شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : كتاب «اطلاعات غلط در برابر اخبار جعلي» منتشر شد
پنجشنبه، 27 مرداد 1401 - 11:52 کد خبر:49918
كتاب «اطلاعات غلط در برابر اخبار جعلي» به كوشش مريم مديري و حميدرضا مديري از سوي انتشارات كارگزار روابط‌عمومي در 132 صفحه منتشر شد.



 

شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| كتاب «اطلاعات غلط در برابر اخبار جعلي» به كوشش مريم مديري و حميدرضا مديري از سوي انتشارات كارگزار روابط‌عمومي در 132 صفحه منتشر شد.


 

لينك فروشگاه: https://kpri.ir/?p=9649



اطلاعات غلط در برابر اخبار جعلي

گردآوري و تاليف: مريم مديري، محمدرضا مديري

ويراستار: زهرا بابازاده‌گان


فهرست تفضيلي

پيشگفتار

گفتار اول: مقدمه‌اي بر اخبار جعلي
مقدمه
تعريف‌ها
اطلاعات غلط در برابر اخبار جعلي
اطلاعات غلط چيست؟
ظهور اطلاعات غلط
انواع اطلاعات غلط
1. تله‌كليك
2. تبليغات دروغ
3. شوخي/ طنز
4. روزنامه‌نگاري غيرقابل اعتماد
5. عنوان‌هاي گمراه‌كننده
6. اخبار مغرضانه/ جانبدارانه
تعريفي كاربردي از اخبار جعلي
چند نوع اخبار جعلي وجود دارد؟
اهداف توليد و انتشار اخبار جعلي
1. اخبار نادرست مرتبط با سياست
2. اخبار نادرست مرتبط با مذهب
3. اخبار نادرست مرتبط با افراد مهم يا مشهور
4. اخبار نادرست درباره فروش كالا يا خدمات
5. اخبار نادرست مبتني بر انتشار ترس
6. اخبار نادرست مرتبط با نژادپرستي
7. اخبار نادرست مبتني بر افسانه و نظريه‌هاي توطئه
8. اخبار جعلي بر مبناي شوخي
شش راه براي تشخيص اخبار جعلي
1. ذهنيتي انتقادي ايجاد كنيد
2. منبع را بررسي كنيد
3. به‌دنبال ديگر روايت‌گران داستان باشيد
4. شواهد را ارزيابي كنيد
5. به عكس‌ها استناد نكنيد
6. "درست بودن" آن را با منطق خود بررسي كنيد
شش نكته براي جلوگيري از اطلاعات نادرست
چگونه زنجيره‌‌ انتشار اطلاعات نادرست را قطع كنيم؟
يافتن مسير درست در ميان هرج‌ومرج‌ها
منبع را در نظر بگيريد. آيا اين وب‌سايت قابل اطمينان است؟
يك جستجوي سريع درباره‏ نويسنده‎‏ داستان داشته باشيد. آيا قابل اعتماد است؟
تاريخ را بررسي كنيد
به سوگيري‌هاي خودتان توجه كنيد
صرفا تيتر را نخوانيد. بيشتر مطالعه ‏‎كنيد؟
منابع بيشتري بيابيد
يك گام به عقب برداريد. آيا يك شوخي است؟
از متخصصان بپرسيد

گفتار دوم: تاريخچه‌ي‌ اخبار جعلي
مقدمه
1- دوران باستان
2- دوران قرون وسطي
3- دوران مدرن نخستين
4- قرن نوزدهم
5- قرن بيستم
6- قرن 21

گفتار سوم: ريشه‌هاي اخبار جعلي در اينترنت
مقدمه
اخبار جعلي در وب‌سايت‎ها
چگونه اخبار جعلي منتشر و همه‌گير مي‌شوند
رواج اخبار جعلي
بات‌هاي رسانه‌هاي اجتماعي
ترول‌هاي اينترنتي

گفتار چهارم: اخبار جعلي و كرونا
مقدمه
تاثيرهاي اطلاعات سلامتي نادرست
مخفي‌كاري و هراس‌آفريني
بيگانه‌هراسي و تنفر
نقش سياست‌مداران
چرا مردم تئوري‎هاي توطئه‎ مرتبط با كوويد-19را باور مي‎كنند؟
نحوه‌ تقابل پلتفرم‎‌هاي رسانه‎هاي اجتماعي با اخبار نادرست
1- حذف محتوا
2- همكاري با سازمان‎‏هاي بهداشت

گفتار پنجم: راهبردهاي مقابله با انتشار اطلاعات نادرست
مقدمه
1. آموزش سواد رسانه‌اي
1-1- توسعه فرهنگ پژوهش و پرسش‌گري
1-2- بازنمايي نادرست (تحريف‌شده) جهاني
2. تمركز بر گزارش‌گري و خبرنگاري در محل
3. راستي‌آزمايي
3-1- راه‌هايي براي ايجاد يك طرح موفق راستي‌آزمايي
3-2- راستي‌آزمايي در كرواسي
3-3- راستي‌آزمايي در زيمبابوه
3-4- سرمايه‌گذاري
4. تقويت همكاري جهاني
5. ايجاد و تقويت اعتماد همگاني به نهادها و منابع خبري
6. ايجاد و تقويت امنيت معرفتي و شناختي

پيوست: راهبردهاي مبارزه با اخبار جعلي در برخي كشورها
1. كنيا
2. نيجريه
3. برزيل
4. سودان
5. كره جنوبي

منابع


در پيشگفتار كتاب آمده است:

در چند سال گذشته، اخبار جعلي و اطلاعات نادرست به ‌سبب رشد فن‌آوري‌هاي جديد ارتباطي مانند شبكه‌هاي اجتماعي و موتورهاي جستجو، شيوع بيشتري پيدا كرده‌ و موجب گسترش بيشتر خبرنگاري زرد و تضعيف پوشش‌ رسانه‎اي جدي شده‌‎اند.


حتي به‌طور گسترده‌تر، برخي از افراد به‌ويژه دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور سابق ايالات متحده در خيلي زمينه‌ها، معناي "اخبار جعلي" را گسترده‌تر كرده‌ و آن را در دستور كار بين‌المللي قرار داده‌اند.


اطلاعات غلط و دست‌كاري‌شده بيشتر به‌صورت محتواي متني، تصويري يا گرافيكي با هدف گمراهي، كسب درآمد، منافع سياسي، انگيزه‌هاي اجتماعي و سرگرمي (در قالب طنز) منتشر مي‎شوند و از عنوان‌هاي فريب‌كارانه براي جلب مخاطبان بيشتر بهره مي‌گيرند.


اطلاعات نادرست بيشتر در قالب‌هايي كه شامل ارتباطات گفتاري، نوشتاري، چاپي، الكترونيكي و ديجيتالي مي‌شود از طريق وب‌سايت‎ها و رسانه‌هايي منتشر مي‌شوند كه هدفي جز افزايش اطلاعات نادرست و تقويت اطلاعات دست‌كاري‌شده ندارند.
يكي از كليدهاي اصلي مهار سيل اطلاعات نادرست، راستي‌آزمايي، شناسايي اطلاعات ساختگي آنلاين و توقف انتشار آن در بستر شبكه‌هاي اجتماعي است، اما اين امر مستلزم مسئوليت‌پذيري و همكاري جمعي و جهاني است كه متاسفانه روندي كند دارد.


هدف اين كتاب بررسي تعدادي از گرفتاري‌ها و دشواري‌هاي مرتبط با اخبار جعلي و اطلاعات دست‌كاري‌شده و روش‌ها و مهارت‌هاي مقابله با آن است. بر اين اساس در گفتار‌ اول كتاب، به برخي از برداشت‌ها و تعريف‌هاي اخبار جعلي و اطلاعات نادرست و راه‌هاي شناسايي آن اشاره شده ‌است. در گفتارهاي دوم و سوم كتاب زمينه‌هاي تاريخي اخبار جعلي و ريشه‌هاي آن در اينترنت مورد كندوكار قرار گرفته و در گفتار چهارم تاثيرهاي متقابل اخبار جعلي و كرونا نيز بررسي شده است. روش‌هاي مقابله با انتشار اطلاعات نادرست نيز در گفتار پنجم كتاب به بحث گذاشته شده و بخش پيوست به مبارزه با اخبار جعلي در برخي كشورها اختصاص داده شد.


هدف اين كتاب، ارايه اطلاعات پايه درباره اخبار جعلي است و تلاش شده تا آگاهي ما نسبت به اين پديده، ريشه‌هاي تاريخي و روش‌هاي مقابله با آن نيز افزايش يابد.


بي‌شك اين كتاب با ضعف‌ها و كاستي‌هاي زيادي همراه است كه با راهنمايي‌هاي شما خوانندگان عزيز به‌ويژه صاحب‌نظران حوزه ارتباطات در چاپ‌هاي بعدي كامل‌تر خواهد شد.

 

 

لينك فروشگاه: https://kpri.ir/?p=9649