شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط‌عمومي عنصر اصلي تصميم سازي در پيشگيري و مديريت بحران‌ها
سه شنبه، 27 اردیبهشت 1401 - 23:05 کد خبر:49535
گراني‌ها و احتكار برخي از كالاها در كشور و حواشي به وجود آمده آن، وقوع سيل اخير در يزد و خيلي از بحران‌هاي ريزودرشت اخير كه كنار آن عبور كرديم و برخي از آن نيز گريبان خودمان را گرفت برايمان بيش از هر چيزي اهميت نقش يك روابط‌عمومي خبره در مديريت بحران را گوش زد كرد و به‌راستي براي من تبديل به دغدغه‌اي شد تا مصادف با ۲۷ ارديبهشت‌ماه، روز ارتباطات و روابط‌عمومي اين چند خط را به يادگار گذاشته و نقش استراتژيك آن را در اين حوزه با همديگر مرور كنيم.



شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| گراني‌ها و احتكار برخي از كالاها در كشور و حواشي به وجود آمده آن، وقوع سيل اخير در يزد و خيلي از بحران‌هاي ريزودرشت اخير كه كنار آن عبور كرديم و برخي از آن نيز گريبان خودمان را گرفت برايمان بيش از هر چيزي اهميت نقش يك روابط‌عمومي خبره در مديريت بحران را گوش زد كرد و به‌راستي براي من تبديل به دغدغه‌اي شد تا مصادف با ۲۷ ارديبهشت‌ماه، روز ارتباطات و روابط‌عمومي اين چند خط را به يادگار گذاشته و نقش استراتژيك آن را در اين حوزه با همديگر مرور كنيم.
 

مديريت بحران به معناي سوق دادن هدفمند جريان پيشرفت امور به روالي قابل‌كنترل و انتظار برگشت امور در اسرع وقت به شرايط قبل از بحران است. اين موضوع از عواملي است كه معمولاً از بيرون به مسئولان مديريت بحران فشار مي‌آورد و خود يكي از مهم‌ترين عوامل تصميم‌گيري‌هاي غلط و گسترش دامنه بحران محسوب مي‌شود.

داگلاس ياكولا، معاون ارشد موسسه مك كينزي كه نزديك به دو دهه امور بازيابي و توسعه را مديريت كرده مي‌گويد: حتي مديران خوب هم ممكن است نشانه‌هاي اوليه يك دردسر را تشخيص ندهند؛ اولين قدم اين است كه مديران اعتراف كنند مشكلي وجود دارد.

وي در ادامه بيان داشت: ۱) اجازه ندهيد كه رسانه‌ها شمارا له كنند؛ به‌طور مداوم و سريع با مخاطبان در ارتباط باشيد و بگذاريد مردم بفهمند كه شما بر كار سوار هستيد و در تلاشيد كه هرچه سريع‌تر مشكل را برطرف كنيد. البته نيازي نيست كه تلاش‌هايتان را مرحله‌به‌مرحله گزارش دهيد اما يك مسير ارتباطي براي شنيده شدن صدايتان را از ميان صداهاي ديگر باز نگه‌داريد.

۲) مسئوليت پاسخگويي به رسانه‌ها و خبرنگاران را به يك مقام عالي‌رتبه محول كنيد؛ اين فرد بايد در دسترس، مطلع و داراي اعتبار باشد. مهم‌تر از همه اين‌كه بايد فردي زيرك در مواقع فشار و بحران باشد و در هيچ شرايطي كسي چهره‌اي پريشان و درهم از وي نبيند.

۳) دروغ هيچ‌گاه از ذهن پاك نمي‌شود؛ بي‌صداقتي شما تا مدت‌ها پس از دفع بحران همچنان در اذهان باقي خواهد ماند. شما در كانون توجه افكار عمومي قرار داريد بنابراين همت گمارده و بحران ايجادشده را از سر بگذرانيد.

لذا ايمان راسخ دارم فعاليت دستگاه هماهنگ‌كننده در صورتي از بالاترين بازده برخوردار خواهد شد كه به يك روابط‌عمومي مبتني بر پايه‌هاي علمي متكي باشد.

▫️به همين ترتيب، يك روابط‌عمومي خبره با كار علمي و نگرش دقيق به تغيير و تحولات محيطي مي‌تواند زمينه‌هاي بروز بحران و عوامل شكل‌گيري آن را شناسايي كرده و ضمن اعلام هشدارهاي لازم، در پيشگيري از بروز آن همكاري كند. علاوه بر اين، پس از وقوع بحران، روابط‌عمومي‌ها مي‌توانند با ايجاد ارتباط مناسب بين سازمان و مخاطبين نقش مؤثري در عادي‌سازي شرايط ايفا نمايند.

البته نبايد روابط‌عمومي فقط نقش اطلاع دهي را انجام دهد، بلكه در كنار آن بايد نقش اطلاع‌يابي را نيز داشته باشد و با جمع‌آوري اطلاعات و سپس در تجزيه، تحليل و عملياتي كردن آن و شركت در جلسه‌هاي راهبردي و سازماني، تصميم سازي كند و با اقداماتي مناسب به وضع مطلوب دست يابد و تأثيرگذار باشد.

يك روابط‌عمومي موفق به‌خوبي مي‌داند كه در زمان بحران چگونه بر موضوعات مرتبط با روابط‌عمومي تمركز و با بهره‌گيري از توانمندي‌ها و پتانسيل‌هاي همكاران خود براي رفع بحران انجام‌وظيفه كند.

نقشي كه چنين روابط‌عمومي به‌عنوان بازوي مشاوره اصلي و امين مديريت كل عمليات ايفا مي‌كند نه‌تنها باعث تسهيل وظايف اجرايي مديريت خواهد شد، بلكه اين امكان را هم به وجود خواهد آورد تا حتي از پيامدهاي ناگوار سياسي، اجتماعي، حقوقي و اقتصادي بالقوه بعدي نيز جلوگيري كند.

مصطفي پورروستايي اردكاني
كارشناس و مشاور روابط عمومي