شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : كسب درآمد 9 ميليون نفر از شبكه هاي اجتماعي / نگراني از اجراي سليقه اي طرح صيانت
پنجشنبه، 17 شهریور 1401 - 08:58 کد خبر:50470
شوراي عالي فضاي مجازي در حالي به رياست رئيس جمهوري بخش مهمي از طرح صيانت را تصويب و به قوانين خود اضافه كرد كه عادل طالبي، كارشناس حوزه فضاي مجازي معتقد است اجراي اين قانون مبهم و كلي، درآمد ۹ ميليون نفر را به صورت مستقيم تهديد مي كند و حقوق دانان بايد از فرصت استفاده كرده و از شوراي عالي فضاي مجازي به ديوان عدالت اداري شكايت برند.




 شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| شوراي عالي فضاي مجازي در حالي به رياست رئيس جمهوري بخش مهمي از طرح صيانت را تصويب و به قوانين خود اضافه كرد كه عادل طالبي، كارشناس حوزه فضاي مجازي معتقد است اجراي اين قانون مبهم و كلي، درآمد ۹ ميليون نفر را به صورت مستقيم تهديد مي كند و حقوق دانان بايد از فرصت استفاده كرده و از شوراي عالي فضاي مجازي به ديوان عدالت اداري شكايت برند.
 
 به گزارش اقتصاد۲۴- ميناسادات حسيني، محمد كشوري، كارشناس فناوري اطلاعات در توئيتي از تصويب بخشي از طرح صيانت در شوراي عالي فضاي مجازي به رياست رئيس جمهور خبر داده و نوشته است: در بخشي از طرح موسوم به طرح صيانت (بر اساس نسخه ۹ بهمن به نام نظام تنظيم گري) كه شامل اعضا و اختيارات كميسيون عالي تنظيم مقررات بوده و براي تصويب به شوراي عالي فضاي مجازي ارجاع شده بود، توسط اين شورا به تصويب رسيد و براي اجرا ابلاغ شد.
 
 وي افزود: به اين ترتيب كميسيون عالي تنظيم مقررات با تركيب اعضا و وظايف كاملا متفاوت نسبت به گذشته در جايگاه «تنظيم گر تنظيمگران» فضاي مجازي ايفاي نقش مي كند.
 
 اينترنت بيش از اين كند مي شود
 
 عادل طالبي، كارشناس حوزه فضاي مجازي به اقتصاد ۲۴ گفت: اين طرح در كليات همان نسخه بهمن است، ولي تغييرات محدودي نيز داشته است. به طور مثال در طرح صيانت قوانين به طور مستقيم در كميسيون مربوط به طرح صيانت تصويب مي شود، اما در طرح جديد يك طرح مي بايست علاوه بر كميسيون طرح صيانت در شوراي عالي فضاي مجازي نيز به تاييد برسد.
 
 وي با اشاره به اينكه طبق يكي از بند هاي اين مصوبه، انسداد مربوط به خدمات دهندگان فضاي مجازي با بيش از سه ميليون كاربر پيش از اقدام مي بايست به مركز ملي فضاي مجازي اطلاع داده شود، گفت: در حال تصويب قانوني هستند كه مبهم و كلي است. به عبارتي درصدد تصويب قانوني هستند كه هر كاري خواستند با اينترنت بكنند.
 
 نگراني شديد از اجراي سليقه اي طرح صيانت
 
 اين كارشناس حوزه فضاي مجازي مي گويد: گرچه خود قانون مهم است، ولي مجري قانون و چگونگي اجراي آن از خود قانون مهم تر است. در حقيقت نگراني ما اين است كه اين قانون به صورت سليقه اي اجرا شود و به عبارتي سلايق و علايق آن گروهي كه تصويب كننده آن هستند، اعمال شود.
 
 طالبي ادامه داد: البته بي قانوني خوب نيست، ولي اين قانون به شكل كلي است و ما نگرانيم كه تصويب كنندگان آن، قانون را با چه جزئياتي اجرايي خواهند كرد. به همين دليل تاكيد داريم كه اين گونه قوانين مبهم، كلي و كوتاه نبايد باشد.
 
 ضرب الاجل براي كاهش سرعت اينترنت
 
 اين كارشناس حوزه فضاي مجازي در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبني بر اينكه آيا سرعت اينترنت دبا اجراي رسمي اين قانون باز هم كاهش مي يابد، گفت: به طور قطع كاهش پهناي باند و كاهش سرعت اينترنت را خواهيم داشت. در ساير مصوبه ها آمده كه نسبت ۷۰ به ۳۰ اينترنت بايد رعايت شود؛ بنابراين وزارت ارتباطات بايد ۷۰ درصد ترافيك را داخلي و مابقي را صرف خارجي كند؛ بنابراين وزارت ارتباطات مجبور است از ترافيك خارجي اينترنت كم و بر ترافيك داخلي بيفزايد.
 
 طالبي ادامه داد: در حال حاضر بخش عمده اي از ترافيك خارج از ايران ما مربوط به اينستاگرام و
واتساپ است و طبق قانون اگر اين طرح اجرايي شود، اينترنت خارجي بيش از اين كند خواهد شد.
 
 ۹ ميليون نفر در معرض تهديد
 
 اين كارشناس فضاي مجازي با بيان اينكه هم اكنون نيز به شكل مشخص و ملموس اختلال را در اينترنت مي بينيم، گفت: هرچند وزير ارتباطات اذعان دارد كه سرعت اينترنت افزايش يافته، ولي منظور او سرعت اينترنت داخل كشور است در حالي كه ۸۰ درصد مصرف اينترنت خارجي است و در واقعيت اينترنت خارجي است كه كند شده و سرعت اينترنت داخلي افزايش يافته است.
 
 طالبي ادامه داد: در حال حاضر ۹ ميليون نفر به طور مستقيم از شبكه هاي اجتماعي كسب درآمد مي كنند و با كند شدن اينترنت حداقل ۹ ميليون نفر آسيب مستقيم مي بينند. تاثيراتي كه اين طرح بر جامعه مي گذارد، مشهود نيست و با تاخير ديده مي شود مثل تشديد موج مهاجرت نخبگان. اين تبعات نتيجه طرح هاي ناآگاهانه و غيرعقلايي خواهد بود. سرمايه مهمي به نام منابع انساني با اجراي چنين طرح هايي از دست مي رود.