شبكه اطلاعرساني روابطعمومي ايران (شارا)-|| تعداد كسب و كار ايراني ها در اينستاگرام بيشتر از واحدهاي صنفي واقعي شده، بيش از ۹ ميليون نفر از طريق اينستاگرام كسب درآمد مي كنند و سالانه ارزش معاملات در اين پلتفرم تا ۳۲ هزار ميليارد تومان تخمين زده شده است.
به گزارش شارا به نقل از قدس آنلاين، اينستاگرام يكي از پرمخاطب ترين شبكه هاي اجتماعي بين المللي فيلتر نشده در كشورمان است كه هم اكنون بيش از ۴۸ ميليون كاربر ايراني در آن عضو هستند.
به گفته ابوالحسن فيروزآبادي، دبير شوراي عالي فضاي مجازي كشور، طبق آمار در اينستاگرام دو ميليون و ۴۰۰ هزار واحد صنفي مجازي در كشور فعاليت دارند كه از تعداد واحدهاي صنفي واقعي هم بيشتر هستند. در ابتداي آشنايي كاربران ايراني با اينستاگرام، اين پلتفرم فضايي براي به اشتراك گذاشتن تصاوير شخصي بود.
درآمد بيش از ۹ ميليون نفر از طريق اينستاگرام
در آن زمان، شايد كمتر كسي تصور مي كرد كه اين پلتفرم بتواند به عنوان يك فروشگاه آنلاين، محلي براي كسب درآمد تعداد قابل توجهي از مردم شود اما حالا شاهد اين هستيم كه بسياري از صفحات در اقصي نقاط كشور در حال فروش محصولات كشاورزي، غذايي، صنايع دستي و غيره هستند كه باعث شده در كنار تامين مخارج زندگي و ايجاد شغل، از مهاجرت به شهرهاي بزرگ هم جلوگيري شود. در اين مطلب سعي داريم براساس گزارش هاي «تكراسافارسي» و «مركز پژوهشي بتا» از تعداد و سهم مختلف كسب و كارها در اينستاگرام و تعداد افرادي بنويسيم كه با استفاده از اين پلتفرم صاحب شغل و درآمد شده اند.
مقايسه تعداد واحدهاي صنفي مجازي و واقعي
صحبت هاي دبير شوراي عالي فضاي مجازي در شوراي اداري استان مازندران در خصوص كسب و كارها در اينستاگرام مورد توجه قرار گرفت. فيروزآبادي در اين جلسه گفته، هم اكنون تنها در اينستاگرام دو ميليون و ۴۰۰ هزار واحد صنفي مجازي مشغول فعاليت هستند.
نكته قابل تامل اين جاست كه براساس گزارش ها اين تعداد واحد صنفي مجازي حدود ۱۰۰ هزار از تعداد واحدهاي صنفي واقعي در سال ۱۴۰۰ بيشتر است. براساس آمار منتشر شده از سوي وزارت صمت، در سال ۱۴۰۰ دو ميليون و ۳۰۰ هزار واحد صنفي در كشور فعاليت مي كرده كه نيمي از آن ها توزيعي و حدود ۱۹ درصد آن ها توليدي بوده اند. البته برخي كارشناسان براين باورند كه تعداد كسب وكارها در اينستاگرام حدود ۵ميليون است كه به خاطر تعداد كم دنبال كننده در آمارها لحاظ نشده است.
رشد ۲ برابري تعداد كاربران ايراني طي ۴ سال
طبق آمار بتا، تعداد كاربران اينستاگرام از ۲۴ ميليون در سال ۹۶ به ۴۸ ميليون در سال ۱۴۰۰ رسيده كه به نظر مي رسد در اين چند ماه كه از سال ۱۴۰۱ مي گذرد به تعداد اين كاربرها افزوده هم شده باشد. با اين حال اين آمار نشان مي دهد اين پلتفرم در كشورمان طي چهار سال رشد دو برابري داشته است. در حقيقت بيش از نيمي از جمعيت جامعه ايران در اينستاگرام عضو هستند.
شغل اينستاگرامي در كدام شهر بيشتر رواج دارد؟
گزارش تكراسا كه دو روز پيش درباره فعاليت ايرانيان در اينستاگرام منتشر شد، از لحاظ جغرافيايي هم كسب و كارهاي مجازي را واكاوي كرده بود. طبق حدسي كه مي توان زد، تهران با داشتن ۱۰ درصد فروشگاه هاي اينترنتي در صدر قرار داد. گروه دوم شامل شهرهايي مثل اصفهان، يزد، فارس و قم مي شود كه بين ۵ تا ۱۰ درصد از فروشگاه هاي اينستاگرامي در اين شهرها قرار دارند. شهرهاي ساحلي شمال و جنوب كشور در رتبه سوم جا خوش كرده اند. يعني با اين كه تصور مي شود كه تعداد فروشگاه هاي آنلاين در مناطق آزاد اقتصادي بايد بيشتر باشد، به نظر مي رسد كه باز زور منطقه آزاد به شهرهاي توسعه يافته تر نرسيده و باعث شده كه فقط يك تا ۵ درصد از فروشگاه هاي اينستاگرامي در بوشهر، گلستان، مازندران، گيلان و اردبيل قرار داشته باشند.
تجارت ۳۲ هزار ميلياردي ايراني ها در اينستاگرام
بر اساس اعلام مركز پژوهشي بتا، اصلي ترين حوزه كسب و كاري در اينستاگرام، پوشاك است و بعد از آن آرايشي و بهداشتي و در رتبه سوم مشاغل حوزه مشاوره و خدمات و در چهارمين جايگاه لوازم منزل و كسب و كارهاي مرتبط با آن و بعد از آن مواد غذايي قرار دارد. لوازم ساختماني و دكور منزل و زيورآلات در جايگاه بعدي و همچنين در انتهاي نمودار لوازم خودرو و كسب وكارهاي مرتبط با گل و گياه و حيوانات و در سه عنوان آخر كتاب، موبايل و لوازم الكترونيكي و ديگر كسب و كارها كه به تنهايي سهم جدي نداشته اند، قرار دارد.
نكات ديگري كه در اين گزارش ديده مي شود اين است كه تعداد سفارش ها در فروشگاه هاي ايراني اينستاگرام به طور روزانه بين ۳۱۰ هزار تا ۴۷۰ هزار سفارش در نوسان بوده و ارزش هر سفارش هم به طور ميانگين ۱۶۰ هزار تا ۱۸۵ هزار تومان بوده است. ارزش معاملات فروشگاه هاي ايراني اينستاگرام در سال ۱۴۰۰، ۱۸ تا ۳۲ هزار ميليارد تومان تخمين زده شده است.
همچنين اين فروشگاه ها در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۲۰ ميليون پست اينستاگرامي را به اشتراك گذاشته اند و اين در حالي است كه تنها ۴۱ درصد آن ها قيمت محصولات خود را درج كرده اند. جالب است بدانيد اگرچه تعداد پيج هاي پوشاك بيشتر از كيف و كفش بوده اما تعداد فالوئرهاي كيف و كفش بيشتر از پوشاك است.
درآمد بيش از ۹ ميليون نفر از طريق اينستاگرام
مركز آمار پيش از اين گزارشي منتشر كرد كه نشان مي داد ۶۵ درصد مردم ايران از شبكه هاي مجازي و پيام رسان ها استفاده و ۲۰ درصد آن ها (معادل ۱۱ ميليون نفر) از طريق شبكه هاي مجازي كسب درآمد مي كنند. يعني درآمد و اشتغال ۱۱ ميليون ايراني وابسته به اينترنت و اين شبكه هاست.
نكته مهم تر اين كه اينستاگرام با ۸۳ درصد در صدر استفاده كسب وكارها قرار دارد كه اين يعني بر اساس گزارش مركز آمار كه سال گذشته منتشر شد، هم اكنون حداقل ۹ ميليون نفر از طريق اينستاگرام در حال كسب درآمد هستند. آن چه مشخص است اين كه فضاي پيش روي اينستاگرام نه فقط به عنوان يك شبكه سرگرم كننده و تفريحي بلكه به عنوان بستري براي انجام فعاليت هاي تجاري مطرح است.