‌شوند، به اشتراك مي‌ گذارند.

بر خلاف گذشته كه اخبار عمدتا از طريق روزنامه ها و راديو و تلويزيون منتشر مي شدند، امروزه منابع خبري آنلاين نقش اصلي را بر عهده داشته و متاسفانه بسياري از اين منابع، قابل اعتماد نيستند.

از سوي ديگر گسترش شبكه هاي اجتماعي سبب شده است تا به طور معمول اين اخبار توسط ده ها هزار كاربر مشاهده شده، به اشتراك گذاشته و مورد بحث قرار گيرد.

بسياري از سياستمداران ايالات متحده طرفداران زيادي در رسانه هاي اجتماعي دارند و به طور گسترده اي پذيرفته شده است كه آنچه سياستمداران به صورت آنلاين به اشتراك مي گذارند، در شكل دهي به افكار و ادراكات عمومي بسيار موثر است. با در نظر گرفتن تمام اين موارد، محققان مي گويند كه يافته هاي آنها به ويژه با توجه به اينكه انتخابات ميان دوره اي ايالات متحده كمتر از دو ماه ديگر انجام مي شود، داراي اهميت زيادي است.

از سوي ديگر بايد توجه داشت كه ميزان اطلاعات غيرقابل اعتمادي كه توسط سياستمداران در رسانه هاي اجتماعي به اشتراك گذاشته مي شود، در حال افزايش است.

طي اين مطالعه، محققان قصد داشتند اين موضوع را به صورت آماري و با ارقام ثابت كنند،بنابراين ميليون‌ها توييت اصلي توسط سياستمداران ايالات متحده آمريكا، بريتانيا و آلمان، تجزيه وتحليل شد.

بيش از 3.4 ميليون توييت ارسال شده توسط سياستمداران بين سال هاي ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ براي اين پروژه مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. به طور دقيق تر، 1.7 ميليون توييت از اعضاي كنگره ايالات متحده، ۹۶۰ هزار توييت از نمايندگان پارلمان بريتانيا و ۷۵۰ هزار توييت از نمايندگان پارلمان آلمان در اين پژوهش مورد آناليز قرار گرفتند.

در ادامه، پيوندهاي وب‌ سايت ‌هاي خارجي در آن توييت ‌ها با پايگاه داده ‌اي كه توسط ناظر رسانه NewsGuard ارائه شده بود، مقايسه شد. اين شركت اعتبار و شفافيت وب سايت هاي خبري را بر اساس مجموعه اي سفت و سخت از معيارهاي روزنامه نگاري كه مالكيت، بودجه، اعتبار و شيوه هاي شفافيت وب سايت را پوشش مي دهد، ارزيابي مي كند.

بر اين اساس مشخص شد جمهوريخواهان در سال هاي اخير به طور فزاينده اي به اشتراك گذاري مطالب از منابع غيرقابل اعتماد روي آورده اند. نكته قابل تامل اين است كه در مقايسه با سال‌هاي ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸، ميزان پيوندهاي مشكوك به اشتراك گذاشته شده توسط سياستمداران محافظه ‌كار از سال ۲۰۲۰ دو برابر شده است.

از سوي ديگر و به طور خاص، درصد لينك ‌هاي به اشتراك گذاشته شده به وب‌ سايت‌هاي غيرقابل اعتماد توسط جمهوري خواهان آمريكا در سال هاي ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ (2.4 درصد) بوده و طي سال هاي ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ بيش از دو برابر شده است.


به طور كلي، اعضاي احزاب در نيمه راست طيف سياسي در همه كشورهاي مورد مطالعه بيشتر از اين پيوندها برخوردارند اما فقط جمهوري خواهان آمريكايي اين افزايش قابل توجه را نشان مي دهند.

دكتر لاسر، از پژوهشگران ارشد اين تيم مطالعاتي در رابطه با مساله فوق توضيح مي دهد كه در ساير كشورها، اين سهم ثابت مي ماند.

به طور كلي، اعضاي جمهوري خواه كنگره تقريباً ۹ برابر بيشتر از اعضاي دموكرات كنگره داراي پيوندهاي غيرقابل اعتماد هستند. در همين حال، سياستمداران اروپايي احتمال كمتري دارند كه پيوندهايي به سايت هاي غيرقابل اعتماد به اشتراك بگذارند.

پروفسور استفان لواندوفسكي رئيس بخش روانشناسي شناختي در دانشگاه بريستول، و سرپرست اين تيم پژوهشي نيز در اين رابطه مي گويد: سياستمداران بخشي از نخبگان تحصيل كرده هستند. رفتار آنها نوعي قطب نما است كه چه چيزي از نظر اجتماعي قابل قبول است و چه چيزي نيست.

من فكر مي كنم كه وقتي افراد در سياست به طور فزاينده اطلاعات نادرست يا اخباري را از منابعي ارسال مي كنند كه چندان قابل اعتماد نيستند، بسيار مشكل ساز است. عليرغم جايگاه اجتماعي بالاي آنها، مهم است كه اطلاعات به اشتراك گذاشته شده توسط سياستمداران را به طور انتقادي دريافت كنيم و منابع را زير سوال ببريم.

شرح كامل اين مطالعه در آخرين شماره مجله تخصصي PNAS Nexus منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسيني