شبكه اطلاعرساني روابطعمومي ايران (شارا)-|| سمينار آموزشي «روابطعمومي دانشبنيان ۱» براي نخستين بار، با برنامهريزي باشگاه مديريت رسانه و توسعه سواد رسانهاي يونسكو ايران، در آخرين روز از هفته روابط عمومي ۱۴۰۱ برگزار شد و در آن بر ضرورت «مديريت ناداني» براي تحقق روابط عمومي دانش بنيان تاكيد شد.
به گزارش روابط عمومي باشگاه مديريت رسانه و توسعه سواد رسانه اي يونسكو ايران، حميد شكري خانقاە ـ در اين وبينار گفت: براي دانشبنيانسازي روابط عمومي بايد گامهاي اساسي براي "مديريت ناداني" برداشت. مسئله اساسي روابط عموميها دانش كم يا چگونگي استفاده از دانش خود نيست بلكه مديريت ناداني و مديريت ناآگاهي بسيار بالاي آنها در انجام ماموريتهاي ارتباطي است.
نويسنده كتاب برنامهريزي راهبردي ارتباطي در روابط عمومي با تاكيد بر اينكه رسيدن به روابط عمومي دانشبنيان بر مديريت ناداني استوار است، گفت: "مديريت ناداني" فرآيندي براي كشف، كاوش، درك، شناخت و مديريت ناآگاهي در خارج و داخل سازمان از طريق يك فرآيند مديريتي مناسب براي برآوردن خواستههاي فعلي و آتي مديران و مخاطبان، طراحي استراتژي ارتباطي بهتر و اصلاح اقدامات به منظور دستيابي به اهداف سازماني و حفظ مزيت رقابتي و ارزشآفريني از بعد ارتباطي است.
وي با طرح اين سوال كه آيا روابط عموميها بر ناآگاهي و نادانيهاي خود غلبه كردهاند يا در مسير درست دانش، مهارت و فناوري جهاني قرار دارند، ادامه داد: با توجه به گستردگي دامنه علوم شناختي، دانش و فناوري، روانشناسي شناختي، كسب و كار شناختي، عصبشناسي شناختي، رسانه شناختي، آموزش شناختي، امنيت شناختي، معناشناسي شناختي، فرآيند شناختي، محتوا شناختي، رفتار شناختي، انتخاب شناختي، رفتار درماني شناختي، رفتار شناختي، زبانشناسي شناختي و... جايگاه ما در ميان اين همه دانش و فناوري كجاست؟
اين استاد دانشگاه با ارايه راهكارهاي دانشبنيانسازي روابط عمومي گفت: روابط عموميها براي مديريت ناداني و رسيدن به يك ساختار دانشبنيان بايد گامهايي را بردارند.
وي تصريح كرد: در گام نخست خودارزيابي دانشي و شناختي بخش جدي و كليدي گذار از ناداني به دانايي است. يعني روابط عموميها بايد از خود بپرسند چقدر براي ارتقاي دانش و مهارت ارتباطي خود وقت ميگذارند؟ از دانش و تخصص روز و تكنولوژيهاي مدرن چقدر شناخت دارند؟ براي رشد شخصي و سازماني خود چقدر حاضرند از هر لحاظ سرمايهگذاري كنند؟ رابطه آنها با علوم شناختي چيست؟ و چقدر با علوم شناختي، دانش و فناوري آشنا هستند؟ آيا در مسير دانش و مهارت و فناوري جهاني قرار دارند؟ آيا روابط عموميها بر ناآگاهي و نادانيهاي خود غلبه كردهاند؟
عضو شوراي سياستگذاري باشگاه مديريت رسانه و توسعه سواد رسانه اي يونسكو، گام دوم براي رسيدن به روابط عمومي دانشبنيان را پذيرش ناداني و خودسازي دانست و خاطرنشان كرد: "شما بايد بدانيد چه چيزي را بايد بدانيد يا چه چيزي را در انتقال دانش از دست دادهايد." آيا دانشتان درست است يا دادههاي بدي دريافت ميكنيد؟ يافتن دادههاي مناسب در زمان مناسب دشوار است، پس اگر زمينه اشتباه باشد، ميتواند دانشي را براي مردم به ارمغان بياورد كه ارزش افزودهاي ندارد، و اين خطر وجود دارد كه نيمي از داستان را دريافت يا منتقل كنيد و يا فكر كنيد بيشتر از همه ميدانيد.
شكري خانقاه مشاور و برنامهريزي ارتباطي، گام سوم را ساختارسازي شناختي براي روابط عموميها قلمداد كرد و گفت: براساس مدل نانوكا و تاكوچي ما بايد براي كسب دانش صريح و ضمني و درهم آميختگي آن اقدام كنيم و پس از تركيب و درونيسازي دانش نسبت به اجتماعي كردن آن از طريق رد و بدل دانش و گفتگو اقدام و با بيرونيسازي آن از طريق مستنداتي مانند كتاب، مقاله، نامه، گزارش و توليدات چند رسانهاي... دانش را منتشر كنيم.
رييس كارگروه روابط عمومي باشگاه مديريت رسانه و توسعه سواد رسانه اي يونسكو ايران، سواد روابط عمومي را شناخت ذينفعان، طبقهبندي آنها، تشخيص انتظارات و خواستههاي آنان و لحاظ كردن اثرات مخاطبان در تعيين اهداف و استراتژيهاي سازمان برشمرد و اظهار كرد: روابط عموميها در گام چهارم و پس از طي مسير از مديريت ناداني وارد عرصه دانش ميشوند و در مسير دانشبنيانسازي، فرايندگرايي ، معيارسازي و استاندارد محوري و با تفكر استراتژيك ارتباطي به دنياي روابط عمومي مدرن ورود ميكنند و با سازماندهي مجدد، مهندسي مجدد، بازآفريني و الگوسازي و مدلآفريني، بهرهوري در روابط عمومي مدرن را بالا ميبرند.
شكري خانقاه با اشاره به ويژگيهاي روابط عمومي دانشبنيان گفت: روابط عمومي دانشبنيان جهان "ارتباطاتي ـ اطلاعاتي ـ رسانهاي" را به خوبي ميشناسد و با سناافزار و سخت/نرم/آدم افزار ، هوشِ «انسان ـ ساخته» ، هوشِ «انسان ـ ساخت»، هوش انساني ـ ساختني، (هوشِ افزوده «انسان ـ ساخته» مواد شگفتيساز پيشرفته، همهنت ـ اينترنت همهگان و همهچيزان، ايكسترنت، چيزترنت، آياوايكس، فراهمزادي (فراهمگرايي - همزادي)، سپهرانگي، هيومن گلوبال اكوسيستم؛ اكوسيستم انساني جهاني، اكوسيستم هارمونيكي كه به همه نيازها و خواستههاي انساني پاسخ ميدهد. و ...آشنايي كامل خواهد داشت. يكي از شاخصهاي نظام نوآوري در تعيين ميزان روابط عمومي دانشبنيان تعداد محققان اين حوزه در هر روابط عمومي نسبت به تعداد روابط عموميها و سازمانهاست. اميدوارم اساتيد، پژوهشگران حوزه مديريت رسانه و روابط عمومي، براي توسعه سواد رسانهاي و سواد ارتباطي مطالعات ارتباطي خود را براي ايجاد روابط عمومي دانشبنيان در كشور متمركز كنند.
گفتني است؛ اين سمينار آموزشي تحت عنوان "روابط عمومي دانشبنيان" برگزار شد و "روابط عمومي دانشبنيان پيشرفته" نيز بزودي توسط اين استاد دانشگاه و با برنامهربزي "گروه تخصصي روابط عمومي باشگاه مديريت رسانه و توسعه سواد رسانهاي" در آينده برگزار خواهد شد.