شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : چرا در برابر اطلاعات نادرست و بد آسيب پذير هستيم؟
شنبه، 31 اردیبهشت 1401 - 17:03 کد خبر:49579
دو دليل اساسي وجود دارد كه چرا شناسايي اطلاعات نادرست يك مشكل بزرگ است. اولين مورد به افزايش استفاده از اينترنت و رسانه‌هاي اجتماعي مرتبط است. زماني فقط ثروتمندترين و قدرتمندترين افراد مي توانستند ايده هاي خود را به طور گسترده منتشر كنند، اكنون اكثريت قريب به اتفاق مردم مي توانند اين كار را با كليك يك دكمه انجام دهند.




 شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| شناسايي اطلاعات نادرست براي همه ما دشوار است، اما مي ‌توانيم با آگاهي از تعصبات خود و احتياط از احساسات قوي، شناسايي آن را آسان ‌تر كنيم.
 
 دو دليل اساسي وجود دارد كه چرا شناسايي اطلاعات نادرست يك مشكل بزرگ است. اولين مورد به افزايش استفاده از اينترنت و
رسانه‌هاي اجتماعي مرتبط است. زماني فقط ثروتمندترين و قدرتمندترين افراد مي توانستند ايده هاي خود را به طور گسترده منتشر كنند، اكنون اكثريت قريب به اتفاق مردم مي توانند اين كار را با كليك يك دكمه انجام دهند.
 
 اين توانمند سازي كساني كه زماني بي صدا بودند مي تواند اتفاق بسيار خوبي باشد. اما اكنون نقش آفرينان بدخواه نيز مي توانند بر تعداد زيادي از مردم تقريباً در تمام نقاط جهان تأثير بگذارند. هركسي از يك قدرت خارجي گرفته تا يك سياستمدار و يك شركت تجاري مي ‌تواند مقادير عظيمي از اطلاعات بد را در كسري از زمان به سيستم تزريق كرده و به ميليون‌ها نفر برساند.
 
 عامل دوم اين است كه به دلايل زيادي، مردم در فهميدن اينكه چه اطلاعاتي را بايد باور كنند مهارت ندارند و اين نا آشنايي شامل همه مردم مي شود. اين امر به اين دليل است كه كار شناسايي اطلاعات بد بسيار دشوار است. اگر بتوانيد دروغ ها را بر اساس شواهد يا تجربه مستقيم خود بررسي كنيد، از بين بردن دروغ ها بسيار آسان تر مي شود. به همين دليل است كه هيچ كس در مورد چيزهاي معمولي قابل مشاهده مانند رنگ چمن دروغ نمي گويد.
 
 متأسفانه ما نمي توانيم در اكثر موارد صحت اطلاعات رسانه ها را به طور مستقيم تأييد كنيم. حتي اگر به داده هاي واقعي در مقياس دسترسي داشته باشيم تقريباً هيچ يك از ما تخصص يا زمان لازم براي ارزيابي خوب آن را نداريم.
 
 در اين رابطه به نظر مي رسد كه ما از بسياري از ميانبرهاي شناختي استفاده مي كنيم، چيزي كه محققان آن را اكتشافي مي نامند. يكي از اين راه هاي كوتاه، روان شناختي است، يعني هرچه پردازش اطلاعات آسان تر باشد، بيشتر به درستي آن باور داريم. يكي ديگر از روش هاي اكتشافي رايج توالي است به اين معني كه هر چه بيشتر با برخي اطلاعات مواجه شويم، بيشتر به صحت آن اعتقاد داريم.
 
 بيشتر الگوريتم ‌هايي كه آنچه را كه مي ‌بينيم هدايت مي ‌كنند و همچنين سوگيري‌هاي شناختي خودمان، اطلاعات هيجان‌انگيز يا تحريك‌ كننده احساسات را به جاي اطلاعات واقعي ترجيح مي‌ دهند. همچنين، افراد در رسانه ‌هاي اجتماعي اغلب مي ‌خواهند به اهداف اجتماعي، مانند ارتباط با يك گروه يا تبليغاتي برسند.
 
 اگر اين تمايلات را با اين واقعيت تركيب كنيد كه احساسات استدلال ما را كوتاه مي كنند، به راحتي مي ‌توان دريافت كه اخبار نادرستي كه ما را عصباني مي‌ كنند، يا براي گروه اجتماعي ما جذاب هستند، بسيار سريع ‌تر و بسيار فراتر از يك حقيقت خسته‌ كننده منتشر مي ‌شوند. اين اتفاق باعث مي شود بيشتر آن را ببينيم و اين فركانس افزايش يافته باعث مي شود ما آن را بيشتر باور كنيم.
 
 ما مطمئناً قادريم حقيقت يك چيز را بر اساس منطقي بودن آن ارزيابي كنيم. اما بدون دسترسي مستقيم به حقيقت، بهترين كاري كه مي ‌توانيم انجام دهيم تجزيه و تحليل و تفسير اطلاعات افرادي است كه ادعا مي ‌كنند آن داده‌ها را دارند. ما اين كار را با مشاهده اينكه آيا اطلاعات آنها با ساير باورهاي ما مطابقت دارد يا خير، انجام مي‌ دهيم، زيرا باورهاي ما تكه ‌هاي مجزاي دانش نيستند، بلكه از شبكه ‌اي ضخيم از نظريه‌ ها، ايده ‌ها و مقدمات به هم پيوسته تشكيل شده ‌اند.
 
 كارهايي وجود دارد كه ما مي ‌توانيم انجام دهيم و اصلي‌ ترين آنها اين است كه از تعصبات خودمان آگاه باشيم. هنگامي كه احساس مي كنيد نسبت به حقيقت موضوعي، احساس قوي داريد، اين اغلب نشانه اين است كه شما در حال دستكاري واقعيت هستيد. يك لحظه وقت بگذاريد و خود را در جاي درست قرار دهيد و دوباره صحت اطلاعات را بررسي كنيد. در ضمن خطا پذيري خود را بشناسيد و متواضع باشيد.
 
در مواقعي كه ابهام، درد و دشواري زيادي وجود دارد، هدايت احساسات، به ويژه احساسات منفي مانند ترس و خشم، بسيار ساده تر مي شود. هر چه بيشتر بتوانيم پيوندهاي محكم و قابل اعتمادي را با يكديگر ايجاد كنيم، بيشتر مي توانيم با دروغ ها و اغراق هايي كه سعي در از هم پاشيدن ما دارند مبارزه كنيم.
 
 مترجم: كاظم فلاحي پناه
 منبع: pursuit - sinapress