شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : چهار نشانه‌‌ وابستگي بيش از حد سازمان به مديران
دوشنبه، 14 شهریور 1401 - 09:13 کد خبر:50434
وقتي همه مسيرها به يك منبع ثابت ختم مي‌شوند، بهينه‌‌سازي فرآيندها دشوار مي‌شود و اين حس كه همه تصميم‌‌ها بر دوش شماست، فقط باعث فرسودگي خودتان مي‌شود. اگر يك قدم به عقب برگرديد و اجازه دهيد زيردستان يكسري از اين مسووليت‌ها را بر عهده بگيرند، در نهايت به سازمان خود امكان مي‌دهيد تاثيرگذارتر عمل كند.



شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| سبك‌كار برخي از رهبران سازماني، آنها را بعداز مدتي به «شاهرگ‌حياتي» مجموعه تبديل مي‌كند. اين مديران ظاهري «كارآمد» دارند اما در واقعيت، «ترمز» شركت هستند. آنها با دو علامت قابل تشخيص هستند؛ «هرحركتي در شركت امضاي يك نفر را لازم دارد» و «نبود آن يك نفر باعث اختلال در فعاليت‌هاي جاري مي‌شود». با اين‌حال الگوي مديريت در «كرايسلر»، سبك درست را نشان مي‌دهد.

به عنوان رهبر يك كسب‌‌وكار، گاهي اوقات راهي به جز اينكه شاهرگ حياتي عمليات كسب‌‌وكار باشيد نداريد، اما اين موضوع نبايد به يك عادت تبديل شود. مي‌توانيد همچنان درگير جنبه‌هاي سطح بالاي مديريت كسب‌‌وكار شويد، اما همزمان بايد بدانيد چه زمان مسووليت‌ها را واگذار كرده و كنار بكشيد. در غير اين‌صورت، فقط شانس توسعه كسب‌‌وكارتان را كم مي‌كنيد.

تبديل شدن به شاهرگ حياتي، نبض و مغز شركتي كه مديريت آن را بر عهده داريد، چه اشكالي دارد؟ اول اينكه اگر يك زمان به هر دليلي خواستيد از اين كسب‌‌وكار خارج شويد، بقاي آن بدون حضور شما امكان‌‌پذير نخواهد بود. خريداران احتمالي، تمايلي به تملك شركتي كه ادامه حياتش فقط به حضور يك فرد وابسته است، نشان نمي‌دهند و كاركنان هم در بلندمدت وفاداري كمتري خواهند داشت. درگير شدن بيش از حد در همه جنبه‌هاي فرآيندهاي مديريت عمليات كسب‌‌وكار، اداره كارآمد سازمان را غيرممكن مي‌كند.

 

وقتي همه مسيرها به يك منبع ثابت ختم مي‌شوند، بهينه‌‌سازي فرآيندها دشوار مي‌شود و اين حس كه همه تصميم‌‌ها بر دوش شماست، فقط باعث فرسودگي خودتان مي‌شود. اگر يك قدم به عقب برگرديد و اجازه دهيد زيردستان يكسري از اين مسووليت‌ها را بر عهده بگيرند، در نهايت به سازمان خود امكان مي‌دهيد تاثيرگذارتر عمل كند. وقتي اين كار را كرديد، مي‌توانيد با نگاه بي‌‌طرفانه‌‌تري سيستم خود را بنگريد. مي‌‌بينيد ديگر لازم نيست بيشتر از ۵۰ ساعت در هفته كار كنيد. در چنين شرايطي، هم مديران و هم كاركنان مي‌توانند فرهنگ شركتي نوآوري و كار تيمي را پرورش دهند. اگر مي‌خواهيد بدانيد آيا بيش از حد درگير امور كسب‌‌وكارتان شده‌‌ايد، علائم خطر را در عمليات كسب‌‌وكار فعلي خود شناسايي كنيد.


۱- همه‌چيز نيازمند امضاي شماست

اگر همه‌چيز، از فاكتورها تا ليست حقوق پرسنل منتظر امضاي شماست، بدانيد كه مانعي براي بهره‌‌وري هستيد. اگر يك فروشگاه كوچك را مديريت مي‌كنيد، اين موضوع قابل درك و قابل مديريت است تا تضميني براي كيفيت باشد. اما وقتي مي‌خواهيد كسب‌‌وكارتان را رشد دهيد، فقط جلوي آن را مي‌گيرد. لي اياكوكا، مدير سابق شركت كرايسلر، مي‌‌گفت افرادي را استخدام كرده بود كه از خودش باهوش‌‌تر بودند و سپس خودش را از سر راه آنها كنار كشيد. اگر ساختار كاري شما طوري است كه به جاي مدير به يك پرستار مراقب تبديل شده‌‌ايد، در حال تخريب روحيه كاركنان و پتانسيل رشد شركت‌تان هستيد.

كل سلسله‌‌مراتبي را كه به‌طور مستقيم به ميز شما ختم مي‌شود، مورد ارزيابي مجدد قرار دهيد. به كاركنان فضا و ابزارهاي لازم را بدهيد تا وظايف خود را بدون هيچ مانعي انجام دهند و فرآيندها را بهينه كنند تا كارها روي ميز شما جمع نشوند. وقتي به كاركنان خود فضا مي‌دهيد تا تصميم‌‌هاي بزرگ‌تري بگيرند، سازماني ايجاد مي‌كنيد كه هم براي كاركنان آينده مطلوب و اثرگذار است و هم براي خريداران بالقوه.
فعالسازي اشتراك مناقصات مزايدات ايران تندر براي مديران با 6 ماه هديه

۲- وقتي حضور نداريد، عمليات با اختلال مواجه مي‌شود

آيا حتي فكر كردن به يك تعطيلات سه‌روزه، لرزه به اندامتان مي‌‌اندازد؟ پس وقت آن رسيده كه رويكرد متفاوتي داشته باشيد. بايد اين گزينه را داشته باشيد كه چند هفته بدون نگراني سفر برويد. اگر نمي‌توانيد، حس بد نكنيد، چون بيشتر سازمان‌هايي كه مالكانشان آنها را مديريت مي‌كنند، همه تصميم‌‌هاي مهم را به بنيان‌‌گذاران واگذار مي‌كنند. راه‌حل اين مشكل اين است كه دائما تيم رهبري را مسوول انجام يكسري وظايف خاص كنيد كه معمولا خودتان انجامشان مي‌‌داديد. به‌‌علاوه، بايد ايجاد رويه‌هاي استاندارد و اسناد يكسان براي فرآيندها در كل سازمان را شروع كنيد. هدف شما بايد اين باشد كه هر كارمندي - چه كارمندان قديمي چند ساله و چه كارمندان جديد - بتواند از همان ابتداي كار سيستم‌‌هاي ويژه شما را بشناسد و مورد استفاده قرار دهد. به‌طور كلي، اگر شما تنها منبع مستندسازي هستيد، خريداران بالقوه براي بار دوم سراغ سازمان شما نخواهند آمد. در طول زمان، اعتماد كردن به تيم و فرآيندهاي مستندشده آسان‌‌تر خواهد شد - و در نهايت مي‌توانيد با خيال راحت به آن تعطيلات سه‌‌روزه برويد.


۳- هيچ برنامه‌‌اي براي جانشيني نداريد

نظرسنجي بانك سرمايه‌‌گذاري UBS نشان مي‌دهد ۴۸ درصد مالكان كسب‌‌وكارها برنامه‌‌اي براي جانشيني خود ندارند. با اين حال، تحقيقات موسسه Exit Planning نشان مي‌دهد ۷۵ درصد مالكان ترجيح مي‌دهند ظرف ۱۰ سال كس ديگري را جاي خود بگذارند. اين ارقام يك تناقض جدي را به نمايش مي‌‌گذارند. بدون استراتژي جانشيني براي مديرعامل، شركت شما در لحظه‌‌اي كه آن را ترك مي‌كنيد، فرومي‌‌پاشد. با يك مشاور درباره برنامه جانشيني گفت‌وگو كنيد. موقعيت رهبري سازماني خود را به عملي‌‌ترين، محتاطانه‌‌ترين و سودمندترين شكل ممكن، كنار بگذاريد.

با اين كار علاوه بر اينكه شانس موفقيت شركت را بيشتر مي‌كنيد، كاركنانتان هم امنيت شغلي بيشتري احساس خواهند كرد. كار شما به عنوان رهبر سازمان اين است كه يك كسب‌‌وكار را اداره كنيد نه اينكه وظايف شغلي خود را انجام دهيد. برنامه‌‌ريزي زودهنگام براي جانشيني به شما كمك مي‌كند به اين هدف برسيد.


۴- كسب‌‌وكار هيچ مسووليتي را اشاعه نمي‌دهد

از فروش تا بازاريابي را كلا خودتان انجام مي‌دهيد. شخصيت شما و انرژي تمام و كمالي كه براي كار مي‌‌گذاريد، كاركنان را دور نگه مي‌‌دارد. در واقع، وسط همه تماس‌‌هاي مهم بخش فروش و جلسات بازاريابي مي‌‌پريد.

اما از آنجا كه وارد جزئي‌‌ترين كارها شده‌‌ايد، در نهايت مي‌‌بينيد جريان درآمدي شركت شما با مشكل مواجه شده است. بايد بدانيد هر ساعتي كه صرف مي‌كنيد تا نقش جوش‌‌دهنده معامله يا متخصص كنترل كيفيت را ايفا كنيد، از زمان شما براي انجام وظايفي كه صرفا مختص مديرعامل است، دزديده مي‌شود.

در نهايت، اين منابع دائما استرس‌‌زا شما را فرسوده كرده و موفقيت كسب‌‌وكارتان را در معرض ريسك قرار مي‌دهند. در عوض، سعي كنيد سيستم‌‌هاي غيرمتمركز و قابل اطميناني ايجاد كنيد كه هوش جمعي كاركنان و اعضاي تيم شما را مهار مي‌كنند. اينكه به كاركنان خود اجازه دهيد استعدادهاي خود را نمايان كنند و به اعتماد به نفس برسند، به كسب‌‌وكار شما امكان بزرگ شدن و به موفقيت رسيدن مي‌دهد.

فكر مي‌كنيد شاهرگ حياتي شركتتان هستيد؟ خبر خوب اين است كه همين الان مي‌توانيد اين روند را متوقف كنيد و تغيير دهيد. وقتي اين كار را انجام دهيد، از ميزان پيشرفتي كه در فرهنگ، عمليات و سودآوري شركت شما رخ مي‌دهد شگفت‌‌زده خواهيد شد.


مترجم: مريم رضايي
منبع: Fast Company
donya-e-eqtesad