شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : حكايت راويان عقل در «مديريت ارتباطات» شماره ١٤٨
دوشنبه، 4 مهر 1401 - 13:33 کد خبر:50558
شمارۀ ١٤٨ماهنامۀ مديريت ارتباطات در پرونده‌اي ويژه به موضوع ارتباطات علم و فناوري پرداخته است. در اين شماره مطالب و يادداشت‌هاي ديگري درباره ادبيات مهاجرت و تاثير مهاجرت نوبسندگان و روشنفكران بر يك جامعه، آسيب‌شناسي نفوذ سلبريتي‌ها در كلاهبرداري‌هاي جديد، تحليلي بر جهان ارتباطي افراد اوتيستيك و ... آورده شده است.



 

شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| شمارۀ ١٤٨ماهنامۀ مديريت ارتباطات در پرونده‌اي ويژه به موضوع ارتباطات علم و فناوري پرداخته است. در اين شماره مطالب و يادداشت‌هاي ديگري درباره ادبيات مهاجرت و تاثير مهاجرت نوبسندگان و روشنفكران بر يك جامعه، آسيب‌شناسي نفوذ سلبريتي‌ها در كلاهبرداري‌هاي جديد، تحليلي بر جهان ارتباطي افراد اوتيستيك و ... آورده شده است.


به گزارش روابط‌عمومي ماهنامه مديريت ارتباطات، شماره شهريورماه اين مجله به مديرمسئولي اميرعباس تقي‌پور و سردبيري علي وراميني روي پيشخوان مطبوعات قرار گرفت. در ادامه خلاصه‌اي از مطالب اين شماره را مي‌خوانيم:


تجربه كرونا نشان داد كه عدم اطمينان به علم چه آسيب‌هاي گسترده و عميقي مي‌تواند به زيست جمعي بزند. همين تجربه كفايت مي‌كند تا ضرورت ارتباطات علم را بيشتر متوجه شويم و به كاركرد آنچه در ايران به نام «ترويج‌گري علم» شناخته مي‌شود، پي ببريم. ارتباطات علم و فناوري حوزه شناخته‌شده‌اي در زير مجموعه ارتباطات است. چيزي كه شكل و محتواي ارتباطات علم را مشخص مي‌كند، مخاطب و هدف از برقراري ارتباط است، اما آنچه به‌طور فلسفي به همه اين كنش‌ها و فعاليت‌ها معنا و مشروعيت مي‌بخشد، ارزش علم در جهان تفكر و معناست.


در اين پرونده با رضا منصوري، كيهان‌شناس، فيزيكدان و مبدع واژۀ «ترويج‌گري علم» گفت‌وگوي مفصلي انجام داده‌ايم. ايشان معتقدند يكي از كاركردهاي اصلي دانشگاه عمومي‌كردن دانش است. زهرا اجاق، پژوهشگر ارتباطات هم در مقاله‌اي به ضرورت ارتباطات علم پرداخته است. همچنين در اين پرونده ميزگردي با حضور سياوش صفاريان‌پور، پژمان نوروزي، و اميرحسن موسوي مروجان علم و بنيان‌گذاران پادكست فلسفۀ علم داريم. آنها در اين ميزگرد به اين موضوع اشاره مي‌كنند كه چرا راه ترويج‌گري علم در ايران از مسير كيهان‌شناسي و نجوم گذشته است.


ادبيات مهاجرت


گفت‌وگوي ماه اين شمارۀ ماهنامۀ مديريت ارتباطات با محمود حسيني‌زاد، نويسنده و مترجم نام‌آشناي ايراني است. با او درباره كار نويسندگي در غربت يا ادبيات مهاجرت صحبت كرد‌ه‌ايم، دربارۀ اينكه چرا نويسندگان ما در غربت نتوانستند فروغ داخلي خود را تكرار يا حتي حفظ كنند. او در اين گفت‌وگو مي‌گويد: «وقتي كسي از كشوري مثل ايران، افغانستان يا عراق، يمن و... به غرب مي‌آيد، طول مي‌كشد تا خودش را با فرهنگ و مقررات اجتماعي اينجا تطبيق دهد و با فكر «بيگانه‌ستيزي» كه در اين كشور هست، كنار بيايد. تمام اين مسائل، دست‌وپاي او را مي‌بندد و زمان مي‌برد تا بتواند با اين اجتماع كنار بيايد.»


ساقه‌هاي بيرون از خاك


مروري مي‌كنيم بر بعضي ديگر از مقاله‌هاي اين شماره: اميرعباس تقي‌پور در سرمقالۀ اين شماره دربارۀ ضرورت آرشيوسازي به‌عنوان يكي از مهم‌ترين كارهاي روابط عمومي هر سازمان گفته است. علي وراميني در سخن سردبير اين ماه در يادداشتي با عنوان ساقه‌هاي بيرون از خاك، نگاهي داشته به تأثير مهاجرت نويسندگان و روشنفكران بر تضعيف دولت-ملت.


امير جديدي، عكاس و روزنامه‌نگار در مطلبي با عنوان «رئيس‌جمهور به همراه خانواده روي سكوي آزادي» درباره حضور مردان و زنان سياست در اينستاگرام بدون آنكه قواعدش را بدانند، گفته است.


اشكان قشقايي، در سلسله‌مطالبش در صفحۀ جعبه‌سفيد از شرايط معماري در عصر سرسام‌آور اطلاعات گفته است. عليرضا عبداللهي‌نژاد، استاد گروه روابط عمومي دانشگاه علامه طباطبايي به روابط عمومي‌هاي دور از مركز پرداخته و اينكه اين دور بودن چه پيامدهايي برايشان داشته است.


مصطفي سليماني، نويسنده و روان‌شناس در مطلبي تحليلي جهان ارتباطي افراد اوتيستيك را به ميانجي فيلم معروف فارست گامپ تحليل كرده است. يلدا شايسته‌فر، ويراستار دربارۀ پاكيزه‌نويسي نوشته است. مريم بهريان، روان‌شناس به آسيب‌شناسي نفوذ سلبريتي‌ها در كلاهبرداري‌هاي جديد پرداخته و همچنين وحيد آگاه، مجيد نجارزاده و غلامرضا حداد، استادان حقوق دربارۀ صيانت خاموش و پيامدهاي آن گفته‌اند.


اعضاي تحريريه اين شماره را حسن نمكدوست تهراني، سبا حيدرخاني، امير جديدي، مسعود شاه‌حسيني، محسن آزموده، آرمين هاشمي، ابوالفضل رجبي، محسن محمودي و نوا ذاكري تشكيل داده و رئيس شوراي سياست‌گذاري اين ماهنامه سيدغلامرضا كاظمي‌دينان، مدير اجرايي و هماهنگي: بهنام تقي‌پور، طراح جلد: جليل نوربخش، گرافيك: نگار آشتياني و روابط‌ عمومي: يگانه قاسمي هستند.


شماره 148ماهنامه مديريت ارتباطات را مي‌توان از ديجي‌كالا يا نسخه الكترونيك تمامي شماره‌ها را از مگيران و طاقچه تهيه كرد. علاقمندان جهت تهيه نسخه فيزيكي يا دريافت اشتراك مي‌توانند با شماره 021۸۸۳۵۶۴۳۶ تماس بگيرند.
 

انتهاي پيام