شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : با استفاده از اين ۱۰ واژه در گفتگو، هر چه مي‌خواهيد به دست آوريد
یکشنبه، 8 آبان 1401 - 08:20 کد خبر:49744
شما به صورت طبيعي، با توجه به شرايط و مخاطب خود، از مجموعه‌ي واژگان و لحن متفاوتي استفاده خواهيد كرد. با اين حال واژه‌هايي وجود دارند كه در هر شرايطي تعيين‌كننده هستند. پس در آينده هرگاه قصد داشتيد براي به‌ دست آوردن چيزي تلاش كنيد، از افزايش حقوق گرفته تا به چنگ آوردن آخرين آناناس باقي‌مانده در قفسه‌ي فروشگاه، استفاده از اين ۱۰ واژه به شما كمك مي‌كند به هدف‌تان برسيد.



شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| چه بر اين مسئله واقف باشيم يا نه، كلماتي كه هر روز استفاده مي‌كنيم، اصالت و حقيقت وجودي ما را شكل مي‌دهند. نحوه‌ي انتخاب ما از ميان واژه‌ها، بر اطرافيان‌مان تأثير شگرفي بر جاي مي‌گذارد و تفاوتي نمي‌كند كه در حين يك گفتگوي مؤدبانه در يك خواربارفروشي ادا ‌شوند يا در يك برخورد رسمي‌تر مانند جلسه‌ي ملاقات با يك مشتري. در اين مقاله با ۱۰ واژه‌اي آشنا مي‌شويد كه اگر از آنها استفاده كنيد، هر چه مي‌خواهيد مي‌توانيد به دست آوريد.

شما به صورت طبيعي، با توجه به شرايط و مخاطب خود، از مجموعه‌ي واژگان و لحن متفاوتي استفاده خواهيد كرد. با اين حال واژه‌هايي وجود دارند كه در هر شرايطي تعيين‌كننده هستند. پس در آينده هرگاه قصد داشتيد براي به‌ دست آوردن چيزي تلاش كنيد، از افزايش حقوق گرفته تا به چنگ آوردن آخرين آناناس باقي‌مانده در قفسه‌ي فروشگاه، استفاده از اين ۱۰ واژه به شما كمك مي‌كند به هدف‌تان برسيد.

۱. «چون»

شما براي تشريح انگيز‌‌ه‌ي خود در مورد اجزاي درخواست‌تان از رابطي به نام «چون» استفاده مي‌كنيد. رابرت كيالديني (Robert Cialdini)، مؤلف كتاب «تأثير»، در بخشي از اين كتاب در توضيح عملكرد اين واژه آن را به صورت تركيبي از «درخواست به‌علاوه‌ي دليل» تشريح مي‌كند. او در اين كتاب ثابت مي‌كند كه استفاده از اين تركيب احتمال پذيرش درخواست شما را تا حد زيادي افزايش مي‌دهد.

براي درك قدرت اين واژه به نتايج حاصل از پژوهش زير توجه كنيد. در اين مطالعه‌ي موردي،‌ پژوهشگر از افراد مختلف مي‌خواست كه اگر مي‌توانند بدون نوبت وارد صف بشوند. نتايج حاكي از آن بود كه هرگاه از واژه‌ي «چون» استفاده مي‌شد، احتمال اينكه مردم اجازه بدهند بدون نوبت وارد صف بشوند بيشتر بود. به عنوان مثال به جاي بيان جمله‌ي «امكانش هست جلوي شما بايستم» از اين جمله استفاده مي‌شد: «امكانش هست جلوي شما بايستم چون ديرم شده و بايد به يك قرار ملاقات برسم». نتايج اين مطالعه مشخص كرد كه واژه‌ي «چون» حتي در شرايطي كه دليل مضحكي براي درخواست بيان مي‌شد (به عنوان مثال،‌ «امكانش هست جلوي شما بايستم چون بايد زودتر به اول صف برسم») از همان تأثير برخوردار بود. به نظر مي‌رسد كه استفاده از «چون» چيزي را در شنونده برمي‌انگيزد كه سبب مي‌شود راحت‌تر درخواست شما را بپذيرد.

۲. «سپاسگزارم»

تنها استفاده از واژه‌ي «سپاسگزارم» كافي است تا قدرداني شما را به كوتاه‌ترين و سريع‌ترين شكل ممكن بيان كند. بنابراين اگر گفتگوي خود را با اين واژه آغاز كنيد از همان ابتدا حس خوبي را به شنونده انتقال خواهيد داد. استفاده از اين واژه موجب مي‌شود در ذهن ديگران تصوير فردي قدرشناس از شما شكل بگيرد و بنابراين آنها براي كمك به شما تمايل بيشتري نشان خواهند داد. بيان عبارتي شبيه به «با سپاس از وقتي كه در اختيار من قرار داديد»،‌ در ابتدا يا انتهاي يك ملاقات براي انتقال لحن مثبت شما به شنونده كافي خواهد بود.

۳. «شما»

اغلب افراد طوري درخواست خود را مطرح مي‌كنند كه تمام منافع آن متوجه خودشان خواهد بود. اينگونه افراد براي بيان درخواست خود از عباراتي همچون: «من اينو مي‌خوام چون بهش نياز دارم.» استفاده مي‌كنند كه بيان‌كننده‌ي انگيزه‌ي شخصي يا دليل منطقي آنها از طرح درخواست است. به جاي اين رويكرد شخصي، تلاش كنيد از منظر مخاطب خود به چارچوب گفتگو شكل دهيد.

پيش از هر چيز از خود بپرسيد كه درخواست شما چه تاثيري بر آنها خواهد گذاشت. به عنوان مثال اگر درخواست خود را به اين شكل بيان كنيد: «به نظر من اگر اين نكته رو لحاظ كني ميزان فروشت افزايش پيدا مي‌كنه»، شنونده در مركز گفتگو قرار گرفته و براي پذيرش درخواست شما تمايل بيشتري نشان مي‌دهد.


۴. «اگر»

واژه‌ي «اگر» لحن شما را در موضع قدرت قرار داده و به شما امكان مي‌دهد از طريق بررسي پيامدهاي احتمالي، شرايط را تا سطوح بنيادين و اوليه‌ي آن مورد تجزيه و تحليل قرار دهيد. در اين روش به هر ميزان كه شرايط را مورد واكاوي قرار دهيد (يا حداقل آن را از طريق طوفان فكري مورد بررسي قرار دهيد) به همان ميزان نيز موقعيت شما بهبود مي‌يابد. به عنوان مثال به اين نمونه توجه كنيد: «اگر ما گزينه‌ي الف را انتخاب كنيم ميزان فروش و بهره‌وري افزايش مي‌يابد و اگر طبق گزينه‌ي ب عمل كنيم هيچ تغييري مشاهده نخواهد شد.»

۵. «مي‌توان»

استفاده از كلمه‌ي «مي‌توان» نشانه‌ي قطعي نبودن نتيجه و باز بودن مسير گفتگو است و از اين حيث درست در مقابل مفهوم واژه‌هاي «نه» و «هرگز» قرار مي‌گيرد. واژه‌ي «مي‌توان» حال و هواي گفتگو را مثبت نگه داشته و به شما امكان مي‌دهد كه پيامدهاي احتمالي خود در آينده را مورد واكاوي قرار دهيد. استفاده از اين واژه، به‌ويژه در مواقعي كه طرف مقابل شما در گفتگو مخالفت يا درخواست متقابلي را مطرح مي‌كند، بسيار مفيد خواهد بود. به عنوان مثال به كاربرد «مي‌توان» در اين جمله توجه كنيد: «من مي‌تونم كار بيشتري قبول كنم، به شرطي كه در مورد موعد تحويل آزادي بيشتري داشته باشم.»

۶. «ما»

واژه‌ي «ما» نيز مانند واژه‌ي «شما» موجب مي‌شود كه محور گفتگو تنها به خواسته‌هاي شخصي شما متمركز نشود. در درجه‌ي اول اهميت استفاده از اين واژه سبب مي‌شود تا شما در نظر ديگران نه به عنوان يك فرد خودمحور، بلكه به عنوان يك شخص مردم‌دار و نوع‌دوست جلوه كنيد. در وهله‌ي دوم، شما اين پيام را به مخاطب خود انتقال مي‌دهيد كه هر دو در يك تيم قرار داريد و هر منفعتي كه براي شما حاصل شود، شامل او نيز خواهد شد.

۷. «با هم»

واژه‌ي «با هم» از بسياري جهات شبيه به واژه‌ي «ما» عمل مي‌كند. مقداري حس آشنايي و همكاري در اين واژه نهفته است كه به نوعي گفتگو را تلطيف كرده و پذيرش و هضم درخواست شما از سوي طرف مقابل را تسهيل مي‌كند. استفاده از واژه‌ي «با هم» تكميل‌كننده‌ي تلاش‌هاي پيشين شماست. هر آنچه پيش از اين انجام داده‌ايد تا درخواست شما (و آينده‌ي احتمالي شما) در شكل و شمايل يك فرصت مشترك به نظر برسد در اين نقطه به كمك‌تان خواهد آمد و نتيجه‌ي نهايي حاصل مي‌شود.
 

۸. «در واقع»

اگر قصد داريد در طول گفتگو، طرف مقابل را نسبت به مسئله‌اي مجاب كنيد، واژه‌ي «در واقع» به ميزان قابل توجهي مفيد خواهد بود. فقط در اين بين بايد به يك هشدار جدي توجه كنيد: واقعياتي كه در حين گفتگو به آنها اشاره مي‌كنيد بايد از صحت كامل برخوردار بوده و شواهد تجربي يا پژوهش‌هاي ميداني صحت آنها را تاييد كنند. با اين حال استفاده‌ي هر چه بيشتر از واقعيات در طول گفتگو،‌ موضع شما را قوي‌تر كرده و به دنبال آن تضمين مي‌كند كه مباحث شما براي شنونده متقاعدكننده باشد.
۹. «قابل بحث»

استفاده از واژه‌ي «خواهد شد» طرفين گفتگو را به زمان آينده مي‌برد. «خواهد شد» واژه‌اي قدرتمند است، زيرا به طرف مقابل اين اطمينان را مي‌دهد كه پس از پايان مذاكره چه روي خواهد داد. بيان اينكه شما در پيِ انجام اين مذاكره قرار است در آينده چه كاري انجام دهيد، تصويري شفاف در ذهن مخاطب ايجاد كرده و به همان ميزان احتمال عدم تفاهم را كاهش مي‌دهد.

اين ده واژه، نَه واژه‌هايي جادويي هستند و نه به كمك آنها مي‌توانيد ذهن مخاطب‌تان را به كنترل خود درآوريد. اما اگر اين واژه‌ها را در بستر مناسبي به كار بگيريد، به شما كمك مي‌كنند راه خود را براي رسيدن به يك مذاكره‌ي دوسويه و منطقي هموار كنيد. استفاده از اين واژه‌ها از شما فردي قابل انعطاف، باهوش و متقاعدكننده مي‌سازد و در نهايت به اين معني خواهد بود كه شما در زمان طرح درخواست‌هايتان داراي نفوذ و تاثيرگذاري خواهيد بود.

برگرفته از: entrepreneur
منبع: chetor.com