شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : پنج چالش روابط‌عمومي‌ها با روزنامه‌نگاران
چهارشنبه، 26 مرداد 1401 - 16:13 کد خبر:50264
آژانس‌ توزيع خبر Cision در تازه‌ترين نظرسنجي خود به سراغ سه هزار و 800 روزنامه‌نگار در سراسر جهان رفته تا بزرگترين چالش‌هاي آنها در مواجهه با روابط‌عمومي‌ها را بسنجد. بر اساس نتايج اين نظرسنجي، نشناختن درست حوزه كاري روزنامه‌نگاران، درك نكردن اهميت خبرهاي رسمي (Press Release)، درك نكردن حجم كار روزنامه‌نگاران، ارسال پيام در شبكه‌هاي اجتماعي و در دسترس نبودن روابط‌عمومي‌ها پنج چالش بزرگي است كه چنانچه روابط‌عمومي‌ها بتوانند آنها را رفع كنند، ارتباط بهتري با روزنامه‌نگاران خواهند داشت.



شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| آژانس‌ توزيع خبر Cision در تازه‌ترين نظرسنجي خود به سراغ سه هزار و 800 روزنامه‌نگار در سراسر جهان رفته تا بزرگترين چالش‌هاي آنها در مواجهه با روابط‌عمومي‌ها را بسنجد. بر اساس نتايج اين نظرسنجي، نشناختن درست حوزه كاري روزنامه‌نگاران، درك نكردن اهميت خبرهاي رسمي (Press Release)، درك نكردن حجم كار روزنامه‌نگاران، ارسال پيام در شبكه‌هاي اجتماعي و در دسترس نبودن روابط‌عمومي‌ها پنج چالش بزرگي است كه چنانچه روابط‌عمومي‌ها بتوانند آنها را رفع كنند، ارتباط بهتري با روزنامه‌نگاران خواهند داشت.

چالش نخست: چرا پس از ارسال موضوع و خبر، هيچ واكنشي از سمت روزنامه‌نگاران دريافت نمي‌كنم؟

اين كار دلايل بسيار زيادي دارد، اما بر اساس گزارش سالانه Cision روزنامه‌نگاران امروز بيش از هر زمان ديگري مشغله دارند. نزديك به 43 درصد از خبرنگاران حدود پنج گزارش و 30 درصد روزنامه‌نگاران 10 گزارش در هفته مي‌نويسند. اين روزنامه‌نگاران نه تنها فرصت ندارند مطالب ارسالي و موضوعات مطرح شده شما را به دقت و عميق نگاه كنند، بلكه حتي فرصت نمي‌كنند به شما پاسخ دهند. از سوي ديگر، روزنامه‌نگاران مي‌گويند كه حجم بسيار زيادي از موضوعات و مطالب ارسال شده به آنها اصولا براي مخاطبان آنها مناسب نيست. اگر تعداد زيادي مطلب غير مرتبط براي يك روزنامه‌نگار ارسال مي‌فرستيد و يا يك موضوع را پياپي و خستگي‌ناپذير از وي پيگيري مي‌كنيد، اين احتمال وجود دارد كه روزنامه‌نگار مربوطه شما را بلاك كند.

راه حل: مطمئن شويد كه روزنامه‌نگاران هدف شما مناسب موضوعي كه براي آنها ارسال مي‌كنيد هستند، در غير اينصورت وقت خود و آنها را هدر خواهيد داد.

چالش دوم: آيا خبر رسمي (Press Release) هنوز هم اهميت دارند؟

بر اساس گزارش Cision نزديك به 76 درصد از روزنامه‌نگاران تمايل دارند كه خبر رسمي (Press Release) شركت‌ها را از سوي روابط‌عمومي آنها دريافت كنند و اين خبرها همچنان نخستين منبع روزنامه‌نگاران براي توليد خبر، گزارش يا ايده‌هاي منجر به توليد خبر و گزارش آنها است.

توصيه: در تهيه خبر رسمي (Press Release) خود از به كار بردن عبارات و كلماتي مانند «پيشرو»، «منحصر به فرد»، «پيشگام»، «نوآور» و ... خودداري كنيد. اين عبارات از جمله عبارت‌هايي هستند كه روزنامه‌نگاران معتقدند به قدري استفاده شده‌اند كه اثرگذاري خود را از دست داده‌اند. در همين حال، استفاده از افعالي مانند «اجازه مي‌دهد»، «برملا مي‌كند»، «اعلام مي‌كند»، «تاييد مي‌كند» و ... نرخ تعامل بيشتري را در نيوزوايرها به خود اختصاص مي‌دهد. بنابراين در زمان تنظيم تيتر خبر خود اين نكته‌ها را مد نظر قرار دهيد.

چالش سوم: چگونه نظر روزنامه‌نگاران را به خود جلب كنم؟

خلاصه كلام اينكه، مخاطب خود را به خوبي بشناسيد. اين بدان معني است كه شما مخاطب گزارش‌هاي روزنامه نگاران را نيز بشناسيد و در تنظيم درخواست توليد خبرهاي خود نشان دهيد كه به اين موضوع كاملا واقف هستيد.

در پژوهش جديد Cision از روزنامه‌نگاران پرسيده شد كه بهترين راه براي اينكه وظايف خود را به سادگي انجام دهند چيست؟ (يا رفع چه مانعي باعث مي‌شود كه درخواست روابط‌عمومي‌ها را بررسي كنيد؟) در پاسخ 63 درصد از روزنامه‌نگاران اعلام كردند «شناخت مخاطب هدف من و موضوعاتي كه مرتبط به حوزه من است» بيشترين كمك را به آنها مي‌كند تا كار خود را بهتر انجام دهند. در واقع، روابط‌عمومي‌ها بايد كار خود را به درستي انجام دهند و مطمئن شوند خبر و روايتي (رويداد، محصول و ...) كه مي‌خواهند در رسانه‌ها منعكس شود را به درست‌ترين روزنامه‌نگار و رسانه مي‌رسانند، و پس از آن درخواست پوشش خبري خود را بر همان مبنا تنظيم كنند.

هرچه درك شما از موضوعاتي كه روزنامه‌نگار به خصوصي پوشش مي‌دهد بيشتر باشد (و بتوانيد پيش‌بيني كنيد كه احتمالا موضوع بعدي مورد نظر روزنامه‌نگار چيست)، آنگاه شانس بيشتري براي ديده شدن توسط روزنامه‌نگاران خواهيد داشت. روزنامه‌نگاران امروز غرق در درخواست‌هاي غيرمرتبط و غيرشخصي هستند كه در مورد آنها كاري نمي‌توانند انجام دهند، و بايد بر روي موضوعاتي تمركز كنند كه به حوزه كاري و علاقه‌اي آنها مربوط است.

چالش چهارم: قانون ارسال پيام‌هاي شخصي در شبكه‌هاي اجتماعي به روزنامه‌نگاران چيست؟

وقتي صحبت از اين مي‌شود كه نسبت به سايرين تمايز داشته باشيم، آنگاه به نظر مي‌رسد شبكه‌هاي اجتماعي راهي خوب براي ارتباط مستقيم با روزنامه‌نگاران است تا به اين شكل توجه روزنامه‌نگاران را از انبوه درخواست‌هايي كه سايرين به ايميل روزنامه‌نگاران مي‌فرستند، به سمت درخواست خود جلب كنيم، اما اصلا به اين راه مطمئن نباشيد. در حاليكه 23 درصد از روزنامه‌نگاران اعلام كرده‌اند تماس كارشناسان روابط‌عمومي‌ با آنها در شبكه‌هاي اجتماعي را مي‌پذيرند، اما 34 درصد از روزنامه‌نگاران تمايلي به دريافت پيام روابط‌عمومي‌ها در شبكه‌هاي اجتماعي ندارند و حتي 12 درصد نيز اعلام كردند روابط‌عمومي‌هايي كه اين شيوه را به كار مي‌برند بلاك مي‌كنند. اگر تصميم گرفتيد براي ارتباط با روزنامه‌نگاران به سراغ استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي برويد بايد بدانيد بسياري از قوانين قديمي شبكه‌سازي در آنجا نيز صادق است و بايد رعايت كنيد: بدانيد با چه كسي گفتگو مي‌كنيد (مخاطب خود را بشناسيد)، مودب و حرفه‌اي باشيد.

چالش پنجم: روزنامه‌نگاران از روابط‌عمومي‌ها واقعا چه مي‌خواهند؟

آدم‌ها از افرادي كه با آنها كار مي‌كنند چه مي‌خواهند؟ همه دوست دارند آدم‌هايي كه با آنها كار مي‌كنند زندگي (و كار) آنها را راحت‌تر كنند. در نظرسنجي Cision به‌طور واضح از خبرنگاران پرسيده شد كه فعالان روابط‌عمومي‌ چگونه مي‌توانند زندگي روزنامه‌نگاران را راحت‌تر كنند. پاسخ‌ها از اين قرار بود: مخاطبان روزنامه‌نگارها را بشناسند و آنچه به حوزه كار روزنامه‌نگار مرتبط است را بدانند، به روزنامه‌نگار داده و منابع معتبر تخصصي ارائه دهند (در صورت نياز)، و از ارسال پيام‌هاي زياد و درخواست‌هاي بي‌مورد خودداري كنند.

به طور خلاصه مي‌توان گفت كه روزنامه‌نگاران از فعالان روابط‌عمومي‌ انتظار دارند كه با آنها يكدل باشند و آنها را درك كنند. اين شامل رعايت ضرب‌الاجل كارها، پاسخ سريع به پرسش‌هاي آنها، ارائه اسناد، مدارك، اطلاعات و منابع لازم براي تهيه گزارش‌هايشان مي‌شود. با درك بهتر چالش‌هايي كه روزنامه‌نگاران در كار خود با آنها مواجه هستند، فعالان روابط‌عمومي‌ مي‌توانند ارتباط مطلوب‌تري با رسانه‌ها ايجاد كنند و روابط حرفه‌اي قوي‌تري خلق كنند.

منبع: https://news.akhbarrasmi.com