شبكه اطلاعرساني روابطعمومي ايران (شارا)-|| مدير سابق دفتر مطالعات و برنامهريزي رسانهها گفت: نگاه به فضاي روابطعمومي بايد به گونهاي باشد كه بدانيم كار روابط عمومي صرف رضايت مديران و سازمانها نيست و مردم در اين بين جايگاه مهمي دارند.
به گزارش ايمنا، محمد سلطانيفر روز چهارشنبه_پنجم مردادماه_ در آيين اختتاميه هفدهمين جشنواره روابطعموميهاي استان اصفهان در سالن اجتماعات اتاق بازرگاني در ارتباط برخط با اين مراسم، اظهار كرد: روابط عموميها در گذشته نوعي نگاه سازماني داشتند به گونهاي كه تنها به منافع سازماني توجه داشتند و به مخاطب در حوزه آنها توجه چنداني نميشد و اين مهم دغدغه آنان نبود.
وي تصريح كرد: آن دوره مخاطب در اولويت حداقلي يا رده دوم آنها قرار ميگرفت اما امروزه با وجود تكنولوژيها و گسترش آنها، مخاطب جايگاه ويژهاي پيدا كرده است.
به گفته اين استاد دانشگاه آزاد اسلامي تهران مركز، امروزه فضاي روابط عمومي متحول و مخاطبمحور شده است به گونهاي كه با ظهور تكنولوژيهاي جديد ارتباطي مانند فيسبوك تحولي بزرگ در حوزه روابط عمومي رخ داد.
سلطانيفر اظهار كرد: دوراني كه توجه روابط عموميها تنها به مديران بود گذشته و ما بايد به خواسته مردم توجه كنيم و به مديران ابلاغ كنيم كه مردم در اين زمان خواستار چه چيزي هستند. در اين دوره بايد به خواسته مردم احترام بگذاريم. اين تفاوت عمده دوران سنتي و دوران مدرن روابط عمومي است.
سردبير فصلنامه رسانه ادامه داد: كار روابط عمومي صرف، رضايت مديران و سازمانها نيست و نبايد فقط مضمون نگاه روابط عموميها به سمت مديران باشد. بلكه امروزه اين خواست مردم است كه بايد مد نظر روابط عموميها باشد، چرا كه اگر اينكار صورت نگيرد روابط عمومي، افت خواهد كرد.
همواره آماده باشيم
وي تصريح كرد: در ايران بهعنوان كشوري كه در منطقه بحرانخيز خاورميانه در يكي از كانونهاي بحران جهان زندگي مي كنيم بايد در اين زمينهها فعاليت داشته و همواره آماده باشيم.
عضو هيات تحريريه فصلنامه مطالعات رسانه هاي نوين در ادامه با اشاره به بحران هاي طبيعي و غيرطبيعي اظهار كرد: در بحرانهايي كه شكل طبيعي به خود ميگيرد مرجعيت رسمي داريم. مردم در اين فضا به دنبال مراجع رسمي ميگردند كه همچنان صدا و سيما در اين ميان مرجعيت دارد.
به گفته سلطانيفر، در بحرانهاي مديرتي مانند فروريختن متروپل در كنار مرجعيت رسمي، بار سنگيني را در مرجعيت مردمي ميبينيم و در نهايت نگاه انتقادآميز در فضاي اجتماعي نشان ميدهد كه بار سنگين اين بحرانهاي مديريتي بر روي توليدات عمومي است.
وي ادامه داد: نبايد از بحرانهاي مختلف بترسيم؛ شرط اول ورود به مبارزه با بحران، پذيرش بحران است و اينكه تببين كنيم و بحران را بخشي از حوزه مديريتي خود بدانيم.
مدير كل سابق دفتر مطالعات و برنامهريزي رسانه با اشاره به اينكه در روشهاي سنتي در مواجهه با بحران، آن را كتمان ميكرديم كه در دنياي امروز ديگر جايي ندارد. عادي و كوچك جلوه دادن، كم توجهي و ادعاي اينكه غافلگير شده ايم نيز در روابط عمومي هاي سابق رواج داشت كه امروزه منسوخ شده است.
وي تصريح كرد: امروزه بايد براي هر بحراني آينده نگري كرد كه البته رويدادهايي مانند كرونا از اين مقوله مستثني است اما براي زلزله يا سيل ميتوان برنامه داشت و از قبل پيش بينيهايي كرد و غافلگير نشد.
سلطانيفر افزود: سكوت در گذشته متدوال بود اما امروزه اگر بخواهيم سكوت كنيم اين امكان به هيچ وجه وجود ندارد. يكي از كارهايي كه در گذشته انجام شده فرافكني و مقايسه بحران ها با يكديگر بود كه اين هم امروزه منسوخ شده است.
نويسنده كتاب پوشش خبري اظهار كرد: روبط عموميهاي نوين در ابتدا بايد در لحظه منابع رسمي و غيررسمي را رصد و شناسايي كنند. امروزه با استفاده از اپليكيشنها و كليد واژهها ميتوانيم رصدهاي مردمي متوجه شويم.
اين روزنامه نگار پيشكستوت تاكيد كرد: بايد گوش به زنگ به جمعآوري اخبار در حوزههاي مختلف باشيم و با منابع رسمي خبر در كميسيون اخبار بحرانها، هماهنگي كنيم. يكي از نقاط ضعف روابط عموميها اين است كه آنها هر منبع و خبري را منتشر ميكنند و باعث تشويش افكار عمومي ميشوند.
بهلحظه بودن، برگ برنده روابط عمومي است
وي با تاكيد بر نقش تعيينكننده روابط عمومي در بحرانها تصريح كرد: انتشار خبرهاي لحظه به لحظه باعث جلوگيري از انتشار اخبار غيررسمي شود. امروزه نبايد از تكنيك سكوت استفاده كنيم بلكه بايد تمام اخبار و مطالب را در سريعترين زمان پوشش داده و منتشر كنيم.
وي دوري از هرگونه دروغپردازي يا كوچك نمايي براي انحراف افكار عمومي را رد كرد و گفت: روابط عمومي ها خود بايد انتقاد كننده باشند، حتي اگر سيستم از آنها ناراضي شود بايد به اخبار واكنش نشان دهند. اين به لحظه بودن برگ برنده يك مدير روابط عمومي است.
سلطانيفر ادامه داد: آمار و ارقام در كار روابط عمومي و رسانه اهميت زيادي دارد. در اين بين بايد به حواشي توجه شده و نظر كارشناسان و مردم نيز لحاظ شود.
اين مسئول سابق در وزارت فرهنگ پوشش اخبار كرونا در آغاز شيوع بيماري را خوب ارزيابي كرد و گفت:خبررساني به موقع اخبار كرونا و اطلاع رساني سريع آن باعث پذيرش مردم در خصوص اخبار رسمي شد و جلوي شايعات و اخبارغيررسمي را گرفت.