شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط‌عمومي و دو رويداد بزرگ ملي و بين‌المللي
چهارشنبه، 4 خرداد 1401 - 13:03 کد خبر:49617
25 تير 1401 با دو رويداد بزرگ ملي و بين‌المللي روابط‌عمومي مصادف شده است: 23مين سالگرد درگذشت دكتر «حميد نطقي» بنيانگذار روابط‌عمومي ايران و بزرگداشت «روز جهاني روابط‌عمومي».


 

 



موسسه كارگزار روابط‌عمومي ا ميزبان دو رويداد بزرگ ملي و بين‌المللي ا 25 تيرماه 1401
 


 

 


اشاره
25 تير 1401 با دو رويداد بزرگ ملي و بين‌المللي روابط‌عمومي مصادف شده است: 23مين سالگرد درگذشت دكتر حميد نطقي بنيانگذار روابط‌عمومي ايران و بزرگداشت "روز جهاني روابط‌عمومي".


به همين مناسبت موسسه كارگزار روابط‌عمومي در نظر دارد با مشاركت تشكل‌هاي روابط‌عمومي، سازمان‌ها و شركت‌هاي خصوصي و دولتي، مديران، كارشناسان، دانشجويان و ساير علاقمندان به اين حوزه مهم ارتباطي، مراسم گراميداشتي در روز 25 تير 1401 برگزار نمايد.

اول: 23مين سالگرد درگذشت دكتر حميد نطقي بنيان‌گذار روابط‌عمومي ايران


دكتر حميد نطقي در ۱۱ شهريور سال ۱۲۹۹ هجري شمسي در تبريز متولد شد. وي پس از گذراندن تحصيلات ابتدايي در اين شهر با خانواده خويش به شهر آستارا مهاجرت كرد و در مدرسه حكيم نظامي ‌اين شهر به ادامه تحصيل پرداخت و در همين مقطع از تحصيل با نيما ‌يوشيج شاعر نوپرداز و بلندپايه ايران نيز آشنا شد.


وي سپس به تهران آمد و در دانشكده حقوق دانشگاه تهران به تحصيل مشغول شد و در سال ۱۳۲۱ با درجه ليسانس از اين دانشكده فارغ‌التحصيل و بي‌درنگ ادامه تحصيل در رشته حقوق قضايي، تا مقطع دكترا در دانشگاه استانبول را آغاز كرد. وي به سبب علاقمندي به ادبيات و شعر در اين دانشگاه با نشريه‌هاي ادبي شروع به همكاري نمود و از اين طريق راه خود را به‌سوي وسايل ارتباطي و جهان ارتباطات آغاز كرد.


دكتر نطقي پس از بازگشت به ايران در سال ۱۳۲۷، ابتدا به كنسرسيوم نفت و سپس به شركت نفت ايران و انگليس پيوست و به‌عنوان مشاور هيات‌مديره كنسرسيوم و در شاخه ارتباط با مطبوعات اداره اطلاعات و انتشارات شركت نفت مشغول به‌كار شد.


وي در سال ۱۳۳۰ به مديريت روابط‌عمومي‌‌‌ شركت نفت منصوب شد و از آن زمان به بعد فعاليت‌هاي جدي خود را در زمينه روابط‌عمومي‌ آغاز كرد.


پس از تاسيس موسسه عالي روزنامه‌‏نگاري و روابط‌عمومي‌‌‌ در سال ۱۳۴۶ از دكتر نطقي براي مديريت گروه روابط‌عمومي‌‌‌ و تدريس دروس تخصصي اين رشته دعوت به‌عمل آمد، در نتيجه وي از شركت ملي نفت ايران جدا و كار خود را به‌طور تمام وقت در اين موسسه آغاز كرد و در سال ۱۳۵۰ كتاب "مديريت و روابط‌عمومي‌‌‌" را تاليف نمود.


دكتر نطقي تا سال ۱۳۵۷، همزمان با پيروزي انقلاب، خود به‌عنوان رييس گروه آموزشي روابط‌عمومي‌‌‌ همچنان باقي ماند.


وي پس از پيروزي انقلاب، با توجه به حذف رشته روابط‌عمومي‌‌‌ از نظام آموزشي كشور همچنان به فعاليت‌هاي آموزشي، پژوهشي و مشاوره‌اي خود با مديران واحدهاي روابط‌عمومي‌‌‌ كشور و دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه علامه طباطبايي (دانشكده علوم ارتباطات) ادامه داد كه در پي تلاش‌هاي ايشان و دكتر كاظم معتمدنژاد و همكاري و هماهنگي مسئولان آموزش عالي، رشته علوم ارتباطات اجتماعي در سال ۱۳۶۸ مجددا در دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه علامه طباطبايي راه‌اندازي شد.


دكتر حميد نطقي به عنوان بنيان‌گذار و پدر روابط‌عمومي‌ نوين ايران در ۲۵ تيرماه سال ۱۳۷۸، بدرود حيات گفت.

دوم: بزرگداشت روز جهاني روابط‌عمومي


فعالان روابط‌عمومي از سرتاسر جهان قرار است دومين سالگرد «روز جهاني روابط‌عمومي» را دور هم جشن بگيرند كه اين‌ يك افتخار بزرگ براي صنعت روابط‌عمومي در جهان به‌شمار مي‌آيد. اين جشن بزرگ و جهاني قرار است در روز شانزدهم جولاي 2022 و به شكل‌هاي مختلفي ازجمله گردهمايي‌هاي حضوري، تعاملات آنلاين و ساير فعاليت‌ها برگزار گردد.


در ماه اوت سال 2020، آيني آدكونله بنيان‌گذار و مديرعامل بلك‌هاوس‌مديا، بر نياز مبرم معرفي روابط‌عمومي به جهانيان به ‌بهترين و مؤثرترين شكل ممكن تأكيد كرد و اظهار داشت كه روابط‌عمومي جزو آن دسته از حرفه‌هاست كه بسيار مورد كج‌فهمي و سوءبرداشت قرار گرفته است حال‌آنكه جزو مهم‌ترين جنبه‌هاي استراتژيك هر كسب‌وكار و نهادي محسوب مي‌شود كه قادر است آن‌ها را به اهداف موردنظرشان نزديك كند و از وقوع بسياري از مشكلات و بحران‌ها براي شركت‌ها و كشورها جلوگيري به‌عمل آورد.


بسياري از فعالان حوزه روابط‌عمومي اميدوارند از طريق جشن گرفتن روز جهاني روابط‌عمومي اين پيام را براي تمام مردم جهان و شركت‌ها و سازمان‌ها برسانند كه مي‌توانند به شكل بهتري از مزاياي روابط‌عمومي بهره‌مند گردند و در حوزه‌هاي مرتبط با آن دست به نوآوري بزنند.


درواقع علت انتخاب روز 16 جولاي براي برگزاري روز جهاني روابط‌عمومي اين بوده كه اين روز مصادف است با روز تولد آيوي لدبيتر لي (Ivy Ledbetter Lee) كه يكي از چهره‌هاي ماندگار و بزرگ تاريخ روابط‌عمومي به‌شمار مي‌آيد و اميد آن است كه امسال و با برگزاري اين جشن بزرگ، گامي اساسي و مهم در راستاي درك هر چه ‌بهتر و كامل‌تري از حرفه روابط‌عمومي برداشته شود.

ايده‌ها و طرح‌هاي خلاقانه و فناورانه در روابط‌عمومي

فراخوان جايزه ملي روابط‌عمومي دانش‌بنيان

موسسه كارگزار روابط‌عمومي، براي نخستين بار فراخوان جايزه روابط‌عمومي دانش‌بنيان سال 1401 براي انتخاب (برترين ايده‌ها و طرح‌هاي خلاقانه و فناورانه در روابط‌عمومي) كه طي دو سال گذشته انجام شده‌اند را منتشر كرد.


آثار دريافتي با نظارت هيئتي از متخصصان حرفه‌اي روابط‌عمومي مورد بررسي قرار مي‌گيرند.

فرآيند ورود و تاريخ اتمام پذيرش جايزه روابط‌عمومي دانش‌بنيان
علاقه‌مندان تا 10 تير 1401 فرصت دارند آثار خود را به نشاني الكترونيكي info@shara.ir براي «گروه تخصصي كارگزار روابط‌عمومي» ارسال نمايند.

رويكردهاي اصلي جايزه
- ايده‌ها و طرح‌هاي فناورانه‌اي كه هزينه‌هاي سازمان را كاهش داده است.
- ايده‌ها و طرح‌هاي فناورانه‌اي كه درآمدهاي سازمان را افزايش داده است.
- ايده‌ها و طرح‌هاي فناورانه‌اي كه ارتباط مشتريان يا ارباب رجوع را با سازمان بهبود بخشيده است.

معيارهاي ارزيابي آثار دريافتي
گزارش كامل ايده يا طرح خلاقانه و فناورانه بايستي در قالب چهار بخش زير به دبيرخانه جشنواره ارسال گردد.

1. ايده يا طرح فناورانه (15 درصد)
ايده يا طرح بايستي در قالب گزارش نوشتاري و تصويري به‌صورت ساده و شفاف تدوين و به دبيرخانه ارسال شود.

2. اجراي ايده يا طرح فناورانه (50 درصد)
روابط‌عمومي‌ها بايستي گزارشي كامل از اجراي طرح به‌صورت مكتوب و تصويري به دبيرخانه جشنواره ارسال فرمايند. اين گزارش بايستي حتما فرايند اجرايي طرح و مجموع مجريان آن را پوشش دهد.

3. ارزيابي ايده يا طرح فناورانه (15 درصد)
ارزيابي و روش ارزيابي آثار اجراي ايده يا طرح و سنجش اثرگذاري بر سازمان و مشتريان بخشي از امتيازات پروزه‌هاي دانش‌بنيان است.

4. پوشش جغرافيايي و جمعيتي (20 درصد)
اجراي ايده يا طرح چه حجمي از جمعيت و جغرافيا را در بر گرفته است (سطح كشوري: 20 – سطح استاني و مركز استان: 15 – سطح شهرستان: 10)
 


فراخوان جايزه برترين كمپين‌هاي روابط‌عمومي 1401
 

موسسه كارگزار روابط‌عمومي، براي نخستين بار فراخوان جايزه روابط‌عمومي سال 1401 براي انتخاب «برترين كمپين‌هاي روابط‌عمومي» كه طي دو سال گذشته انجام شده‌اند را منتشر كرد.
آثار ارسالي با نظارت هيئتي از متخصصان حرفه‌اي روابط‌عمومي مورد بررسي قرار مي‌گيرند.

فرآيند ورود و تاريخ اتمام پذيرش كمپين‌هاي روابط‌عمومي
علاقه‌مندان تا 10 تير 1401 فرصت دارند آثار خود را به نشاني الكترونيكي info@shara.ir براي «گروه تخصصي كارگزار روابط‌عمومي» ارسال نمايند.

ساختار و معيارهاي پذيرش
نوع قالب

آثار ارسالي (علاوه بر ارسال كامل مستندات) بايد حداكثر در 1000 كلمه تنظيم شوند. مواردي كه بايد در آنها رعايت شود عبارتند از:

طرح مساله (12درصد)
نيازهايي كه باعث شكل‌گيري اين كمپين شده است را تهيه كنيد، از جمله چالش‌هاي خاص و تحقيقات انجام شده براي اطلاع‌رساني استراتژي‌تان را مشخص كنيد.

استراتژي (25درصد)
بنويسيد كه براي رسيدگي به اين مشكل چه برنامه‌اي تدوين كرده‌ايد، از جمله اهداف خود و اهداف مخاطبان هدف را با ساير ملاحظات مربوطه درج كنيد.

اجرا (25درصد)
نماي كلي از چگونگي پياده‌سازي استراتژي‌ يا استراتژي‌هاي خود از جمله ابزارها و تاكتيك‌هاي مورد استفاده ارائه دهيد. توضيح دهيد كه شما به‌وضوح چه كاري انجام داديد و آن را چگونه به‌پايان رسانديد. نماي كلي از نحوه بودجه‌بندي و ميزان آن را بيان كنيد.

نوآوري (10درصد)
چه چيزي باعث شد كه كمپين شما موفق شود؟ آيا مجبور به تطبيق استراتژي كمپين‌تان به‌خاطر مسائل غيرمنتظره در پيشرفت كار بوديد؟ آيا شما در پيدا كردن راه‌حل از روش‌هاي نوآورانه استفاده كرديد؟

نتايج و بررسي (25درصد)
آيا كمپين روابط‌عمومي يا برنامه شما موفق بود؟ آيا توانستيد به اهدافي كه از پيش تعيين كرده بوديد، برسيد؟ آيا نتايج غيرمنتظره (خوب يا بد) تجربه كرديد؟ آيا چيزي ياد گرفتيد كه در آينده به كارتان آيد؟

مقررات شركت در جايزه
در صورت موفقيت از سازمان‌ها و شركت‌ها، خلاصه‌اي 200 كلمه‌اي درخواست مي‌شود كه به همراه يك فيلم 2 دقيقه‌اي براي تبليغ سازمان و شركت‌شان به دبيرخانه ارسال كنند. براي هر سازمان و شركت برگزيده، 5 دقيقه زمان براي معرفي (3 دقيقه) و پخش فيلم (2 دقيقه) در آئين اعطاي جوايز در نظر گرفته مي‌شود.

مشخصات تماس
تلفن: 66943670- 66570194 (021)
تلفن همراه: 09121938419
شماره واتساپ: 09107700471
پست الكترونيك: kargozar80@yahoo.com- info@kpri.ir