شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : ضرورت ارتقاي جايگاه سازماني روابط‌عمومي‌ ها در دستگاه هاي اجرايي و دولتي
یکشنبه، 1 خرداد 1401 - 13:38 کد خبر:49593
مشاور رئيس سازمان و مدير روابط‌عمومي‌ سازمان جهادكشاورزي استان آذربايجان شرقي بر ضرورت ارتقاي جايگاه سازماني روابط‌عمومي‌ ها در دستگاه هاي اجرايي و دولتي و بخش خصوصي تاكيد نمود.

شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| مشاور رئيس سازمان و مدير روابط‌عمومي‌ سازمان جهادكشاورزي استان آذربايجان شرقي بر ضرورت ارتقاي جايگاه سازماني روابط‌عمومي‌ ها در دستگاه هاي اجرايي و دولتي و بخش خصوصي تاكيد نمود.


به گزارش روابط‌عمومي سازمان جهادكشاورزي استان، مهندس وحيد كاظم زاده در نشست مديران روابط‌عمومي‌ دستگاه هاي دولتي و بخش خصوصي آذربايجان شرقي كه به همت روابط‌عمومي‌ هاي استانداري و سازمان صمت در سالن اجتماعات شركت مهراصل در شهرك صنعتي شهيد سليمي آذرشهر برگزار شده بود با اشاره به اينكه روابط عمومي‌ ها آيينه افكار عمومي و بيانگر مطالبات به ‌حق جامعه هستند گفت: ارتقاء و تقويت جايگاه روابط‌عمومي‌ در سازمانها ، دستگاه هاي اجرايي و دولتي و بخش خصوصي به عنوان بازوي مشورتي، ضرورتي انكار ناپذير و راهبردي است.


وي با بيان اينكه نقش آفريني و جايگاه ويژه روابط‌عمومي‌ در سازمانها با بهره‌گيري از تكنولوژي و فناوريهاي نوظهور و دقت و سرعت در امر اطلاع رساني و ارتباط موفق با مخاطبان بيش از پيش اهميت دارد ادامه داد: براي ايجاد روابط‌عمومي‌ دانش بنيان بايد روي منابع انساني خلاق و ارتقاي مهارتها و تواناييهاي علمي روابط‌عمومي‌ ها سرمايه گذاري نمود و توانمندي آنها را براي بكارگيري فناوريهاي نوين ارتباطي بالا برد؛ دانش‌بنيان سازي روابط‌عمومي‌ با تمركز بر پژوهشها و مطالعات ارتباطي ، توليد محتواي دانش محور و نه داده محور ميسر مي باشد.


مهندس كاظم زاده با بيان اينكه مديران سازمانها بايد به روابط عمومي‌ها به عنوان آيينه افكار عمومي و بيانگر مطالبات به‌ حق جامعه هدف توجه داشته و با تمهيد ابزار و تكميل نيروي انساني متخصص و تامين مالي، زمينه را براي نقش آفريني درست و به موقع و ايفاي وظيفه سازماني در شفاف ‌سازي ارتباطات بين مخاطبان و مسئولان فراهم كنند گفت: مجله معتبر لايف در فهرست مشاغل پراسترس دنيا ، كار در روابط‌عمومي‌ را به عنوان چهارمين شغل پراسترس دنيا شمرده و بايد گفت شغل مديريت روابط‌عمومي‌ در زيرشاخه مديريت اداري پراسترس ترين شغل دنيا محسوب مي شود در مضرات و آسيبهاي اين حرفه نيز كه از مشاغل سخت و زيان آور است نبايد ترديدي به خود راه داد اما سئوال اين است كه چه حمايتي از دست اندركاران زحمتكش و عاشق هنر مقدس روابط‌عمومي‌ در كشور به عمل مي آيد؟ با توجه به اينكه شغل و كار روابط‌عمومي‌ از كارهاي سخت و پر استرس دنياست ولي متاسفانه همكاران روابط‌عمومي‌ از دريافت سختي شرايط كار محروم هستند.


وي با بيان اينكه نگرش به روابط‌عمومي‌ بايد از يك كاركرد تبليغاتي به يك كاركرد ارتباطي و مديريتي تغييركند، اظهارداشت: براي اجتناب از روابط‌عمومي‌ پلاكاردچسبان بايد استانداردهاي جهاني را براي ايجاد يك روابط‌عمومي‌ ايراني هوشمند در كشور پياده سازي كرد.


سخنگوي سازمان جهادكشاورزي استان آذربايجان شرقي بر ضرورت گذار كامل از روابط‌عمومي‌ سنتي به سوي روابط‌عمومي‌ تحول گرا تاكيد نموده و گفت: معتقديم روابط‌عمومي‌ ما انعكاس دهنده انديشه هاست نه ارائه دهنده خدمات، تصميم‌ساز، برنامه‌ريز و حلال مشكلات ارتباطي سازمان است؛ روابط‌عمومي‌ هوشمند، استراتژيست ارتباطي و مدير برنامه هاي ارتباطي سازمان است.


وي در ادامه مواردي از قبيل استقرار و پياده سازي نظام روابط‌عمومي‌ الكترونيك، نگاهي جدي و به روز به امر توسعه مهارتهاي نيروي انساني و دانش افزائي كاركنان روابط‌عمومي‌ براي ورود كامل به فناوريهاي اطلاعاتي و ابزارهاي الكترونيك، اصلاح آيين نامه فعاليت روابط‌عمومي‌ ها مبتني بر اقتضائات روز و تامين تخصيص بودجه كافي، تعريف پستهايي مانند كارشناس شبكه هاي اجتماعي، كارشناس افكارسنجي، كارشناس تالارهاي گفتگو در چارت روابط‌عمومي‌ ها به عنوان پيشنهادهايي سازنده در جهت پيشبرد اهداف روابط‌عمومي‌ هاي برتر مطرح كرد.


مهندس كاظم زاده با بيان اينكه مديران برخي از ادارات دولتي و بخش خصوصي با كاركردها، قدرت و اثربخشي روابط‌عمومي‌ ها آشنا نيستند افزود: اين مهم باعث شده كه ارتقاي روابط‌عمومي‌ از اولويتهاي آنها خارج شود، درحالي كه در يك سازمان پويا، روابط‌عمومي‌ نقش محوري ايفا مي كند.


وي افزود: ارتقاي جايگاه روابط‌عمومي‌، تخصيص بودجه مناسب، استفاده از تكنولوژيهاي نوين ارتباطي، بهره گيري از امكانات، ابزار و تجهيزات مورد نياز، به خدمت گرفتن نيروي متخصص و آموزش نيروهاي موجود، همگي در شناسايي و تحليل نيازهاي جامعه مخاطب سازماني مؤثر بوده و مديريت را در شناخت درست اهداف والاي سازماني ياري مي رساند.


مشاور رئيس سازمان و مدير روابط‌عمومي‌ سازمان جهادكشاورزي استان با بيان اينكه روابط‌عمومي‌، نقاشي در هواست افزود: هرچه اين نقاشي زيباتر و هنرمندانه تر باشد اين عرصه بهتر خواهد شد، اين هنر ماست خلاقيت ماست كه چه بكشيم و چه ارائه بكنيم دست ماست بعد از هر باراني (عملكرد سازماني) رنگين كماني زيبا خلق كنيم يا ابري سياه در آسمان به تصوير بكشيم.


وي به مشكلاتي روابط‌عمومي‌ ها پرداخته و افزود: از مشكلاتي كه موجب گرديده روابط‌عمومي‌ ها عملاً نتوانند به وظيفه خطير خود بپردازند مي توان به نبود امكانات به دليل عدم جايگاه مطلوب سازماني، نداشتن حق راي در جلسات و تصميم گيريها، كمبود سطح اعتبارات، فقدان رديف اعتباري مشخص، فقدان سطح تعهدات مشخص، عدم تعريف خاص از وظايف، عدم وجود نيروي متخصص در رشته روابط‌عمومي‌ و نبود زمينه جذب نيرو و... اشاره نمود.


مهندس كاظم زاده در خاتمه با اشاره به اقدامات دولت سيزدهم در ارتقاي جايگاه روابط‌عمومي‌ ها افزود: براي تشكيل يك دولت مردمي و مردم مدار ، بايد نظام يكپارچه ارتباطات و روابط‌عمومي‌ كشور در يك ساختار نظام مند و سيستماتيك اعتلا يابد.


گفتني است در اين نشست مهندس صابر پرنيان رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان شرقي، رامين نظامي خواه مديركل روابط عمومي استانداري آذربايجان شرقي، مجتبي كرماني زاده مدير روابط عمومي سازمان صمت و جمع ديگري از مديران روابط عمومي سازمانهاي اقتصادي و صنايع توليدي استان به ارائه ديدگاه ها و نظرات خود پرداختند.

روابط‌عمومي‌ سازمان جهادكشاورزي استان