شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : هوش مصنوعي چگونه در زندگي روزمره مان رخنه كرده است؟
پنجشنبه، 31 شهریور 1401 - 19:59 کد خبر:50541
وقتي در مورد «هوش مصنوعي» صحبت مي‌كنيم، در مورد الگوريتم‌هايي حرف مي‌زنيم كه هوش انساني را با تقليد از رفتارهايي مانند «يادگيري» و «حل مسئله» شبيه‌سازي مي‌كنند. برنامه‌هاي مبتني بر هوش مصنوعي متفاوت هستند، آنها بر روي مجموعه داده‌هاي عظيم توسط دانشمندان «آموزش» داده مي‌شوند و در طي اين آموزش ويژگي‌ها و قابليت‌هاي جديدي را به دست مي‌آورند.



شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| هوش مصنوعي، به شيوه‌هاي گوناگون زندگي‌هاي ما را امن‌ تر، آسان‌ تر و سالم‌ تر مي‌كند. اما از سوي ديگر نيز مي‌تواند تهديدي جدي براي حقوق ما و كل جامعه باشد. در ادامه به 9 شيوه‌اي كه هوش مصنوعي از طريق آنها بر زندگي‌ مان اثر مي‌گذارد، اشاره مي‌كنيم.

به گزارش سيناپرس، گسترش هوش مصنوعي به دليل اينكه كارها را بسيار آسان‌تر و زمان انجام آنها را كمتر مي‌كند اغلب مورد تشويق قرار مي‌گيرد. با اين حال، استفاده از هوش مصنوعي هزينه خاص خودش را هم دارد.

هوش مصنوعي چالش‌ها و تهديدهاي اخلاقي، اجتماعي و حقوقي بزرگي را براي جوامع ما ايجاد مي‌كند. اين چالش‌ها و تهديدها بايد به دقت مورد بررسي قرار گيرند، كاهش داده شوند و در برخي موارد از بين بروند.


هوش مصنوعي چيست؟

وقتي در مورد «هوش مصنوعي» صحبت مي‌كنيم، در مورد الگوريتم‌هايي حرف مي‌زنيم كه هوش انساني را با تقليد از رفتارهايي مانند «يادگيري» و «حل مسئله» شبيه‌سازي مي‌كنند. برنامه‌هاي مبتني بر هوش مصنوعي متفاوت هستند، آنها بر روي مجموعه داده‌هاي عظيم توسط دانشمندان «آموزش» داده مي‌شوند و در طي اين آموزش ويژگي‌ها و قابليت‌هاي جديدي را به دست مي‌آورند.

حالا در اين مقاله مي‌خواهيم 9 راهي را بيان كنيم كه به واسطه آنها، هوش مصنوعي بر زندگي روزمره ما تأثير مي‌گذارد يا احتمالاً در مدت كوتاهي بر زندگي روزمره‌مان اثرگذار خواهد بود.

1. تكنولوژي شناخت چهره

فناوري تشخيص چهره به‌تدريج به تجربه روزمره ما تبديل شده است، چه از طريق دوربين‌هاي مدار بسته نصب‌شده در مكان‌هاي عمومي و چه از طريق فناوري‌هاي تشخيص چهره همراه با تلفن‌هاي هوشمند. در گوشي‌هاي هوشمند، قابليت هوش مصنوعي معمولا براي قفل و باز كردن دسترسي استفاده مي‎شود.

داده‌ها از دستگاه شما خارج نمي‌شوند، فقط براي صرفه جويي در زمان تايپ رمز عبور يا كد شما وجود دارد. خب تا اينجا همه چيز خوب است اما صبر كنيد، خطر در كمين است. مثلا ممكن است ديگران در هنگام خواب قفل گوشي شما را با نشان دادن صورتتان باز كنند. اين فناوري ممكن است دور زده شود و داده‌هاي ذخيره‌شده در تلفن شما را در دسترس افراد غيرمجاز قرار دهد.


2. سرآشپزهاي رباتيك

باور كنيد يا نه، سرآشپزهاي رباتيك در حال حاضر هم در بازار وجود دارند. اگرچه هنوز اين فناوري ارزان نيست، اما ممكن است در سال‌هاي آينده گسترش يابد، درست مانند دستگاه‌هاي چك اوت خودكار در سوپرماركت ها.

سرآشپز رباتيك، همان‌طور كه از نامش پيداست، رباتي است كه آشپزي مي‌كند. تا اينجاي كار، موضوع چندان عجيب نيست. اما قضيه زماني جالب مي‌شود كه اين سرآشپز رباتيك با دست يافتن به ديتاهاي مربوط به شيوه خورد و خوارك و حتي سوابق پزشكي (مانند حساسيت به خوراكي‌ها يا داشتن بيماري‌هايي نظير ديابت و فشار خون)، بر اساس اين اطلاعات برايتان غذا درست مي‌كند. البته بسياري از افراد اين ميزان از دسترسي به اطلاعات شخصي را چالش‌برانگيز و ناخوشايند مي‌دانند.


3.شخصي‌سازي خريد

فروشگاه آنلاين از كجا مي‌داند كه من به خريد آن جفت كفش ورزشي سفيد فكر مي‌كردم؟ در واقع فناوري هوش مصنوعي به‌طور گسترده توسط سايت‌هاي خريد آنلاين براي ايجاد توصيه‌هاي مناسب به مشتري‌ها استفاده مي‌شود. سايت‌ها سابقه مرور، اولويت‌ها و علايق شما را جمع‌آوري مي‌كنند، همچنين فعاليت شما را در برنامه‌ها و وب‌سايت‌هاي شركت‌هاي ديگر نيز رديابي مي‌كنند.

با استفاده از هوش مصنوعي، برندها مي‌توانند هوشمندانه تر و كارآمدتر داده‌ها را اسكن كنند تا رفتار مشتري را پيش‌بيني كنند و توصيه‌هاي مرتبط و مفيدي را به مصرف‌كنندگان ارائه دهند.


4. دستيارهاي صوتي ديجيتال

دستيار صوتي ديجيتال ابزاري است كه همه ما هرازگاهي از آن استفاده مي‌كنيم و در اكثر گوشي‌هاي هوشمند يافت مي‌شود. آنها به كاربر اجازه مي‌دهند تا با استفاده از فرمان گفتاري جستجو كند و همچنين اطلاعات را از طريق سنتز صدا بازيابي كند. در بسياري از خانه‌هاي جهان اول، دستيارهاي صوتي ديجيتال جداگانه نيز وجود دارد كه براي روشن و خاموش كردن راديو، سفارش بليط قطار يا ارسال پيام به عزيزان استفاده مي‌شود.


5. خانه‌هاي هوشمند

مانند تلفن‌ها، خانه‌ها هم در حال «هوشمند شدن» هستند. ترموستات‌هاي ما در مورد ترجيحات و عادات روزانه ما ياد مي‌گيرند، مثلا وقتي از سفر به خانه برمي‌گرديم با دماي ايده‌آل خود مواجه مي‌شويم. برخي از يخچال‌ها ليستي از آنچه شما نياز داريد را بر اساس آنچه در آن وجود ندارد، آماده مي‌كنند و توصيه‌هايي براي نوشيدني مناسب شام خواهند داشت. و البته، دستيارهاي ديجيتالي با كنترل صوتي مي‌توانند به سيستم‌ها و دستگاه‌هاي هوشمند شما متصل شوند، به‌طوري كه مي‌توانيد بگوييد «نور بيشتر» تا نور محيط بيشتر شود.


6.ارسال ايميل و پيام

بسياري از ما هر روز حداقل يك (يا چند) ايميل و شايد بيش از چند پيام متني ارسال مي‌كنيم. توابع متن پيشگوي مبتني بر اساس هوش مصنوعي به ما كمك مي‌كنند تا پيام هاي خود را بنويسيم. اين امكان گاهي اوقات منجر به تبادلات خنده‌دار مي‌شود، اما به‌طور كلي، اگر در طول روز پيام‌هاي زيادي بنويسيد، اين فناوري واقعاً مي‌تواند زندگي شما را آسان‌تر كند. با اين حال، فكر نكنيد كه در اينجا مطلقاً هيچ نگراني بالقوه اي وجود ندارد - كلمات كليدي كه تلفن يا رايانه شما ياد مي‌گيرد ممكن است در مورد شما چيزهاي زيادي بگويد اگر در اختيار افراد ناشناس قرار بگيرد، ممكن است برايتان دردسرساز شود، پس اگر از اين تكنولوژي استفاده مي‌كنيد، حواستان را خوب جمع كنيد.

7.جستجو در گوگل

بسياري از ما نمي توانيم يك روز را بدون جستجو در گوگل براي يافتن پاسخ يا محصولي كه نياز داريم، سپري كنيم. موتورهاي جستجو بدون كمك هوش مصنوعي نمي‌توانند كل اينترنت را اسكن كنند و آنچه را كه مي‌خواهيد ارائه دهند. آن تبليغاتي كه به نظر مي رسد شما را دنبال مي‌كنند، به ياد داريد؟ بله، تبليغات هم توسط هوش مصنوعي فعال مي‌شوند، آنها بر اساس سابقه جستجوي شما ارانه مي‌شوند و با هدف قرار دادن مواردي كه الگوريتم‌ها معتقدند براي شما ارزشمندند، برايتان شخصي‌سازي شده‌اند. ضمن اينكه هنگام جستجو نيز برخي پيشنهادها بر اساس سوابق جستجوهاي قبلي، ارائه مي‌شوند.


8. برنامه‌هاي پخش جرياني

در پايان روز، زماني كه زمان استراحت فرا مي‌رسد، بسياري از ما به سرويس‌هاي پخش آنلاين فيلم و سريال روي مي‌آوريم. موتور توصيه‌هاي اين شركت‌ها با هوش مصنوعي كار مي‌كند و از سابقه مشاهده گذشته شما، پيشنهادهاي جديدي برايتان دارند (از جمله ژانرها، بازيگران، دوره‌هاي زماني و موارد ديگر).

برنامه‌هاي پخش جرياني يا استريم، برنامه‌هايي براي پخش، فيلم، سريال، بازي و... در بستر اينترنت هستند. به‌نظر مي‌رسد اين برنامه‌ها به‌مرور جايگزين رسانه‌هاي سنتي نظير راديو و تلويزيون شوند.

9.مراقبت‌هاي بهداشتي

تاثير هوش مصنوعي بر مراقبت‌هاي بهداشتي گسترده و عميق است. هوش مصنوعي مي‌تواند به افراد كمك كند تا سالم بمانند. برنامه‌هاي كاربردي سلامت مبتني بر هوش مصنوعي، مردم را براي داشتن سبك زندگي سالم تشويق مي‌كنند. هوش مصنوعي به دليل ظرفيتش در تجزيه و تحليل داده‌ها، براي تشخيص دقيق‌تر بيماري‌ها مانند سرطان (در مراحل اوليه‌شان) استفاده مي‌شود. علاوه بر اين، هوش مصنوعي به پزشكان براي يافتن بهتر نشانه‌ها، تشخيص دقيق‌تر و درمان بهتر نيز كمك مي‌كند.
 

مترجم: زهرا علي‌دوست
منبع: liberties.eu
https://sinapress.ir