شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : كتاب «روابط‌عمومي در عصر متاورس» منتشر شد
جمعه، 25 شهریور 1401 - 16:15 کد خبر:50515
اين كتاب شامل دو بخش و هفت فصل با عنوان‌‌هاي بخش اول: تعريف، اركان، انواع، ويژگي‌ها، مسايل حقوقي (شامل فصل اول: خاستگاه و تبيين متاورس، فصل دوم: اركان و فناوري‌هاي كليدي براي توسعه متاورس، فصل سوم: ويژگي‌هاي متاورس، فصل چهارم: انواع و كاربردهاي متاورس، فصل پنجم: مسايل حقوقي بالقوه متاورس، فصل ششم: چگونه متاورس را بسازيم، فصل هفتم: نقدها و نگراني‌ها) و بخش دوم: روابط‌عمومي و متاورس است.

 

لينك فروشگاه: https://kpri.ir/?p=10013


 

كتاب روابط‌عمومي در عصر متاورس كه به همت مهدي باقريان تدوين و تاليف شده است توسط انتشارات كارگزار روابط‌عمومي در 160 صفحه روانه بازار نشر ‌شد.


اين كتاب شامل دو بخش و هفت فصل با عنوان‌‌هاي بخش اول: تعريف، اركان، انواع، ويژگي‌ها، مسايل حقوقي (شامل فصل اول: خاستگاه و تبيين متاورس، فصل دوم: اركان و فناوري‌هاي كليدي براي توسعه متاورس، فصل سوم: ويژگي‌هاي متاورس، فصل چهارم: انواع و كاربردهاي متاورس، فصل پنجم: مسايل حقوقي بالقوه متاورس، فصل ششم: چگونه متاورس را بسازيم، فصل هفتم: نقدها و نگراني‌ها) و بخش دوم: روابط‌عمومي و متاورس است.
 

 

فهرست مطالب

پيشگفتار
مقدمه

بخش اول: تعريف، اركان، انواع، ويژگي‌ها، مسايل حقوقي ...

فصل اول: خاستگاه و تبيين متاورس

فصل دوم: اركان و فناوري‌هاي كليدي براي توسعه متاورس

فصل سوم: ويژگي‌هاي متاورس

فصل چهارم: انواع و كاربردهاي متاورس

فصل پنجم: مسايل حقوقي بالقوه متاورس

فصل ششم: چگونه متاورس را بسازيم

فصل هفتم: نقدها و نگراني‌ها


بخش دوم: روابط‌عمومي و متاورس

منابع




مقدمه كتاب

متاورس، نقطه‌ تلاقي زندگي مجازي با زندگي واقعي است و شما در اين فضاي بي‌نهايت تقريبا قادر خواهيد بود هر كاري را كه تصور كنيد انجام دهيد.


در واقع متاورس، نسل بعدي اينترنت است و پيش‌بيني مي‌شود وابستگي ما به برخي يا تعداد زيادي از پلتفرم‌هاي فعلي ديجيتال مانند گوگل، فيس‌بوك يا توييتر را از بين ببرد.


متاورس در حال حاضر به يك جنبش فراگير در جهان تبديل شده و همچنان افراد زيادي مانند متيو بال از تحليل‌گران مشهور حوزه رسانه و از بنيان‌گذاران صندوق سرمايه‌گذاري متاورس با ارايه مجموعه مقاله‌ها و تحليل‌هاي جامع در حال تعريف و شكل‌دادن به اين دنياي بسيار فوق‌العاده و جذاب هستند.


علاوه‌براين، رسانه‌هاي شناخته‌شده و بزرگ دنيا به‌طور منظم ميزگردهاي تخصصي در زمينه مسايل گوناگون پيرامون متاورس برگزار و اخبار بسيار زيادي در مورد متاورس كه توسط آينده‌شناسان و استراتژيست‌هاي متاورس تهيه ‌شده‌اند، منتشر مي‌كنند.


در بخش اخبار گوگل بيش از175000 نتيجه جستجو با عنوان "اخبار متاورس" وجود دارد كه البته هر ثانيه بر تعداد آن افزوده مي‌شود. در توييتر حدود500 توييت در هر ساعت با موضوع متاورس توليد مي‌شود.


بر اساس گزارش فصلنامه معتبر "مك‌كينزي"، در سال 2021، جستجوهاي اينترنتي براي عبارت متاورس، 7200 درصد افزايش داشته است.


بعد از انتشار اعلاميه مارك زاكربرگ مديرعامل فيس‌بوك در سال 2021، عنوان‌هاي شغلي زيادي با نام "مدير ارشد متاورس"، "كارشناس ارشد متاورس" و ساير مشاغل مرتبط با متاورس ايجاد شدند.


اگر كليدواژه متاورس را در لينكدين جستجو كنيد خواهيد ديد كه2700 تن از افراد حاضر در اين شبكه از عنوان كارشناس ارشد متاورس در عنوان شغلي و تجربيات خود استفاده كرده‌اند كه البته اين آمار در لحظه رو به افزايش است.


ديگر اينكه «سازندگان سخت‌افزارها نيز به شكلي بي‌سابقه و با سرعتي خيره‌كننده در حال كمك كردن به گسترش متاورس هستند و زمينه‌ مساعدي را براي دسترسي تعداد بيشتري از كاربران به پلتفرم‌هاي جديد متاورسي فراهم مي‌آورند».


پيشرفت‌هاي مداوم در حوزه فناوري مانند قدرت محاسباتي، رايانش ابري و لبه‌اي، واقعيت افزوده، واقعيت مجازي، هوش مصنوعي، 5جي و ساير فناوري‌ها به ما اين امكان را مي‌دهد تا به‌راحتي و با تاخير كمتري به فراجهان دسترسي پيدا كنيم. البته امروز دسترسي به "متاورس‌هاي محلي" بسياري امكان‌پذيرتر شده و همچنان دولت‌ها و شركت‌ها براي ايجاد متاورس خود و "متاورس جهاني" كه تا چند سال آينده محقق مي‌شود در تلاش هستند.


سرمايه‌گذاري‌هاي عمده در زيرساخت‌هاي متاورس واقعا آدمي را به حيرت وامي‌دارد. در سال 2021، متا10 ميليارد دلار در متاورس سرمايه‌گذاري كرد.


در 12ماه گذشته، شركت اپيك گيمز به تنهايي نه تنها 3 ميليارد دلار براي تامين مالي چشم‌انداز بلندمدت خود براي متاورس تامين اعتبار كرده، بلكه با لگو براي ساخت متاورس كودكان اعلام همكاري كرده است.


تخمين زده مي‌شود كه هزينه‌هاي واقعيت مجازي و واقعيت افزوده ، دو فناوري مهم متاورس، از ۱۲ ميليارد دلار در سال ۲۰۲۰ به ۷۲.۸ ميليارد دلار در سال ۲۰۲۴ افزايش يابد.


همچنين هزينه توليد سخت‌افزارهاي واقعيت‌هاي افزوده و مجازي مرتب در حال كاهش است تا افراد بيشتري بتوانند آن را خريداري و استفاده كنند.


بر اساس گزارش رويترز، فروش توكن‌هاي غيرقابل تعويض در نيمه اول سال 2021 به 5/2 ميليارد دلار رسيد كه 7/13 ميليون دلار بيشتر از سه ماهه اول سال 2020 است.


خوشبختانه برخي دولت‌هاي پيشرو هم وارد اين عرصه شدند و در حال انجام كارها و اجراي پروژه‌هايي هستند كه در نتيجه آن، سطح زندگي شهروندان ارتقا پيدا مي‌كند.


نشريه معتبر پي‌‌آر ‌ويك گزارش داده دولت كره جنوبي 3/3 ميليون دلار در «متاورس سئول» سرمايه‌گذاري كرده است؛ پلتفرم بسيار بزرگي كه صنايع و كسب‌وكارها را قادر مي‌سازد تا رشد كنند و به سازمان‌هاي دولتي كمك مي‌كند خدمات بهتري به شهروندان ارايه دهند.


تاكنون تعداد بسيار زيادي از سازمان‌ها و شركت‌هاي بزرگ مانند گوچي و هيونداي، جهان‌هاي مجازي‌ خودشان را ايجاد كرده‌ و دست به تجربه‌هاي متعددي در زمينه واقعيت افزوده و واقعيت مجازي زده‌اند.


چيزي كه بيش از همه اين آمارها به ما مي‌گويند اين است كه قابليت‌هاي زيادي براي ايجاد تأثير فوري و در عين حال ماندگار در متاورس براي همه بخش‌ها از جمله روابط‌عمومي‌ وجود دارد.
آيا روابط‌عمومي‌ها براي ورود به دنياي فراجهان آماده هستند؟


متاورس يك زمين بازي بسيار عالي براي روابط‌عمومي‌هاست. هم فرصت‌ جديدي را براي شخصي‌سازي پيام‌ كه به تجربه‌هاي مجازي در زمان واقعي منتهي مي‌شود فراهم مي‌كند و هم تجربه محتوايي را در دنياي هولوگرافيك و سه‌بعدي غني‌تر، كامل‌تر و همه‌جانبه‌تر مي‌كند.


تعامل با مخاطب در يك فضاي مجازي سه‌بعدي كه در آن افراد مي‌توانند با دارايي‌هاي مجازي و ساير افراد تعامل داشته باشند، جايگزين صفحه‌هاي يكنواخت خدمات و محصولات دوبعدي امروزي ‌شده و به تجربه خريد حضوري نيز نزديك‌تر مي‌شود.


همچنين در فضاي متاورس، گونه‌هاي جديدي از محتوا در اختيار ما قرار مي‌گيرد كه تاثيرگذاري و اثربخشي آن‌ها بسيار بالاتر از چيزي است كه بتوان فكرش را كرد. در روابط‌عمومي، ملاك و مبناي انتخاب ابزارها و فنون، ميزان تاثيرگذاري است و متاورس در نهايت در پي تحقق چنين رويايي است.


شما حتي برخي از اين محتواها و پيام‌ها را مي‌توانيد در قالب طراحي و فروش بازي‌هاي جديد ارايه كنيد و همچنين خلق تجربه‌هاي جديد كه قابليت آن در بازي‌هاي فعلي و آينده شركت‌ها و سازمان‌ها وجود خواهند داشت كه روابط‌عمومي‌ها مي‌توانند در انتقال پيام‌ها از آن‌ها استفاده كنند يا بازي‌هاي خاص خودشان را بسازند. مهمتر از همه، محتوا و تجربه‌هاي توليدشده در متاورس براي همه كاربران پرشمار متاورس هم قابل‌استفاده و هم قابل به‌اشتراك‌گذاري است.


خلاصه اينكه متاورس فرصت‌هاي زيادي براي روابط‌عمومي‌ها ايجاد خواهد كرد و ما در اين كتاب سعي خواهيم كرد به فراخور اطلاعات موجود بخشي از آن را با شما به‌اشتراك بگذاريم تا علاوه بر آشنايي با دنياي متاورس و سازوكارهاي آن، تاثيرهاي فراجهان بر صنعت روابط‌عمومي را بهتر و بيشتر بشناسيم؛ چراكه مسيرِ آينده‌ي روابط‌عمومي‌ به سمت متاورس خواهد بود و ضرورت دارد روابط‌عمومي‌ها اقدام به تدوين استراتژي براي آينده‌اي كنند كه در آن، متاورس نقشي محوري و اصلي دارد.مي