شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : چطور استعدادها را جذب كنيم و نگه داريم؟
جمعه، 10 تیر 1401 - 19:53 کد خبر:49916
بهترين روش براي جذب و حفظ استعدادها در گروه، ايجاد محيط كاري مناسب و فرهنگ سازماني خوب است. هرچند چيزهاي ديگري در نگاه مثبت مردم به برندها و كسب وكارها هم نقش دارد، اما آنچه به حفظ كاركنان با استعداد مي انجامد، محيط كاري و فرهنگ سازماني است كه صاحب كسب وكار، آن را خلق مي كند.



شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-||  استعداد، نقش مهمي در موفقيت كسب وكارها بازي مي كند. حتي با وجود چشم اندازي عالي و استراتژي هاي فوق العاده، بدون وجود آدم هاي درست كه كارها را درست انجام مي دهند، به جايي نمي رسيد. بنابراين، جذب و نگه داري از نيروهاي مستعد براي موفقيت استارتاپ، بايد در اولويت قرار بگيرد.

نيك ماسكاري، مشاوره كسب وكارها در سايت كارآفرين در اين باره نوشت؛ بهترين سازمان ها و كسب وكارهاي بين المللي، از حضور استعدادها در شركت ها، حتي پيش از تعيين استراتژي اطمينان پيدا مي كنند. در فهرست اولويت هاي اين شركت، اينكه چه كسي كار را انجام دهد، در اولويت است.

آينده غيرقابل پيش بيني است. در سال هاي اخير، همه گيري كرونا در جهان نشان داد كه چطور ممكن است همه چيز به ناگهان متوقف شود. زماني كه هرج و مرج و بلاتكليفي فضا را در بر مي گيرد، بهترين استراتژي، داشتن گروهي از نخبه هاست كه بتوانند خود را با شرايط سازگار كنند و صرفه نظر از اينكه چه پيش مي آيد، شكوفا شوند. با اين وجود، همچنان شركت هاي بسياري با جذب و حفظ استعدادها درگيرند، به اين دليل كه با راهكارهاي مناسب آن آشنا نيستند.

بهترين روش براي جذب و حفظ استعدادها در گروه، ايجاد محيط كاري مناسب و فرهنگ سازماني خوب است. هرچند چيزهاي ديگري در نگاه مثبت مردم به برندها و كسب وكارها هم نقش دارد، اما آنچه به حفظ كاركنان با استعداد مي انجامد، محيط كاري و فرهنگ سازماني است كه صاحب كسب وكار، آن را خلق مي كند.

چطور گروه را مديريت كنيم

با حضور گروه هاي با استعداد در محيط كار، كار رهبران در اداره كسب وكارها ساده مي شود. مديريت استعدادها كار آساني است، آن هم زماني كه بدانيد كاركنان مستعد، با ارزش هاي اصلي شركت همراه شده اند. صاحبان كسب وكارها و مديران بايد در چنين فضايي تفاوت ها در گروه را تحسين كنند، درحاليكه مي دانند بايد براي هر دسته از كاركنان چه كاري انجام دهند.

كاركناني كه آن ها را در گروه نخست يا A تعريف مي كنيم، نقش هاي اصلي را در شركت بر عهده دارند. آن ها با انگيزه اند، قدرت تحمل ريسك را دارند، اغلب زندگي حرفه اي را در اولويت قرار مي دهند و هميشه ارتقا در سازمان ها را دنبال مي كنند. كارفرمايان به طور معمول چنين كاركناني را دوست دارند، هرچند كه اين كاركنان هميشه به دنبال فرصت هاي بهتر در جاي ديگري مي گردند. بنابراين نكته مهم ايجاد فضاي رشد براي اين كاركنان در سازمان هاست.

كاركنان گروه دوم يا B، رفتار با ثبات و محكمي دارند. آن ها به طور معمول با ارزش هاي مركزي و اصلي در سازمان شما همراه شده اند و امكان ارتقاي اين گروه از كاركنان، به گروه A بسيار است. بسياري از شركت ها در شناسايي كاركنان در اين گروه دچار چالش مي شوند، با وجود اينكه اين افراد، درسطح عمده كارهاي شركت را پيش مي برند. هرچند اين كاركنان به اندازه گروه A مشتاق به نظر نمي رسند اما كار را خوب انجام مي دهند. اين گروه به طور معمول به ماندن در جايي كه هستند، علاقه نشان مي دهند. آن ها مي خواهند مثل تاريخچه شركت به نظر برسند. براي همين، صاحبان كسب وكار بايد با استفاده از مشوق هايي كاركنان اين گروه را براي ورود به گروه نخست ترغيب كنند.

كاركنان گروه سوم يا C، كساني اند كه با ارزش هاي اصلي در شركت ها همراه نشده اند. اين گروه عملكرد كاري مناسبي هم ندارند. در شرايط ايده آل، اين گروه بايد در فرايند مصاحبه كاري از ورود به سازمان منع مي شدند. اگر چنين كاركناني در شركت داريد، بايد آن ها را براي نقش آفريني در شركت آموزش دهيد. نكته دوم اينكه منافع هر دوي شما در آزاد كردن اين گروه است. آن ها علاقه شان را دنبال مي كنند و شما هم با جذب كاركنان تازه به منافع خود مي رسيد.

چگونه استعدادهاي برتر را حفظ كنيم؟

سرمايه گذاري بر آموزش، اصلي ترين نكته در حفظ استعدادهاست. بايد زمينه رشد گروه را در هر ظرفيتي كه دارند فراهم كرد. اگر كسي در گروه شما عملكرد مناسبي ندارد، بايد دليل را جست وجو كرد و ديد چرا چنين عملكرد منفي ثبت شده است؟ آيا تنگناهايي وجود دارد كه بر كار كاركنان اثر مي گذارد؟ شكاف مهارتي يا عدم ارتباط، مي تواند به عنوان اين تنگناها در نظر گرفته شود. ممكن است بعضي كاركنان را كنار بگذاريد درحاليكه آن ها نمي دانند چطور بايد به عملكرد بهتر برسند.

 

آموزش و توسعه مهارت ها راه مناسبي براي كمك به اين كاركنان است. گاه ممكن است تغيير جايگاه شغلي افراد به آن ها در عملكرد بهتر كمك كند. نقش هر نفر از كاركنان شما براساس مسئوليت ها، پاسخگويي و نتايج است كه بايد تعريف شود. اين مي تواند به عملكرد بهتر گروه كمك كند. زماني كه همه وظايف اندازه گيري شده باشد، كاركنان در يك گروه به بهره وري بيشتر يكديگر كمك خواهند كرد.

به نقش هايي كه در سازمان شما وجود دارد نگاهي بيندازد و بعد گروه كاركنان را از نظر ضعف ها و نقاط قوت دسته بندي كنيد. اين روش به شما كمك مي كند آدم هاي درست را براي نقش ها و جايگاه هاي درست انتخاب كنيد. زماني مي توانيد زندگي را براي مشتريان آسان كنيد كه پيش از آن ها، زندگي براي كاركنان كسب وكارتان آسان بچرخد. نتيجه اين وضعيت، بهبود تصوير برند شما و وفاداري هرچه بيشتر مشتريان است.
 

منبع: tccim