شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : محمود مختاريان: روابط‌عمومي دانش فهم موقعيت‌هاست
چهارشنبه، 9 شهریور 1401 - 12:03 کد خبر:50391
روابط‌عمومي، نهاد تحليل‌گر و انديشه‌ورز است. چنان‌كه دكتر نطقي بنيانگذار روابط‌عمومي مي‌گويند نخست بگو رئيس روابط عمومي‌ات كيست تا من بگويم سازمانت چيست؟ پس علم روابط‌عمومي، دانش فاخري است كه از سويي سلامت انديشه را تأمين كرده و از سوي ديگر عليه پديده‌هاي مذمومي چون دروغ و جنايت عمل مي‌كند. پس ارزش و جايگاه روابط‌عمومي در كنار مديريت است.



شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| ضرورت شفاف‌سازي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي دولتمردان است و رسانه‌ها بهترين سازوكار تحقق آن و جهت‌دهي افكار عمومي هستند. اما چگونه؟ چطور مي‌توانيم با مخاطبانمان شفاف باشيم؟ چطور آنها را ترغيب كنيم تا ماليات به گسترش نهادهاي مدني كمك كند و جامعه‌اي پوياتر داشته باشيم؟ راه‌اندازي پايگاه خبري تحليلي اينتا يكي از ابزارهاي شفاف‌سازي است و ما را بر آن داشت تا با محمود مختاريان، عضو انجمن متخصصان روابط‌عمومي ايران در زمينه تبليغات و روابط‌عمومي كارآمد گفت‌وگو كنيم.

س: روابط‌عمومي، هنر گفت‌وگوست و روابط‌عمومي اصلي‌ترين ركن مديريت است يعني در روابط‌عمومي چه مي‌گوييم و ديگران پيرامون عملكرد ما چه مي‌گويند ؟ نظر شما چيست ؟

ج: روابط‌عمومي چشم بينا، گوش شنوا و زبان گوياي سازمان است. ظرف پنج سال از سال 2005 تا 2010 يك مرتبه تحول اساسي در حوزه رسانه رخ داد و رسانه‌ها يك‌باره متحول شدند و البته ناگفته نماند هر رسانه‌اي كه آمده رسانه قبلي را كامل‌تر كرده است. همچنان‌كه از سال 1920 ميلادي مقارن با سال 1320 هجري شمسي راديو در ايران آمد و همچنان راديو هست و ادامه دارد و ما مطلبي تحت عنوان جغرافياي رسانه داريم، جغرافياي رسانه به معناي اينكه رسانه‌اي مورد اقبال عمومي است. راديو در انگلستان و ايران همچنان رسانه اول است به اين معنا كه راحت قابل حمل‌ونقل است و سرعت انتشار دارد و ميدان گستره انتشار دارد و با يك نفر مي‌توان آن را چرخاند، ويژگي تلويزيون تصويري بودن و ويژگي سينما همزادپنداري است. تحول و حضور شبكه‌هاي اجتماعي به اين صورت بوده است كه اين قبيل رسانه‌ها همانند بمب صدا كرده‌اند و در اين راستا همه مرزهاي جغرافيايي، قاره‌ها و كشورهاي مختلف را درنورديده‌اند.

س: در واقع شبكه‌هاي اجتماعي شرايط جديد را ايجاد كردند و روابط‌عمومي پلي بين سازمان و مخاطبان است. حال چگونه مي‌توان با كمك رسانه‌ها افكار عمومي را سازمان داد؟

ج: بعد از اينكه دچار كرونا شديم و همه مردم جهان قطع ارتباط را تجربه كردند، يك نكته را همه فهميدند و آن اينكه شبكه‌هاي اجتماعي مي‌توانند همه را به هم متصل كنند. مشاغل يكي يكي تعطيل شدند و بزرگ‌ترين كوچ و مراجعت به شبكه‌هاي اجتماعي شكل گرفت. دورهمي‌هاي سنتي بدون حضور فيزيكي تحقق پيدا كرد. كار ذاتي روابط‌عمومي و توانايي‌اش در اطلاع‌رساني، برجسته‌سازي و روشنگري است و ما در ماجراي كرونا يادمان هست كه چه در ايران و چه در اروپا چطور مردم هشت شب مي‌آمدند و روي پشت‌بام‌هاي خود براي كادر درمان دست مي‌زدند.

هنر گفت‌وگو از طريق رسانه‌هاي مختلف در دوره‌هاي مختلف به شكل‌هاي مختلف محقق شده است و اكنون شبكه‌هاي اجتماعي فضاي گفت‌وگو را از سمت فضاي حقيقي به سمت فضاي مجازي سوق دادند.

س: اگر بخواهيم در سازمان امور مالياتي كشور با مردم گفت‌وگو كنيم به نظر شما اولين نكته‌اي كه بايد رعايت كنيم چيست؟

ج:
روابط‌عمومي بازوي مديريت است و كمك مي‌كند تا مديريت نسبت به مواردي كه مخاطبان برداشت‌هاي متفاوت از آن دارند شناخت پيدا كرده و درك متقابل بين مديريت و مردم افزايش يابد.

س: شما از درك متفاوت نسبت به سازمان امور مالياتي سخن مي‌گوييد. منظورتان از درك متفاوت چيست ؟

ج: زبان همديگر را بفهميم. صحبت از سازماني است كه همه مي‌خواهند از آن فرار كنند. ما سازماني داشتيم كه در آن با ابزار ماليات مردم را يك‌سويه تهديد مي‌كرديم و بدون اطلاع‌رساني كافي با آنها سخن مي‌گفتيم. براي رسيدن به درك متقابل بايد زبان تهديد به زبان گفت‌وگو مبدل شود.

 

وقتي كرونا در آمريكا شيوع يافت به بدهكاران بانكي مهلت دادند و بعد ماليات‌ها را نيز قطع كردند و به اين ترتيب سازمان‌ها به همگان كمك كردند. ما با مخاطبانمان در دوره‌هاي گذشته ارتباط نداشتيم. ما بايد بر روي اعتماد اجتماعي سرمايه‌گذاري كنيم. ما به دليل آنچه درخصوص پرونده فولاد مباركه اتفاق افتاد دچار فروپاشي اجتماعي بيشتري شديم. به وجود نمي‌آورم بلكه جهاد مدنظر رهبري را دنبال مي‌كنم و "روايت كنيد قبل از آنكه دشمنان شما روايت كنند".

 

سازمان بايد با ايجاد روابط‌عمومي قدرتمند، رسانه‌هاي مختلف را شناسايي كند بدين صورت كه با كدام‌يك از آنها مي‌توانيم دائماً در ارتباط و روي مخاطب اثرگذاري بيشتر داشته باشيم. بايد موظف به پاسخگويي باشيم. يك زماني پزشكان و وكلاي ما فرار مالياتي داشتند و امروز حتي مغازه‌دار ما ترجيح مي‌دهد دستگاه كارت‌خوان نصب نكند و فرار مالياتي داشته باشد زيرا مخاطبان ما هيچ‌گاه نسبت به عملكرد ما و شفافيت ما اطلاعاتي نداشته‌اند. داده‌ها درست منتقل نشده‌اند و البته در شرايط فعلي سرمايه اجتماعي هم رو به افول است.

س: وقتي اعتماد اجتماعي در جامعه كم باشد چگونه مي‌توان بين موديان و سازمان امور مالياتي ايجاد اعتماد كرد؟

ج: اعتمادسازي يك‌شبه اتفاق نمي‌افتد و روابط‌عمومي دانش فهم موقعيت‌هاست. به عبارتي اگر بخواهيم اعتماد مردم را داشته باشيم بايد به آنها تفهيم كنيم ما هم خط مقدم مبارزه با فساد هستيم.

به عنوان روابط‌عمومي مي‌بايست افكار عمومي را پالايش كنيم و يك سازمان شيشه‌اي باشيم كه اطلاعات آن مدام به مخاطب به صورت شفاف ارائه مي‌شود كه اين امر با كمك رسانه‌ها و تبليغات روي آن امكان‌پذير است.

شفافيت و پاسخگويي به نياز مخاطبان و سؤالاتي كه در اذهان عمومي مطرح مي‌شود مي‌تواند در همين شرايطي كه شاهد سرمايه اجتماعي صفر هستيم مؤثر واقع شود.

روابط‌عمومي، نهاد تحليل‌گر و انديشه‌ورز است. چنان‌كه دكتر نطقي بنيانگذار روابط‌عمومي مي‌گويند نخست بگو رئيس روابط عمومي‌ات كيست تا من بگويم سازمانت چيست؟ پس علم روابط‌عمومي، دانش فاخري است كه از سويي سلامت انديشه را تأمين كرده و از سوي ديگر عليه پديده‌هاي مذمومي چون دروغ و جنايت عمل مي‌كند. پس ارزش و جايگاه روابط‌عمومي در كنار مديريت است.

س: پايگاه خبري اينتا كه به تازگي راه‌اندازي شده و قرار است پاسخگوي نيازهاي مخاطبان باشد و به درك متقابل كمك كند بايد چه ويژگي‌اي داشته باشد ؟

ج: در شماره‌هاي نخست بر روي اين نكته تأكيد شود كه آمادگي داريم تا فساد را به ما گزارش دهيد. به همه اعلام كنيم كه شفاف هستيم. هدفمان مبارزه با فساد است و علاوه بر تحليل به مخاطبان بگوييم كه با شما در ارتباطيم. مسئله شناس، جست‌وجوگر، برنامه محور و تخصص گرا باشيم و به طور مداوم ايده‌هاي جديد را به سازمان تزريق كنيم و خلاق باشيم.

 

منبع: ركنا