شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : قابليت هاي حوزه روابط‌عمومي را دست كم نگيريم
دوشنبه، 26 اردیبهشت 1401 - 00:09 کد خبر:49511
روابط‌عمومي علاوه بر ارتقاي جايگاهش به عنوان يك تخصص و نيز مبحث دانشگاهي كه از علم ارتباطات سرچشمه مي گيرد به حرفه اي كاملا تخصصي تبديل شده كه پرسنل شاغل در اين بخش بايد علاوه بر دانش كامل از نحوه كار در آن واحد، به طور نسبي از نحوه فعاليت ساير واحدهاي سازمان متبوع خويش نيز، اطلاعات و سررشته اي ولو اندك داشته باشند.




 شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| يكي از مناصبي كه همواره ويژگي ها و مختصات خاص خود را به لحاظ عملكرد داشته، فعاليت در حرفه روابط‌عمومي است. اين بخش از هر سازمان به دليل برخورداري از روحيات خاصي كه مي طلبد يا به يكي از پر طرفدارترين بخش ها و يا بالعكس به يكي از كم طرفدارترين بخش هاي هر سازمان تبديل مي شود. اكنون ديگر دوره اي كه نيروي تعديل شده در سازمان را به براي تعيين تكليف نهايي و يا احياناً طرد وي از سازمان به روابط‌عمومي منتقل مي كردند تقريباً گذشته است و اگر سازماني همچنان اين رويه را اجرا مي كند بايد به حال و روزش تاسف خورد.
 
 روابط‌عمومي علاوه بر ارتقاي جايگاهش به عنوان يك تخصص و نيز مبحث دانشگاهي كه از علم ارتباطات سرچشمه مي گيرد به حرفه اي كاملا تخصصي تبديل شده كه پرسنل شاغل در اين بخش بايد علاوه بر دانش كامل از نحوه كار در آن واحد، به طور نسبي از نحوه فعاليت ساير واحدهاي سازمان متبوع خويش نيز، اطلاعات و سررشته اي ولو اندك داشته باشند.
 
 مديران و سرپرستان شاغل در حوزه روابط‌عمومي نيز علاوه بر اشراف بر مقوله چگونگي فعاليت در روابط‌عمومي و نحوه مديريت، بايد آشنايي نسبتا كافي با علم ارتباطات، رسانه، مخاطب شناسي، بازار شناسي و نيز تا حدودي آشنا به مقوله هايي همچون روانشناسي و جامعه شناسي باشند.
 
 بارها و بارها تاكيد شده كه روابط‌عمومي هر سازمان، حلقه واسط و رابط مديران ارشد و مياني آن سازمان و فضاي بيروني وهمان مخاطبان يا مشتريان سازمان است كه به نوعي منعكس كننده دغدغه ها و مشكلات ارباب رجوعان به مديران سازمان در راستاي حل معضلاتشان است كه در واقع فعاليت در اين بخش، وي را ملزم به آموزش هميشگي و نيز تقويت مناسبات مي نمايد. از اين رو مديران روابط‌عمومي، علاوه بر آن كه بايد به نيازهاي واقعي و حقيقي و مشكلات مشتريان سازمان خود واقف باشند بايد همواره با بكارگيري روش هاي نوين ارتباطات، در راستاي بهبود تعاملات دوسويه برآيند، واقعيتي كه هميشه هم آن گونه كه بايد بر وفق مراد پيش نمي رود!
 
 حال ايراد كار كجاست؟ شايد بتوان گفت كه عدم اعتقاد كامل و در خوشبينانه ترين حالت به تعبيري مي توان گفت كه عدم آشنايي كامل مديران ارشد سازمان از عملكرد و نقش كليدي روابط‌عمومي، مهم ترين گره كار باشد. اينكه پرسنل حوزه روابط‌عمومي با انبوهي از مشكلات مخاطبانشان روبرو شده اما در عمل، با برخي بوروكراسي هاي اجرايي و اداري مواجه مي شوند كه توان اجرايي لازم براي از ميان برداشتن آن ها و اختيار لازم براي رفع آن را ندارند كه در واقع اين دوگانگي در اجرا به يكي از آفت هاي و چالش هاي كار روابط‌عمومي تبديل شده است.
 
 از سوي ديگر، اشراف و برطرف كردن مشكلات داخلي و بيروني سازمان از ديد كاركنان حوزه روابط‌عمومي مغفول نمي ماند اما نبود ابزارهاي كافي، توان لازم در پتانسيل نهفته اين بخش را به حركت در نياورده و به همين دليل، بخش روابط‌عمومي با وجود درك و شناختي صحيح از مشكلات سازمان، همواره گوش به فرمان بايد بماند تا آنچه كه به مصلحت است براي اجرا به آن ها ابلاغ شود!
 
 اين در حالي است كه در بسياري موارد، حوزه روابط‌عمومي به عنوان بازوي توانمند سازمان، مي تواند از حالت انفعالي درآمده و نقش يك مشاور تمام عيار و مجري حرفه اي را براي كاهش بار مشكلات سازمان بازي كند. ميدان دادن به واحد روابط‌عمومي، مديران موفق عامل، روسا و وزراي توانمندي را به جامعه معرفي كرده و مي كند كه قادرند با بكارگيري ظرفيت هاي موجود اين بخش، اقدامات اثربخش، تصميمات صحيح و تاثيرگذاري مطلوب و كارآمدي بر روند كارايي مجموعه تحت امر خود داشته باشند.
 
 با تمام اين احوالات، آنچه كه امروزه از روابط‌عمومي و نقش و عملكرد آن ها شاهد هستيم بسيار بهتر و معقول تر از زمان گذشته هست كه اميد مي رود با تداوم اين روند، حوزه روابط‌عمومي، روز به روز با باز كردن جاي خود در هر سازمان يا شركت و نيز انعكاس فعاليت هاي اثرگذار خود، نقشي مهم و كاربردي تري در پيشبرد اهداف هر سازمان ايفا كند. به اميد آن روز.
 
 روز روابط‌عمومي بر تمامي فعالان اين صنف مبارك
 
 مهرداد عسگري
 اقتصادتهران