شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : « كاركرد فرهنگي شبكه هاي تلويزيوني ماهواره اي »
جمعه، 18 شهریور 1401 - 04:42 کد خبر:50463
آموزش سواد رسانه اي به زنان در خصوص برنامه هاي شبكه تلويزيون و تاثيرات فرهنگي آنها بسيار موثر است. هوشيار سازي فرهنگي و اجتماعي جامعه ازضروريات توسعه فرهنگي است. بايد متفكران منتقد ديده شوند با توجه به اينكه فناوري هاي ارتباطي جوامع مختلف را متحول ساخته بر فهم و ادراك ما از خودمان و تنوع فرهنگي ما تاثير مي‌گذارد.



شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| تلويزيون در نيمه دوم قرن بيستم پرجاذبه ترين فناوري زندگي بشري بوده است. كمتر خانه و محيط انساني را بتوان بدون تلويزيون تصور كرد .سرعت تحولات رسانه‌اي به ويژه در زمينه شبكه هاي تلويزيوني ماهواره اي شتابان است. تحولات فناورانه در عرصه تلويزيون آن را به پديده‌اي در حوزه فناوري ماهواره‌ها تبديل كرد. اين شتاب تحولات پيامدها و آثار فرهنگي اجتماعي چشمگيري بر جامعه و مخاطبان به ويژه زنان دارد.


زنان به ويژه زنان خانه دار، دختران نوجوان و جوان بخش مهمي از مخاطبان را در پخش سراسري شبكه تلويزيوني ماهواره اي را شامل مي‌شوند كه در اغلب اوقات در معرض پيام هاي تجاري با موضوع سبك زندگي قرار مي‌گيرد پيام هايي كه بنا به خاصيت تاثيرگذار رسانه تلويزيون نوع مصرف و سبك زندگي آن را دستخوش تغيير مي سازد و از آنجا كه آگهي ها حاوي ميزان زيادي از پيام هاي اقناعي هستند مي توانند بر نگرش و رفتار مخاطبان تاثير بگذارند. از آنجا كه امروزه تلويزيون ماهواره اي در جاي جاي جامعه حضور دارند عملكرد تلويزيون ماهواره اي در عرصه فرهنگ يك جامعه بسيار محل تامل خواهد بود تلويزيون يك عامل فرهنگي به ويژه توليد كننده و توزيع كننده معاني دانست تلويزيون برنامه‌هاي ايجاد مي‌كند كه مشحون از معاني بالقوه هستند و تلاش مي‌كند اين معنا دار بودن را كنترل و آن را به سوي معاني مرجع خاصي سوق دهد.


چنين است كه امروزه شبكه هاي تلويزيوني ماهواره اي يكي از مهمترين و فراگير ترين رسانه هاي جمعي محسوب مي‌شوند .بيشترين تاثير را در حوزه فرهنگ دارند و با تغيير رويكرد فرهنگي مخاطبان زمينه را براي تحقق ساير اهداف فراهم مي‌كند و به 3 طريق عمل مي‌كنند:
1- آنها توجه مردم را به معيارهاي رفتار قابل قبول در جامعه و نحوه صحبت درباره آنها جلب مي‌كند
2- رسانه هاي جمعي مي گويند چه چيز و چه كسي در جهان اهميت دارند و چرا؟
3- رسانه هاي جمعي باعث ميشود افراد به ادراكي از خود و ارتباط يا عدم ارتباطشان با يكديگر برسند ممكن است خودمان و سبك زندگي خودمان را با افرادي از فرهنگ و كشوري ديگه مقايسه كنيم.


زنان مخاطبان اصلي تبليغا ت تلويزيون‌هاي ماهواره‌اي هستند نوع سبك زندگي زنان به نوعي برگرفته از تاثيرات تبليغات ماهواره‌اي است.


آموزش سواد رسانه اي به زنان در خصوص برنامه هاي شبكه تلويزيون و تاثيرات فرهنگي آنها بسيار موثر است. هوشيار سازي فرهنگي و اجتماعي جامعه ازضروريات توسعه فرهنگي است. بايد متفكران منتقد ديده شوند با توجه به اينكه فناوري هاي ارتباطي جوامع مختلف را متحول ساخته بر فهم و ادراك ما از خودمان و تنوع فرهنگي ما تاثير مي‌گذارد.


سواد رسانه اي در مفهوم وسيع خود شامل :توانايي دسترسي، تحليل ،ارزيابي و پردازش فعال اطلاعات در اشكال مختلف، پيام هاي مكتوب ديداري، شنيداري است.


تغيير الگوهاي سبك زندگي هدف اول تبليغات تجاري ماهواره‌ها است و آسيب هاي اجتماعي را نيز در بعضي از موارد توسعه مي‌دهند از جمله اعتياد و پرمصرفي، خشونت، ولنگاري بي ارزشي، فرار از خانه، طلاق در حالي كه خود بايد نقاد دقيق و تحليل گر باشند چون مدت دارند از اين برنامه ها استفاده ميكنند.