شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : در آرزوي روابط‌عمومي جهاني در ايران
سه شنبه، 21 تیر 1401 - 16:25 کد خبر:49985
براي اين كه بتوانيم روزگار خوشي را براي روابط‌عمومي كشورمان رقم بزنيم و قد و قامتش را، برازنده جهاني شدن نماييم لازم است انجمن‌ها و نهادهاي موجود روابط‌عمومي، همراه و همداستان شوند و با جذب حداكثري دانشجويان و شاغلان و بازنشستگان در روابط‌عمومي ايران، تلاش نمايند مطالبات جامعه روابط‌عمومي را در زماني قابل قبول محقق نمايند و با استفاده از روابط مناسبي كه با مقامات تصميم گيرنده كشوري دارند شرايط مطلوبي را براي فعالان عرصه روابط‌عمومي، ايجاد و تثبيت و نهادينه نمايند.



اگر رويايي در سر داريد حتما روزي ، قدرت تبديل آن به واقعيت را پيدا خواهيد كرد .
( والت ديسني )

شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| لازمه جهاني شدن هر پديده اي ، انجام حركت هاي نوين و موثر و متفاوت و پر كشيدن و سر كشيدن به تمام جهان ، فراتر از مرزها و چارچوب هاي داخلي است. اگر بخواهيم روابط‌عمومي ايران هم ، چنين صعودي را داشته باشد راهي به جز پذيرش الزامات جهاني شدن ندارد.

يادمان نرفته است مارشال مك لوهان، موضوع "دهكده جهاني" را در دهه ۱۹۶۰ مطرح كرد كه نظريه اش ، با استقبال فراواني روبرو شد ؛ دهكده اي كه مبتني بر فناوري است و به دليل سرعت اجتماعي بالايي كه دارد در تمامي زمينه هاي زندگي بشر ، نفوذ كرد.

پس از او ، مارتين هايدگر آلماني، به جهاني شدن از نگاه فلسفي پرداخت . به قول او ، همه فاصله ها در زمان و مكان، در حال كم شدن است . امروزه بشر ، يك شبه از مكاني به مكان ديگر مي رسد . در حالي كه پيش از اين، همين جا به جايي هفته ها و شايد ماه ها طول مي كشيد .

جهاني سازي و جهاني گرايي

شايد خيلي ها ، جهاني سازي را با جهاني گرايي يكي بدانند . ولي بد نيست بگوئيم جهاني سازي ، بيشتر بر اساس فرهنگ ها و ارزش ها و هنجارها و باورهاست .


در اين شرايط ، هر جامعه اي هويت ملي و حقوقي و زباني و ديني خود را خواهد داشت و نسبت به پديده هاي مغاير با هويت خويش ، واكنش نشان خواهد داد .

در جريان فرآيند جهاني شدن ، انتظار "شهروند جهاني شدن" از همگان مي رود و به همين دليل، به ياد شعر معروف شيخ اجل سعدي مي افتيم كه بر روي فرش نفيس ايراني، افتخار حضور بر روي يكي از ديوارهاي سازمان ملل متحد را دارد و مي گويد:


بني آدم، اعضاي يك پيكرند
كه در آفرينش، ز يك گوهرند

جهاني گرايي، كه با موتور اقتصاد آزاد و بخش خصوصي رشد مي كند و افزايش منافع اقتصادي ، هدف اصلي آن است را نيز مي توان در جاي جاي كره زمين مشاهده كرد؛ هتل هاي زنجيره اي در دنيا ، شعبه هاي مك دونالد ، فيلم ها و موسيقي هاي مشابه ، آرايش و پوشش مشابه و ... نشانه هايي از جهاني گرايي در عصر كنوني به شمار مي رود.

روز جهاني روابط‌عمومي

۱۶ جولاي سال ۲۰۲۲ ، دومين سال است كه به بهانه روز تولد " آيوي لي "پدر روابط‌عمومي جهان، اين روز جشن گرفته مي شود و برگزاري رويدادهاي گوناگون ، اين امكان را فراهم مي كند تا همگان ، ابعاد مختلف و ظرفيت هاي فراوان عملكرد روابط‌عمومي را بيشتر بشناسند و بهتر بتوانند براي دستيابي به اهداف ارتباطي خود ، از آن استفاده كنند.

آيوي لي در زمان فعاليت خود تلاش كرد سياست پرده پوشي در خصوص اخبار و وضعيت موسسه را كنار بگذارد و با احترام به مردم، اخبار واقعي از شرايط محيط كاري خود را در اختيار روزنامه نگاران قرار دهد . او به خوبي ، تجسم تعريف " روابط‌عمومي به عنوان يك خانه شيشه اي " بود كه همه كس ، امكان مشاهده همه جاي خانه را داشته باشد .

در مراسم بزرگداشت روز جهاني
روابط‌عمومي در ايران ، كه به همت انجمن متخصصان و انجمن روابط‌عمومي ايران و موسسه كارگزار روابط‌عمومي برگزار مي شود علاوه بر اين مناسبت جهاني ، به يك مناسبت مهم داخلي نيز توجه شده است . اين مناسبت، روز ۲۵ تيرماه ، مقارن با بيست و سومين سالگرد درگذشت " دكتر حميد نطقي " بنيانگذار روابط‌عمومي در ايران مي باشد.

گفتني است بسياري از مديران و كارشناسان كنوني روابط‌عمومي كشور ، به عنوان شاگردان اين بزرگمرد عرصه روابط‌عمومي، خود را وامدار دانش همه جانبه و تسلط فراوان وي در هنر برقراري ارتباط با مخاطب و آموزش هاي او مي دانند .

پدر روابط‌عمومي نوين ايران كه در سال ۱۲۹۹ به دنيا آمده بود پس از روابط‌عمومي شركت ملي نفت ايران ، رياست گروه روابط‌عمومي دانشكده علوم ارتباطات اجتماعي را بر عهده داشت و با مجموعه آثاري پيرامون روابط‌عمومي و كتاب هاي ديگر ، در سال ۱۳۷۸ دارفاني را وداع گفت .

به اميد روابط‌عمومي جهاني

به دنبال عدم شناخت كافي مديران و سياستگزاران رده بالاي كشور از قدرت و پتانسيل روابط‌عمومي در پيشگيري و يا حل بحران هاي گوناگون و ميزان اهميت آن، مي توان ديد كه روابط‌عمومي در ايران، با هزار و يك مساله روبروست و مديران و كارشناسان روابط‌عمومي، با انواع مشكلات ريز و درشت، دست و پنجه نرم مي كنند :

انتصاب هاي خارج از چارچوب و بدون رعايت سواد ارتباطي و تجربه كاري لازم براي مديران روابط‌عمومي انتخاب شده، بي توجهي به لزوم ارتباط مدير روابط‌عمومي با بالاترين مقام، نداشتن نفرات تحصيلكرده و كارآزموده در روابط‌عمومي، نداشتن بودجه مناسب براي اجراي طرح هاي ارتباطي، نبود انگيزه لازم براي تحقق حركت هاي نو در عرصه ارتباطي، عدم تجهيز روابط‌عمومي ها به ابزار نوين ارتباطي ، نداشتن پست و جايگاه اداري مناسب، نداشتن ثبات شغلي در روابط‌عمومي، نداشتن بانك اطلاعاتي كامل از شاغلان و بازنشستگان در روابط‌عمومي ها، نبود اتحاديه و انجمن فراگير روابط‌عمومي براي مراقبت از منافع شاغلان روابط‌عمومي ها و ... همه و همه، موجب مي شود ضمن تقدير از برگزار كنندگان اين مناسبت،

 

يادآور شويم براي اين كه بتوانيم روزگار خوشي را براي روابط‌عمومي كشورمان رقم بزنيم و قد و قامتش را، برازنده جهاني شدن نماييم لازم است انجمن‌ها و نهادهاي موجود روابط‌عمومي، همراه و همداستان شوند و با جذب حداكثري دانشجويان و شاغلان و بازنشستگان در روابط‌عمومي ايران، تلاش نمايند مطالبات جامعه روابط‌عمومي را در زماني قابل قبول محقق نمايند و با استفاده از روابط مناسبي كه با مقامات تصميم گيرنده كشوري دارند شرايط مطلوبي را براي فعالان عرصه روابط‌عمومي، ايجاد و تثبيت و نهادينه نمايند.

 

منبع: asriran