شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : درباره «سانسور نامحسوس» در رسانه‌هاي اجتماعي چه مي‌دانيم؟
شنبه، 22 مرداد 1401 - 16:48 کد خبر:50211
«سانسور نامحسوس» عبارت است از مسدود كردن يا محدود كردن مشاركت يك كاربر در رسانه‌هاي اجتماعي، به ترتيبي كه آن كاربر و ديگران متوجه نشوند كه او محدود شده است.



شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| «سانسور نامحسوس» (Shadow Banning) عبارت است از مسدود كردن يا محدود كردن مشاركت يك كاربر در رسانه‌هاي اجتماعي، به ترتيبي كه آن كاربر و ديگران متوجه نشوند كه او محدود شده است.

اين كار معمولا از طريق پنهان كردن يا كمتر برجسته كردن پست‌هاي يك كاربر خاص در شبكه‌هاي اجتماعي انجام مي‌شود، به‌طوري كه مخاطبان معمولا پست‌هاي وي را نمي‌بينند يا كمتر مي‌بينند، و هدف آن كاهش نفوذ آن كاربر در سطح جامعه است.

توييتر، فيس‌بوك، يوتوب و اينستاگرام از رسانه‌هاي اجتماعي مشهوري هستند كه هميشه در مظان اتهام سانسور نامحسوس كاربران بوده‌اند. سازندگان محتوا براي اين شبكه‌هاي اجتماعي عموما شكايت مي‌كنند كه پست‌هاي‌شان توسط مديريت رسانه به‌طور نامحسوس سانسور شده است.

بحث درباره سانسور نامحسوس گرچه از زمان ايجاد رسانه‌هاي اجتماعي وجود داشته است، اما در سال 2018 به دنبال برخي مدعيات مبني بر اينكه توييتر، جمهوري‌خواهان آمريكا را به‌طور گسترده سانسور مي‌كند، به موضوعي داغ تبديل شد.

در اواخر ژوئيه 2018، شبكه خبري «وايس نيوز» طي پژوهشي متوجه شد كه نام برخي از جمهوري‌خواهان در منوي جستجوي كشويي از پيش پر شده توييتر ظاهر نمي‌شود، و بنابراين در هنگام جستجوي كلي توسط كاربران، اين افراد در منو ظاهر نمي‌شوند.

پس از آن ماجرا برخي از جمهوري‌خواهان توييتر را متهم كردند كه حساب‌هاي افراد جمهوري‌خواه را به‌طور نامحسوس سانسور مي‌كند. توييتر در آن زمان اين ادعا را رد كرد، اما به نظر مي‌رسد بعدها تنظيمات خود را طوري تغيير داد تا جمهوري‌خواهان محدود نشوند.

اين تنها مرتبه‌اي نبود كه توييتر به سانسور نامحسوس متهم مي‌شد. بر اساس يك پژوهش، طي سال‌هاي 2014 و 2015 بيش از 250 هزار توييت انتقادي در تركيه سانسور نامحسوس شده بودند. به علاوه، در سال 2015 مشخص شد كه توييتر، توييت‌هايي كه حاوي اسناد فاش‌شده دولت آمريكاست را بدون اينكه حذف كند، سانسور نامحسوس كرده است.
 

منبع: farsi.alarabiya