شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : 3 مرحله مهم پيش از اجراي ايده اصلي
یکشنبه، 6 شهریور 1401 - 09:36 کد خبر:50353
ببينيد بقيه بنيان‌گذاران چه كرده‌اند، خوب به داستان‌هاي آن‌ها گوش كنيد، با آن‌ها صحبت كنيد، رقباي خودتان را ورانداز كنيد، با مشتريان حرف بزنيد و در به اشتراك گذاشتن ايده‌ها و دريافت بازخوردها ترديد نكنيد. اين مرحله، پيش از اجراي ايده، مي‌تواند به مرحله اعتبار سنجي و بازار سنجي تبديل شود.



شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| مثل هر تعهد بلندمدت ديگري در زندگي، ساختن يك استارت آپ به برنامه‌ريزي و آمادگي نياز دارد. عرضه نخستين نسخه از محصول، گامي مهم براي كسب‌وكارهاست و در ادامه سال‌هايي پيش روست كه سرشار از چالش، كشمكش و فراز و نشيب است. تضمين موفقيت چگونه ممكن است؟ عبدو رياني، مشاور راه‌اندازي كسب‌وكار در مطلبي كه براي فوربز نوشته، به سه نكته مهم دراين‌باره اشاره كرده است.

بعضي مي‌گويند، بهترين زمان براي شروع، ديروز است. من هيچ نكته مثبتي در اين حرف نمي‌بينم، آن‌هم وقتي بعضي از شما يك روز، يك ماه يا يك سال ديگر كسب‌وكارتان را كنار مي گذاريد. من عميقاً باور دارم هر كسي مي‌تواند يك استارت آپ موفق بسازد، حتي بعد از يك دهه شكست. كليد موفقيت در طول عمر است درحالي‌كه هيچ‌كس نمي‌تواند، پنج، ده يا حتي بيست سال موفقيت را بدون باور به توانايي خود در ساخت يك كسب‌وكار موفق پيش‌بيني كند. طول عمر يك كسب‌وكار از آمادگي و درك انگيزه‌هاست كه ريشه مي‌گيرد. پيش از آن‌كه راه‌اندازي كسب‌وكار خود را كليد بزنيد، سه ‌گام براي رسيدن به اين آمادگي وجود دارد كه مي‌تواند به موفقيت بلندمدت كسب‌وكار شما كمك كند.

1.اصول كار را ياد بگيريد

سفري كه يك كارآفرين براي راه‌اندازي استارت آپ آغاز مي‌كند، بهترين دوره آموزشي است كه مي‌تواند در آن شركت كند. هر درسي در جهان واقعي و موقعيت‌هاي واقعي، پيامدهاي واقعي دارد. هيچ مدرك، برنامه يا دكترايي موفقيت استارت آپ را تضمين نمي‌كند. در دوره آماده‌سازي، تنها لازم است نكات اصولي را باد بگيريد و با گروه‌هاي خوب و قوي ارتباط برقرار كنيد. اعتبار سنجي ايده، توليد محصول، استخدام و مديريت گروه، قيمت‌گذاري و بودجه‌بندي از مهم‌ترين اصولي است كه بايد آن‌ها را ياد بگيريد.

2.بدانيد چرا

آنچه به شما براي كارآفرين شدن انگيزه مي‌بخشد، دليل اصلي موفقيت شماست. چرا مي‌خواهيد يك استارت آپ بسازيد؟ چه چيزي است كه به شما براي ادامه راه انگيزه مي‌دهد؟دليل شما مي‌تواند تغيير كند. بسياري از كارآفرين‌هاي موفق امروز، كار خود را تنها با انگيزه تجربه راه انداختن يك استارت اپ و لذت بردن از هيجان و رضايت اجراي يك ايده و راه‌حل مفيد آغاز كردند. به نظر من، اين بايد اصلي‌ترين انگيزه هر كارآفريني باشد.

3.گوش كنيد و خوب ببينيد

ببينيد بقيه بنيان‌گذاران چه كرده‌اند، خوب به داستان‌هاي آن‌ها گوش كنيد، با آن‌ها صحبت كنيد، رقباي خودتان را ورانداز كنيد، با مشتريان حرف بزنيد و در به اشتراك گذاشتن ايده‌ها و دريافت بازخوردها ترديد نكنيد. اين مرحله، پيش از اجراي ايده، مي‌تواند به مرحله اعتبار سنجي و بازار سنجي تبديل شود.

اگر ايده‌اي براي راه‌اندازي استارت اپ ها داريد، يكي از مهم‌ترين كارها گفت‌وگو با مؤسسان استارت آپ هاست كه چيزهاي زيادي درباره راه‌حل‌ها، بازار، مشتريان و روندهاي تجارت مي‌دانند. چالش‌هايي كه آن‌ها با آن مواجه شده‌اند، برنامه‌ها و ديدگاه‌هايشان به شما كمك مي‌كند. اين گفت‌وگوها مي‌تواند در نهايت به تهيه برنامه شما بينجامد. هم‌چنين در پايان به مجموعه‌اي از فرضيه‌هاي آزمايش نشده مي‌رسيد. تضميني وجود ندارد كه راه‌حل ديگر شركت‌ها به موفقيت استارت آپ شما كمك كند بااين‌حال آموخته‌هاي مؤسسان ديگر و مسيري كه طي كردند، نزديك‌ترين معيار براي پيش‌بيني درباره چالش‌هاي آتي است.

 

بيشتر استارت آپ ها به دليل كاهش تقاضاي بازار شكست مي‌خورند و در بحث درباره بازار، ما درواقع درباره مشتريان است كه صحبت مي‌كنيم. بنابراين، يك گام مهم پيش از اجراي ايده صحبت با مشتريان آينده است. حتي اگر دريافت فعالانه بازخوردها را دنبال نمي كنيد، اگر در هرماه با يك نفر صحبت كنيد، در پايان ماه به 12 گفت‌وگوي كمك‌كننده براي شناسايي بازار و مشتريان رسيده‌ايد. نتيجه‌اي كه از اين گفت‌وگوها دريافت مي‌كنيد، به شما انگيزه مي‌دهد تا با شفاف‌سازي فرصت‌ها و تمركز بر ديگر مشكلات به طور فوري به نيازهاي مشتريان پاسخ دهيد.
 

منبع: tccim