شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : تاثير بازي‌هاي كامپيوتري بر سلامت روان
پنجشنبه، 27 مرداد 1401 - 09:42 کد خبر:50268
پژوهش آكسفورد از آنجايي اهميت پيدا مي‌كند كه جامعه آماري آن نسبتا بزرگ و قابل اتكا بوده است، چرا كه سه غول بزرگ بازي‌هاي كامپيوتري يعني سوني سازنده «پلي‌استيشن»، نينتندو سازنده «سوييچ»، و مايكروسافت سازنده «اِكس‌باكس» به محققان اجازه دادند بدون هيچ محدوديتي به مدت شش هفته به داده‌هاي آنها دسترسي داشته باشند و رفتارهاي بازي‌كنندگان را بررسي كنند.




 شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| از زمان همه‌گير شدن بازي‌هاي كامپيوتري در اواخر دهه هشتاد ميلادي، برآوردهاي غير دقيق و عموما بدون پشتوانه پژوهشي علمي مدعي شده‌اند كه آنها براي سلامت روان انسان ضرر دارند. بر اين اساس، كشورهايي مثل چين و ژاپن براي مدت بازي كامپيوتري در طول روز سقف مجاز تعيين كرده‌اند.
 
 با اين وجود، اخيرا پژوهشي نشان داد كه بازي‌هاي كامپيوتري نه تنها ضرر ندارند، كه حتي مي‌توانند مفيد باشند. محققان دانشگاه آكسفورد از طريق بررسي چهل‌هزار بازي‌كننده كامپيوتري شواهدي يافتند كه نشان مي‌دهد طول مدت بازي هيچ تاثير منفي بر بازي‌كنندگان نمي‌گذارد.
 
 پرسشنامه‌اي به هر يك از بازي‌كنندگان داده شد كه در آن سطح رضايت از زندگي و سطوح احساساتي مانند شادي، غم، خشم و نااميدي مورد سنجش قرار گرفت. همچنين از آنها پرسيده شد كه آيا به دلايل سالمي مانند سرگرمي يا معاشرت با دوستان بازي مي‌كنند، يا اينكه موارد «نگران‌كننده‌تر»ي مانند اجبار براي برآوردن اهداف تعيين‌شده توسط بازي آنها را به جلو مي‌راند.
 
 پژوهشگران شواهد قطعي پيدا كردند كه نشان مي‌دهد ميزان بازي واقعاً هيچ تأثيري بر تغييرات رفاهي ندارد. آنها دريافتند كه «دلايل» بازي كردن بسيار بيشتر از «مدت» بازي كردن بر بهداشت روان بازي‌كنندگان تاثير مي‌گذارد.
 
 به گفته رهبر تيم تحقيقات آكسفورد: «اگر بازي‌كنندگان به خاطر دوست داشتن بازي مي‌كردند و نه براي اينكه احساس اجبار مي‌كردند، در مجموع احساس بهتري داشتند. امر تعيين‌كننده درباره تاثير بازي‌هاي كامپيوتري بر سلامت روان، رويكرد بازي‌كنندگان در قبال امر بازي كردن است.»
 
 پژوهش آكسفورد از آنجايي اهميت پيدا مي‌كند كه جامعه آماري آن نسبتا بزرگ و قابل اتكا بوده است، چرا كه سه غول بزرگ بازي‌هاي كامپيوتري يعني سوني سازنده «پلي‌استيشن»، نينتندو سازنده «سوييچ»، و مايكروسافت سازنده «اِكس‌باكس» به محققان اجازه دادند بدون هيچ محدوديتي به مدت شش هفته به داده‌هاي آنها دسترسي داشته باشند و رفتارهاي بازي‌كنندگان را بررسي كنند.
 
 منبع: وله