شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : براي راه‌حل‌ها مشكل پيدا كنيد
شنبه، 8 مرداد 1401 - 20:58 کد خبر:50113
مردم كمتر درباره نظريه TIPS در حل چالش‌ها شنيده‌اند. دليل اين است كه اين نظريه توسط يك مهندس در اتحاد جماهير شوروي به نام گنريچ آلتشولر توسعه يافته است. با اين حال، پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي، بعضي شركت ها از اين نظريه استفاده كرده اند. سامسونگ يكي از آن ها و نمونه اي خوب در اين زمينه است.

شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| چارچوب هاي متنوعي براي يافتن محصول يا ايده استارتاپي وجود دارد. فوربز در مقاله اي تلاش كرده از يك چارچوب تازه در اين باره بگويد. چارچوبي كه كمتر درباره آن شنيده ايد.

اين چارچوب از دل نظريه TRIZ And TIPS استخراج شده است. اين نظريه مجموعه اي از روش ها براي حل يا بهبود مشكلات، يافتن و حل تناقض ها را ارائه مي كند. درواقع اين نظريه مي گويد روش هايي يكسان براي حل مشكلات فني و تناقض هاي متفاوت وجود دارد. در اين نظريه، كاربران براي حل يك مشكل خاص، در گام نخست آن مشكل را در يك چارچوب كلي كوچك ارزيابي مي كنند. بعد تلاش مي كنند آن مشكل كلي را با روش هاي مناسب اما معمول حل كنند. پس از انجام اين كار، آن ها مشكل را به موقعيت خاصي كه در آن ايجاد شده باز مي گردانند و تلاش مي كنند راه حل پيدا شده را، اجرا كنند.

به عبارت ساده تر، اين نظريه بر اين فرض استوار است كه هر مشكلي كه هر فردي، در هرجايي و هر زماني به آن بر مي خورد، راه حلي وجود دارد و آن راه حل پيشتر پيدا شده است. فوربز در توضيح بيشتر، به نحوه سفارش غذا در سال هاي گذشته اشاره مي كند. مردم در گذشته بايد براي خريد پيتزا به پيتزا فروشي زنگ مي زدند و با يك نفر صحبت مي كردند و سفارش مي دادند. بعضي اوقات اين كار غيرممكن بود، به ويژه در روزهاي جمعه. دليل اين بود كه اپراتور در پيتزافروشي نمي توانست با بيش از يك نفر صحبت كند.

 

راه حل اين مشكل ساده به نظر مي رسيد. رستوران ها چند اپراتور استخدام كردند. اما در واقع، بهترين ايده عدم وجود اپراتور در پيتزافروشي ها و ثبت سفارش توسط خود مشتريان بود. پس از گذشت سال ها، بالاخره يك نفر اين مشكل را در رستوران ها ديد و اپليكيشن هايي براي سفارش و تحويل غذا ايجاد شد.

مردم كمتر درباره نظريه TIPS در حل چالش‌ها شنيده‌اند. دليل اين است كه اين نظريه توسط يك مهندس در اتحاد جماهير شوروي به نام گنريچ آلتشولر توسعه يافته است. با اين حال، پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي، بعضي شركت ها از اين نظريه استفاده كرده اند. سامسونگ يكي از آن ها و نمونه اي خوب در اين زمينه است.

استفاده از رويكرد TIPS براي استارتاپ ها

يكي از نكته هاي اساسي در نظريه TIPS تعريف اين نظريه از سيستم هاي ايده آل است. در اين نظريه سيستم ايده آل، سيستمي است كه وجود ندارد، اما وظايفش را به درستي انجام مي دهد. ماكسيم بابيچ، موسس Spdload در فوربز مي گويد «ممكن است الان فكر كنيد مي خواهم بگويم ويژگي هاي محصول را كوچك كنيد تا به ارزش بيشتري برسيد، اما منظور من اين نيست. نكته هيجان انگيز اين است كه بسياري از محصولات موفق، ويژگي هاي بسياري داشتند. عرضه كنندگان اين محصولات نه تنها از ويژگي ها كم نكردند بلكه به آن افزوده اند. اين برخلاف يك سيستم ايده آل در نظريه TIPS به نظر مي رسد. پس مشكل چيست؟».

نكته مهم اين است كه اين محصولات با همه ويژگي هايشان توانستند زمان استفاده و اجراي عمليات را كم كنند. به عبارت ساده تر، در نسخه اوليه از يك محصول، كاربر بايد يك ساعت زمان براي انجام كار اختصاص مي داده اما در نسخه دوم، اين زمان به 10 دقيقه كاهش يافته است. در نسخه سوم، به طور تقريبي زمان خاصي به انجام كاري اختصاص نيافته و اين نتيجه به كمك هوش مصنوعي به دست آمده است. نسخه سوم، محصولي ايده آل از ديد مشتريان است چراكه بدون صرف زمان، كاري كه لازم است انجام مي شود. نكته قابل توجه اينكه در مورد محصولاتي كه به نوعي، به عنوان قاتل زمان اشخاص شناخته مي شوند، مثل تيك تاك، نتفليكس، اينستاگرام و ... نظريه TIPS راهگشا به نظر نمي رسد.

پيدا كردن مشكلات با راه حل هاي شناخته شده

نكته جالب درباره نظريه TIPS يافتن راه حل مشكلات است، اما در استارتاپ ها مشكلات را پيدا مي كنند تا حل كنند. باتوجه به اين رابطه، موسس استارتاپ مي تواند مسير را برعكس حركت كند. آن ها مي توانند براساس نظريه TIPS، راه حل هاي شناخته شده را پيدا كنند و از اين راه حل ها براي حل مشكلات استفاده كنند. روش سريع و ارزان براي توسعه محصولات با ارزش، داشتن چيزي براي اعتبارسنجي سريع ايده هاست. يك نمونه در اين زمينه، كارخانه تسلاست. اين شركت هيچ خودروي مدرني را اختراع نكرده بلكه اين خودروها را به عنوان راه حلي براي پايان يافتن بحران انرژي و آلودگي زيست محيطي در جهان ارائه كرده است.


 

منبع: tccim